تاریخ انتشار: ۱۱:۴۴ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۹
رویداد‌۲۴ گزارش می‌دهد؛

پایان تجربه تلخ ترامپ/ آیا آمریکا به چهار سال قبل برمی‌گردد؟

۲۰ ژانویه و روز تحلیف جو بایدن رییس جمهور منتخب آمریکا بالاخره فرا رسید، اما تجربه تلخ سال‌های ریاست جمهوری ترامپ برای بسیاری از نقاط جهان از جمله ایران فراموش نمی‌شود. یادداشت ستون نویس‌های معروف آمریکایی نشان می‌دهد این تجربه دست کم برای جریانی درون آمریکا نیز به اندازه ایران تلخ و وحشتناک بوده است.

پایاند کابوس ترامپ/ آیا آمریکا به چهار سال قبل برمی گردد؟


رویداد۲۴ توماس فریدمن ستون نویس نیویورک تایمز در تازه‌ترین یادداشت خود از رسانه‌ها و مردم آمریکا می‌خواهند که به جو بایدن رئیس جمهور جدید این کشور فرصت دهند تا پس از ۴ سال سختِ دونالد ترامپ اعتماد عمومی در این کشور را ترمیم و آمریکا را به حالت پیش از ترامپ بازگرداند.

توماس فریدمن ستون نویس نیویورک تایمز خطاب به مردم آمریکا می‌گوید: ما از یک تجربه وحشتناک و دیوانه کننده جان سال به در برده‌ایم؛ چهار سال زندگی با رییس جمهوری که بدون هیچ شرمی با حمایت‌های یک حزب بدون ستون فقرات، با تشویق شبکه‌ای فاقد صداقت که هر کدام به نوعی با تئوری‌های توطئه حقیقت را کتمان می‌کردند و در نهایت به پندمی‌ای ختم شد که هیچ رحمی نداشت.

او می‌گوید اینکه کل نظام آمریکا در این چهار سال از هم پاشیده نشده یک معجزه است چرا که کشور به یک موتور بخار در حال جوش بزرگ تبدیل شده بود. اتفاقی که هفته‌های گذشته در ساختمان کنگره افتاد نمادی از این ویرانی بود.

فریدمن می‌گوید جامعه آمریکا هنوز به خوبی میزان خسارتی را که ترامپ بر کشور، نهادعای عمومی و اعتماد ملی وارد کرده نمی‌داند. رییس جمهوری که به توییتر و فیسبوک و اهرم‌های فشار قلدری ریاست جمهوری و بزدلی مسلح بود.

او می‌گوید اینطور هم نبوده که ترامپ هر کاری کرده اشتباه بوده باشد، اما کار‌های خوب او به هیچ وجه ارزش تفرقه‌ای که با تئوری‌های توطئه‌اش در جامعه ایجاد کرده نداشته. امروز آمریکا بیش از هر زمانی نیاز به اتحاد، برنامه ریزی و تمرکز برای ایجاد اعتماد دارد. من صادقانه بر این باورم که ما می‌توانیم به خودمان برگردیم، اما چطور؟

فریدمن در ادامه توضیح داده که از نظر من بارزترین ویژگی دوران ریاست جمهوری ترامپ این بود که او سال به سال ما را در وضعیت نزولی جدیدی شگفت زده می‌کرد. او سال به سال عمق جدیدی به هنجار شکنی‌های خود می‌داد. دروغ می‌گفت و آبروی هر کسی را که وارد حلقه اش می‌شد برد. او هرگز ما را با یک اقدام رو به رشد شگفت زده نکرد. هرگز از خودش انتقاد نکرد یا سعی نکرد با مهربانی اقدام به انجام کاری بکند.


بیشتر بخوانید:بایدن و بازگشت آمریکا به برجام / نخستین روز ریاست جمهوری جو بایدن چگونه می‌گذرد؟


به گفته این ستون نویس مشهور آمریکایی، ویژگی‌های شخصیتی ترامپ بخشی از سرنوشت او بود که به سرنوشت آمریکا بدل شد. اما خبر خوب اینکه ما می‌توانیم همه چیز را درست کنیم مشروط به اینکه همه سیاست مداران، رسانه‌ها و فعالان روی کاری که ترامپ هرگز انجام نداد تمرکز کنند: اینکه کشور را در یک روند رو به رشد شگفت زده کنند. این شگفتی‌ها به ما یادآور می‌شوند که آینده سرنوشت ما نیست بلکه انتخاب ماست. ما یا باید به آینده اجازه دهیم گذشته را دفن کند یا به گذشته اجازه بدهیم آینده ما را خاک کند.

فریدمن در این یادداشت گفته یک بار موفق شده ترامپ را در این سال‌ها شگفت زده کند. بعد از امضای توافق عادی سازی روابط کشور‌های عربی با اسرائیل او یادداشتی در حمایت از اقدامات دولت ترامپ منتشر کرده و از ترامپ بابت این توافق‌ها تشکر کرده است. فریدمن می‌گوید چند روز بعد از انتشار این یادداشت تلفنش زنگ خورده و پشت خط رییس جمهور ترامپ به او گفته: من باورم نمی‌شود که نیویورک تایمز به تو اجازه نوشتن چنین یادداشت خوبی را داده باشد.

فریدمن توضیح داده قطعا روزنامه به او نمی‌گوید که چه بنویسد و چه ننویسد. ترامپ بار دیگر از اینکه او به خواست خودش چنین یادداشتی نوشته ابراز تعجب کرده است.

این ستون نویس آمریکایی می‌گوید این مکالمه ترامپ را حتی برای یک لحظه وادار به تفکر درباره من و روزنامه‌ام کرد. اگر ترامپ در موضوعات مربوط به مهاجرت یا تغییرات اقلیمی نیز اقدام مثبتی انجام می‌داد من او را تحسین می‌کردم، اما نکرد و این خیلی بد است، چون به عنوان روزنامه نگار و شهروند ما به امید غافلگیری‌های مثبت رهبرانمان زنده‌ایم.

در نتیجه من دو خواهش مهم از همه آمریکایی‌ها دارم: به جو بایدن این شانس را بدهیم که ما را غافلگیر کند و خودتان را نیز در غافلگیر کردن آن‌ها به چالش بکشید.

کسب و کار‌های آمریکایی باید مارا غافلگیر کنند و به ما بگویند که روپرت و لاچلان مرداک (روسای رسانه‌های فاکس نیوز و نیوزویک) که شبکه هایشان بر دروغ بزرگی که منجر به حمله به کنگره شد دامن زدند دیگر قرار نیست تئوری‌های توطئه‌شان را در کشور بپراکنند.

مارک زوکربرگ (صاحب فیس بوک) و شریل سندبرگ (مدیراجرایی فیس بوک) باید جلوی اخباری را که با وجود سوددهی منجر به خشم و چند دستگی می‌شود را بگیرند و آن را با منابع معتبر و خبر‌های درست جایگزین کنند.

حال که تهدید ترامپ مرتفع شده، همه ما در کسب و کار رسانه باید خبر را از نظر جدا کنیم. ما باید به آمریکایی‌ها اجازه بدهیم به اخبار به صورت مستقیم و دست اول بدون خشم و تفرقه دسترسی داشته باشند و نظرات را به بخش یادداشت‌ها منتقل کنیم.

در نهایت همان طور که قبلا هم گفته‌ام، قبل اینکه بایدن را مورد انتقاد قرار دهیم باید چند ماه به او فرصت دهیم که ما را به صورت مثبت غافلگیر کند. باید به او این شانس را بدهیم که کشور را به حالت قبل برگرداند و به سوگندش پایبند بماند.

در واقع چرا همزمان با روز تحلیف و زمانی که او در ساختمان کنگره قسم یاد می‌کند، آمریکایی‌ها نیز در خانه‌هایشان سوگند یاد نکنند؟ «اینجانب سوگند می‌خورم... تا همه توانم را برای حفظ و دفاع از قانون اساسی ایالات متحده آمریکا به کار بگیرم.» شاید اگر این شانس را به بایدن بدهیم بتوانیم از این تب سیاسی وحشتناکی که ما را زمین گیر کرده نجات پیدا کنیم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: جو بایدن ، ترامپ
نظرات شما
پیشخوان