تاریخ انتشار: ۰۹:۰۷ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۹

بیمه‌های ناکارآمد در ایران

مهدی آیتی*

تامین اجتماعی

رویداد۲۴ سال‌ها قبل در یادداشتی نوشتم که ساختار سازمان تامین اجتماعی نه تنها کارآمد و کارگشا نیست، بلکه فسادافزا و ناراضی‌تراش هم هست.

دلیل آن اینکه در طول عمر این سازمان یک بررسی کارشناسی نشان می‌دهد که چگونه این سازمان روز به روز فربه‌تر و بزرگ‌تر شده و با هزینه‌های جاری و حقوق‌ها و پاداش‌های نجومی مدیران به‌صورت حیاط خلوت دولت‌ها درآمده است.

با اینکه سازمان تامین اجتماعی از اول برای تامین خدمات به طبقه کارگر و زحمت‌کش تاسیس شده بود، ولی روز به روز از اهداف و برنامه‌های اصلی خود دور شد و امروز به یک سازمان بی‌خاصیت، سنگین‌وزن و ناکارآمد تبدیل شده است.

دلیل آن اینکه اگر در یک همه‌پرسی عمومی از بیمه‌شدگان این سازمان پرسش شود، خواهیم دید که بیش از ۹۰ درصد مردم از عملکرد این سازمان ناراضی هستند.

راهکار نجات مردم از این سازمان بزرگ و بی‌خاصیت، انحلال آن و جایگزین آن با سازمان بیمه همگانی است که در جهت عدالت و اجرای قانون اساسی می‌تواند به‌جای تمام سازمان‌های بازنشستگی، خدماتی و بیمه‌ای برای همه شهروندان ایرانی به‌طور یکسان عمل کند.

در کنار یک سازمان کیفی و کارآمد به‌نام سازمان بیمه همگانی می‌توانیم به بخش خصوصی هم میدان بدهیم تا سازمان‌های بیمه‌ای و خدماتی مردمی به‌وجود آورند و در یک رقابت سالم در بازار خدمات به مردم سرویس مناسب و موردقبول بدهند.

در حال حاضر به موازات بیمه تامین اجتماعی، بیمه‌های لشکری و کشوری و نفت و صدا و سیما و ... همگی سازمان‌هایی هستند که اولاً در طول سال‌های متمادی، اختلافات طبقاتی را دامن زده و شکاف طبقاتی را بیشتر کرده‌اند و ثانیاً ضمن ناکارآمدی و ناراضی تراشی، خود فی‌نفسه به‌صورت حیاط خلوت بخش‌هایی از دولت و حاکمیت درآمده و فسادافزا شده‌اند.

اکنون که بیش از ۴۲ سال از انقلاب اسلامی ایران می‌گذرد، جا دارد و سزاوار است که دولت و مجلس یک بار برای همیشه براساس اصول قانون اساسی، اقدام به تصویب قانون جامع بیمه همگانی بنمایند و در جهت اجرای عدالت اجتماعی، قدمی مفید و موثر بردارند.

*نماینده مجلس ششم شورای اسلامی

منبع: نشان تجارت

نظرات شما
پیشخوان