تاریخ انتشار: ۱۵:۲۳ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۹
رویداد‌۲۴ گزارش می‌دهد؛

آخرین اخبار اصولگرایان/ کار پایداری‌ها به سهم خواهی از دولت سیزدهم می‌رسد؟

شروع بهمن ماه با تنگاتنگ شدن فعالیت‌های انتخاباتی همراه بود، اسامی بسیاری از اردوگاه اصولگرایان برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ به عنوان نامزد اصلی تا پوششی شنیده می‌شود. در این گزارش به آخرین اخبار و تحرکات گزینه‌های متعدد جریان اصولگرایی نگاهی انداخته ایم.

آخرین اخبار اصولگرایان

رویداد۲۴ حالا دیگر بهمن ماه آغاز شده است و ماراتن انتخابات بیشتر از همیشه به نقطه پایانی نزدیک شده است. این هفته، حامیان قالیباف در رسانه‌ها برای رقبای او پیشنهاد شغل می‌دادند. گفتند سعید جلیلی به مجلس برود و سعید محمد به شهرداری تهران! اما این تنها تحول مهم انتخاباتی این روز‌ها نبود. حالا دوباره از محافل اصولگرایان خبر می‌رسد که ابراهیم رئیسی وارد انتخابات می‌شود. بحث درباره سایر گزینه‌ها مثل احمدی نژاد و محسن رضایی هم که کماکان ادامه دارد...

بازگشت رئیسی به گزینه‌های روی میز انتخابات ۱۴۰۰

آمدن یا نیامدن ابراهیم رئیسی به انتخابات همچنان مورد مناقشه است. عده‌ای معتقدند ابراهیم رئیسی که یک بار در سال ۹۶ با ورود به انتخابات ریاست جمهوری بخت خود را آزمونده است و اکنون بر کرسی ریاست بر قوه قضائیه تکیه زده نباید اعتماد به دست آمده را با ورود به رقابت‌های انتخاباتی از دست بدهد. در مقابل عده دیگری، اما معتقدند که آیت الله احتمالا تنها گزینه‌ای است که می‌تواند اجماع اصولگرایان را در سال انتخابات سرنوشت ساز گرد خود داشته باشد.

در همین ارتباط، اعتماد نوشت: سیدابراهیم رییسی و محمدباقر قالیباف روسای قوای قضاییه و مقننه که از ماه‌ها قبل، از آن‌ها به عنوان دو گزینه اصلی جناح راست برای تصاحب کرسی ریاست بر قوه مجریه نام برده و البته در چند مقطع این احتمالات رد شده، حالا دوباره به فهرست گمانه‌زنی‌ها بازگشته‌اند. از قضا نام رییسی که برخلاف قالیباف که با سکوت نسبت به این گمانه‌زنی‌ها به نحوی در راستای تاییدشان گام برمی‌دارد، دست‌کم یک مرتبه و البته به طور تلویحی کاندیداتوری‌اش را تکذیب کرد، حالا دوباره ورد زبان چهره‌های سیاسی اصولگراست و هر روز یکی از این جماعت از احتمال ورودش به انتخابات و البته توفیقش در صورت ورود به این عرصه می‌گویند. همزمان، اما سعید جلیلی که بار‌ها از سوی نزدیکانش به عنوان یکی از کاندیدا‌ها شنیده‌ایم و البته عمدتا تاکید شده که حضورش در انتخابات به نحوی در گروی غیاب رییسی در این عرصه است، بار دیگر به عنوان گزینه مورد نظر طیفی خاص از جناح راست، یعنی پایداری‌ها مطرح شده است.

حجت الاسلام محمدتقی رهبر، عضو جامعه روحانیت مبارز در گفتگویی، می‌گوید: «برای انتخابات ریاست جمهوری، افراد قوی، باتجربه، انقلابی، سرد و گرم روزگار چشیده بسیاری هستند که بیایند از این رو ما در کشور نیرو کم نداریم» این عضو جامعه روحانیت مبارز در خصوص کوچ رئیسی از قوه قضاییه به سمت قوه مجریه، تاکید دارد که ابراهیم رئیسی بهتر است سنگر قوه قضاییه را محکم نگه دارد چراکه طی این مدت بر کار قوه قضاییه مسلط شده است.

طعنه به ضرغامی؛ مردی که اجماع ساز نیست

عزت الله ضرغامی، رئیس پیشین صدا و سیما که از مدت‌ها پیش مقدمات کاندیداتوری خود را فراهم کرده است با حضور در توئیتر توانست توجهات را به سمت خود جلب کند، هرچند این اقدام ضرغامی و حمله و انتقاد به این و آن هم تاکنون نتوانسته چشم اصولگرایان را در حمایت از او بگیرد. منصور حقیقت پور در گفتگو با رویداد‌۲۴ تاکید می‌کند که اصولگرایان قطعا روی افرادی مانند جلیلی، ضرغامی، سعید محمد و ... اجماع نمی‌کنند.

همچنین روزنامه جمهوری اسلامی با اشاره به توییتر عزت الله ضرغامی نوشت: یکی از نظامیان که مدتی در کسوت رسانه‌ای فعالیت کرد نیز فعالیت زودرس تبلیغاتی خود برای انتخابات ریاست جمهوری را در فضای مجازی آغاز کرد. این شخص، توئیتر را به ابزار تبلیغاتی خود تبدیل کرده و نوشته «در نظام مدیریت کشور "راز بقاء" در سکوت و همراهی است. "راز رشد" در تئوریزه کردن منویات اصحاب قدرت و "راز حذف" در مشاوره صادقانه و کارشناسانه. دولت آینده باید زیر این میز بازی را بزند». این شخص، توصیف کاملاً درستی از نظام مدیریتی به دست داده، ولی این واقعیت را عمداً جا انداخته که خود او سهم مهمی در پیدایش این وضعیت داشته و از بازیگران اصلی آن بوده است.

دوباره انتخابات، دوباره آقا محسن

یکی از نزدیکان محسن رضایی از درخواست‌ها برای نامزدی او در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ خبر داده است. به‌تازگی هم کارزاری با هدف دعوت از محسن رضایی در فضای مجازی شکل گرفته است، این در حالی است که تعداد امضاکنندگان این کارزار بعد از یک ماه هنوز به عدد هزار نرسیده است. با زمزمه ورود چهره‌هایی با سابقه نظامی به انتخابات ۱۴۰۰، بحث نامزدی سه‌باره محسن رضایی هم از گوشه‌وکنار به گوش می‌رسد. جبهه ایستادگی که از قدیم‌الایام جریانی سیاسی نزدیک به محسن رضایی بوده، بدون اینکه تأثیری در توفیقات فرمانده سابق جنگ در عرصه سیاست داشته باشد، حالا دوباره زمزمه آوردن محسن رضایی به عرصه انتخابات را مطرح کرده است.


بیشتر بخوانید:قانون اصلاح انتخابات شروع دیکتاتوری است/ می‌خواهند انتخابات ۱۴۰۰ را به رقابت درون‌حزبی تبدیل کنند


محمد جواد ابطحی فعال سیاسی درباره فعالیت های انتخاباتی محسن رضایی به نامه نیوز گفته که محسن رضایی هم به طور جدی مشغول کار برای انتخابات است: «آقای محسن هم قصد نامزدی در انتخابات دارد و همین که مدام بحث‌های اقتصادی را مطرح می‌کند برای آن است که توجه جامعه را به خود جلب کند، زیرا امروز مهم‌ترین دغدغه کشور اقتصاد است. آقای روح‌الامینی هم عهده‌دار فعالیت انتخاباتی آقای رضایی شده است و برای انتخابات مشغول کار است».

احمدی‌نژاد تایید صلاحیت می‌شود؟

احمدی نژاد گزینه حاضر غائب انتخابات پیش رو است. وی که در سال های گذشته به هر دری زده تا در صدر اخبار باقی بماند و هر گاه از او درباره انتخابات پرسیده شد جواب سربالا داد و گفت که مسائل مهمتری از انتخابات وجود دارد امروز  اما در به در به دنبال تایید صلاحیت است. ابطحی، چهره اصولگرای وابسته به جریان پایداری می گوید:  «گویا تلاش‌هایی در حال انجام است که احمدی‌نژاد نامزد شود و برخلاف پیش‌بینی‌ها این احتمال وجود دارد که او تأیید صلاحیت شود. شنیده‌ام که صحبت‌هایی برای تأیید صلاحیت احمدی‌نژاد درجریان است و باتوجه به اظهارنظر اخیر آقای کدخدایی مبنی بر اینکه ممکن است فردی که در دوره‌ای صلاحیتش تأیید نشده، اکنون تأیید شود و میزان، حالِ افراد است، این احتمال قوت یافته که احمدی‌نژاد تأییدصلاحیت شود. با تغییر برخی اعضای شورای نگهبان هم شانس تأییدصلاحیت احمدی‌نژاد بالا رفته است.»

از سوی دیگر، گزینه حمایت احمدی نژاد از یک نامزد دیگر هم همچنان مطرح است. حسین الله کرم درباره نقش احمدی نژاد در انتخابات ۱۴۰۰ و احتمال حمایت از یک نامزد درصورت ردصلاحیت شدن گفت: حضور آقای احمدی نژاد در انتخابات ۱۴۰۰، عمدتا به دلیل عملکرد به شدت منفی دولت آقای روحانی بویژه در حوزه اقتصاد و معیشت خواهد بود. اکنون به نظر می‌رسد گردش نخبگان موجب شده است تا احمدی نژاد نیز بپذیرد که از فرد دیگری در انتخابات ۱۴۰۰حمایت کند. الله کرم گفت: البته این حمایت نیز موجب مشارکت بیشتر می‌شود خصوصا در حال حاضر که شاهد دوگانه عدالت و نابرابری هستیم؛ لذا افرادی مثل آیت الله رئیسی می‌توانند نامزد اصلی و کاریزمای این صحنه باشد. گرچه آقایان نیکزاد، جلیلی، فتاح و محصولی نیز دارای این جایگاه هستند، اما همه آن‌ها گفته‌اند در صورت آمدن آیت‌الله رئیسی از نامزدی۱۴۰۰ کناره‌گیری خواهند نمود.

ریاست جلیلی بر مجلس و سهم خواهی پایداری‌ها

سعید جلیلی از آن چهره هایی است که از یک سو آمدنش به انتخابات ریاست جمهوری و از سوی دیگر ورودش به مجلس و نشستن بر کرسی ریاست به عنوان دو گزینه پیش روی این مذاکره کننده سابق جریان اصولگرایی مطرح است. به نوشته نامه نیوز گفته می‌شود که گفتگو‌های پشت پرده برای ورود او به انتخابات میان‌دوره‌ای و انتخابات هیات رئیسه صورت گرفته است. قرار است که او از حوزه تهران وارد شود و شانس بسیاری هم برای نشستن بر کرسی ریاست مجلس دارد.

از سوی دیگر از سعید جلیلی به عنوان گزینه ای بازی ساز نیز یاد می‌شود که به رقابت های انتخاباتی می آید و در لحظات آخر به نفع یکی از کاندیدای اصولگرا کناره‌گیری می کند. منصور حقیقت پور در این باره می گوید: اعضای پایداری تا اردیبهشت‌ماه به دنبال فرد مستقل خودشان هستند تا او را به عنوان کاندیدای ریاست‌جمهوری در معرض رأی مردم قرار دهند. اما احتمالاً در هفته‌های منتهی به انتخابات با اصولگرایان توافق خواهند کرد؛ به عنوان مثال چند وزراتخانه دولت سیزدهم را طلب خواهند کرد و همچنین برنامه‌شان این خواهد بود که در صورت رئیس‌جمهور شدن قالیباف، مقدمات رئیس مجلس شدن سعید جلیلی را فراهم کنند.

قالیباف در هر شرایطی می‌آید

قالیباف را همچنان می توان یکی از اصلی ترین گزینه های انتخاباتی جریان اصولگرایی  در انتخابات ۱۴۰۰ خواند هرچند رئیس مجلس انقلابی رقیب درون جریانی کم ندارد!

در انتخابات ریاست‌جمهوری ممکن است فردی حس کند که آنقدر زمینه حمایت مردمی دارد که اگر جناح سیاسی خودش هم از او حمایت نکند، وارد صحنه شود و رای هم بیاورد. همچون انتخابات ۸۴ که آقای احمدی‌نژاد به حمایت جناحی احتیاج نداشت. اگر حمایت می‌کردند بهتر بود، اما اگر نکردند هم تفاوتی نمی‌کرد. فرض کنیم آقای قالیباف کاندیدا شود و دو، سه نفر دیگر هم تاییدصلاحیت شدند، اما مردم به احتمال بیشتر، در مقایسه میان این گزینه‌ها، به قالیباف رای بدهند، در این شرایط حتی اگر اصولگرایان هم روی خوشی به ایشان نشان ندهند، کاندیدا می‌شود. هر چند به نظرم اگر نگوییم همه اصولگراها، احتمالا اکثریت قاطع‌شان، اگر قالیباف کاندیدا شود، از ایشان حمایت خواهند کرد.

رویارویی سعید محمد و قالیباف تا شب انتخابات؟

اعتماد نوشت:برخی ناظران معتقدند که زمینه برای پیروزی اصولگرایان بیش از هر زمان دیگری فراهم است. مشارکت پایین مردم در انتخابات اسفندماه ۹۸ و احتمال ردصلاحیت چهره‌های اصلاح‌طلب در انتخابات خردادماه ۱۴۰۰ و البته ناامیدی مردم از وضعیت حاکم بر معیشت و اقتصاد مملکت، کمکی شایان برای جریان اصولگرا است تا بتوانند چهره مطلوب خود را به «پاستور» برسانند. باتوجه به بررسی چهره‌ها و تدارک حامیانی که در عرصه سیاست دارند، شاید بتوان از احتمال رقابت قالیباف و سعید محمد صحبت کرد. البته ممکن است این رقابت به آخرین لحظات نکشد و باتوجه به جدی شدن مذاکرات اصولگرایان پشت در‌های بسته، پیش از روز سرنوشت و شب انتخابات، یکی از این دو به نفع دیگری کنار بکشد و البته در این صورت احتمالا دیگر نوبت کناره‌گیری قالیباف به‌نفع رقیب اصولگرا نیست و از قضا شاید سعید محمد گزینه مناسبی برای کناره‌گیری به‌نفع کاندیدای اصلی اصولگرایان برای ریاست‌جمهوری باشد؛ چراکه اصولگرایان از مدت‌ها پیش با جدیت در حال برنامه‌ریزی برای تصاحب کرسی‌های شورای شهر تهران نیز هستند و این یعنی گزینه‌ای که به‌نفع اجماع جناح راست در انتخابات اصلی و تصاحب «پاستور» فداکاری کند، می‌تواند بلافاصله برای سکانداری شهرداری پایتخت، راهی «بهشت» شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان