تاریخ انتشار: ۱۴:۱۴ - ۱۹ دی ۱۳۹۹

حوادث چهارشنبه پایان ترامپ و جمهوری‌خواهان بود؟

نشریه دی‌سایت با اشاره به واکنش مقامات حزب جمهوری‌خواه آمریکا به حمله معترضان حامی ترامپ به کنگره، این اقدام را در پایان دوره چهارساله ریاست جمهوری وی دیرهنگام ارزیابی‌کرد.
کنگره آمریکا
رویداد۲۴ نشریه دی سایت آلمان امروز (جمعه) در گزارشی با موضوع حمله خشونت بار حامیان «دونالد ترامپ» به ساختمان کاپیتول در واشنگتن نوشت: جمهوری خواهان که دونالد ترامپ را برای چهار سال رها کرده بودند، اکنون از رفتار‌های او ابراز خشم می‌کنند، اما حزب آن‌ها از پیامد‌های این سال‌ها خلاص نخواهد شد.

در روزی که حامیان ترامپ به ساختمان کنگره هجوم بردند، «میچ مک کانل» سخنرانی شگفت انگیزی ارائه داد. رهبر ۷۸ ساله اکثریت جمهوری خواه سنا به هم حزبی‌های خود گفت: رای دهندگان، دادگاه‌ها و مقامات ایالت‌ها همه صحبت کرده اند؛ اگر آن‌ها را نادیده بگیریم، این امر برای همیشه به جمهوری ما آسیب می‌رساند. این مقام جمهوری خواه همچنین گفت که شما نمی‌توانید به دو واقعیت متفاوت برسید؛ ملت ما سزاوار بهترین است.

سخنان مک کانل به طرز شگفت آوری واضح، اما خیلی دیرهنگام بود. یک ساعت بعد، طرفداران رئیس جمهوری شکست خورده ایالات متحده به کاپیتول حمله کردند. مک کانل مدتهاست که می‌داند دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ تمام شده است، اما او مانند بسیاری دیگر از جمهوری خواهان زمانی طولانی منتظر ماند تا پیروزی جو بایدن را تبریک بگوید.

تا روز چهارشنبه او کاری نکرده بود که رئیس جمهور آمریکا یا حزب خود را به قانون فراخواند. مایک پنس نیز که به عنوان معاون رئیس جمهور چهار سال وفادارانه در کنار ترامپ بود و تنها زمانی به یاد سمت خود افتاد که ترامپ از او خواست نتیجه انتخابات را به رسمیت نشناسد، به همین ترتیب عمل کرد.

پس از حمله به کاپیتول رهبران جمهوری خواه به یاد آوردند که آن‌ها تنها به رئیس جمهور خود متعهد نیستند، بلکه به دموکراسی و ارزش‌های اصلی کشورشان پایبندند. وفاداران ترامپ مانند سناتور‌ها «تام کاتن» و «روی بلانت» رئیس جمهوری آمریکا را مقصر این وقایع دانستند و هشدار دادند که وی باید نتیجه انتخابات را بپذیرد. برخی از اعضای کابینه ترامپ نیز از وی فاصله گرفتند. «بتسی دووس» وزیر آموزش و پرورش آمریکا عصر پنجشنبه پس از کناره گیری وزیر حمل و نقل «الین چائو» معاون مشاور امنیت ملی «متیو پوتینگر» و دیگران استعفا داد. با این حال، این اقدامات باید قبل از تشدید اوضاع در روز چهارشنبه اتفاق می‌افتاد.

مک کانل همچنین در سخنرانی خود گفت که کنگره نباید خود را هیئت رئیسه انتخاب تندرو‌ها کند. با این حال حزب او به مدت چهار سال رئیس جمهوری تندرو را تأیید کرده است و هیچیک از اقداماتش، لحنش و دروغ هایش را متوقف نکرده است.

این یک روند دشوار تجزیه برای جمهوری خواهان آمریکا خواهد بود؛ اینگونه نیست که همه چیز پس از ۲۰ ژانویه (اول بهمن) به پایان برسد. ترامپ شکل دیگری به حزب داد؛ در انتخابات حزبی تا نوامبر امسال پیروز میدان بود. در انتخابات گذشته نیز او بیش از هر نامزد جمهوری خواه ریاست جمهوری پیش از خود، رأی دهنده داشت. شورش در پایتخت آمریکا نشان داد که طرفداران ترامپ به راحتی دست از او نمی‌کشند. این پرچم‌های ایالات متحده نبود که جمعیت در چرخش به اهتزاز درمی آمد، بلکه پرچم‌های ترامپ بود.

میچ مک کانل یک سیاستمدار دوستدار قدرت می‌باشد و همین امر وی را به چهره‌ای موثر در سنا تبدیل کرده است، با حمایت او به عنوان یک رهبر اکثریت، سه قاضی محافظه کار به دیوان عالی کشور منصوب شده اند. او همچنین یک تکنسین عالی است. وی پس از سوم نوامبر عمدا با اجتناب از تایید سخنان ترامپ، از حق هر رئیس جمهوری در استفاده از همه روش‌های قانونی برای بررسی نتایج انتخابات صحبت کرد. مک کانل نمی‌خواست از پشت به ترامپ خنجر بزند، هر چند می‌دانست همه چیز تمام شده و در عین حال می‌دانست که هنوز هم به او احتیاج دارد.

میچ مک کانل فراموش نکرده بود به جو بایدن که او را از دوران حضور مشترک در سنا می‌شناسد به خاطر پیروزی اش در انتخابات تبریک بگوید، اما واقعیت این بود که مبارزات انتخاباتی وی به سادگی تمام نشده بود. انتخابات دور دوم ایالت جورجیا در این هفته مربوط به کرسی‌های سنا بود تا این پیرمرد ۷۸ ساله، قدرت خود را در سنا تضمین کند. دو جمهوری خواه «دیوید پردو» و «کلی لوفلر» در کارزار انتخاباتی خود ۱۰۰ درصد روی کارت ترامپ حساب کرده بودند، بنابراین مک کانل و حزب جمهوریخواه دوباره به او اعتماد کردند، با این حال، این بار نیز محاسباتشان نتیجه نداد.

بیشتر بخوانید: تبعات حمله به کنگره آمریکا / ترامپ مجبور به کناره گیری از سمتش می‌شود؟
به این ترتیب دموکرات‌ها در جورجیا پیروز شدند و میچ مک کانل پست و بسیاری از نفوذ خود را در کنگره از دست خواهد داد. به مدت چهار سال او و بقیه اعضای حزب جمهوری خواه همه جنایات ترامپ را پذیرفتند، زیرا او آن‌ها را به کاخ سفید و یک پایگاه وفادار برگردانده بود. در این چهارشنبه عواقب این وفاداری آشکار شد. نه تنها در تصاویر وحشتناک حمله به نهاد‌های دموکراتیک، بلکه همچنین به قیمت از دست دادن قدرت در جورجیا.

با ورود حامیان ترامپ به ساختمان کنگره و متوقف شدن نشست مشترک کنگره، جو بایدن طی سخنانی با تاکید بر اینکه هجوم طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره، شورش است به اعتراض گفت که مردم دنیا و حتی فرزندان آمریکایی که این صحنه‌های دردناک و نمایش افتضاح را در پایتخت امریکا می‌بینند، چه می‌گویند؟ وی خطاب به ترامپ گفت که دیگر بس است.

اکنون در واقع هیچ فرصتی برای حزب جمهوری خواه وجود ندارد، جز اینکه خود را از شر ترامپ رها کند، اما چه پیشنهادی می‌توانید به بیش از ۷۴ میلیون رای دهنده ترامپ بدهید؟ او در واشنگتن بدون درکی از اینکه سیاست موفق محافظه کاران چگونه است، در موقعیت اپوزیسیون است.

نظرسنجی YouGov نشان می‌دهد ۴۵ درصد جمهوری خواهان از حمله به کاپیتول حمایت می‌کنند. این رأی دهندگان به سختی می‌توانند از لحن آرام یا ارزش‌های محافظه کارانه کلاسیک جمهوری خواهان متقاعد شوند. از طرف دیگر کسانی که منتقد ترامپیسم هستند، با انتقاد لحظه آخری از رئیس جمهور آسوده خاطر نخواهند شد. جمهوری خواهان با این مشکل روبرو شده اند که پایگاه قدیمی خود را از دست داده اند و نمی‌توانند پایگاه به دست آمده توسط ترامپ را نیز به سادگی حفظ کنند.

عصر پنجشنبه کاخ سفید بیانیه ویدئویی کوتاهی را منتشر کرد که در آن ترامپ خبر از تسلیم شدن و در واقع استقبال از دولت جدید آمریکا در ۲۰ ژانویه داد، اما همچنان از به کار بردن کلمه شکست اجتناب کرد. دونالد ترامپ بار دیگر صریحاً طرفداران خود را مورد خطاب قرار داد و با بیان این که می‌داند آن‌ها ناامید شده اند گفت: «من می‌خواهم بدانید که سفر باورنکردنی ما تازه آغاز شده است.» به نظر می‌رسد میچ مک کانل و جمهوری خواهان این نکته را خیلی دقیق دریافته اند.

در جریان حمله به کاپیتول هیل، یکی از هواداران ترامپ به ضرب گلوله نیرو‌های امنیتی کشته شد و سه تن دیگر نیز به علت وخامت حالشان جان خود را از دست دادند. بسیاری از مقام‌های آمریکایی و کشور‌های دیگر هجوم به کنگره را که در جریان آن بیش از ۶۰ تن نیز زخمی شده و افزون بر ۸۰ تن دستگیر شده اند، محکوم کردند. تعدادی از اعضای دولت ترامپ نیز استعفا کرده و برخی از اعضای کنگره خواهان عزل وی شده اند.

چهارشنبه (۱۷ دی) و پس از پایان سخنرانی ترامپ در جمع هوادارانش، صد‌ها تن از حامیان وی به ساختمان کنگره که مشغول بررسی آراء گزینشگران بود هجوم برده و روند تائید نهایی نتایج انتخابات ۱۳ آبان انتخابات آمریکا را دچار وقفه کردند. با این حال پس از فروکش کردن التهابات، نمایندگان مجلس و سناتور‌ها با تائید آراء گزینشگران به پیروزی جو بایدن رسمیت بخشیدند.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ترامپ ، کنگره آمریکا
نظرات شما
پیشخوان