تاریخ انتشار: ۱۰:۱۸ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

احتمال تاییدصلاحیت احمدی‌نژاد برای انتخابات ۱۴۰۰

محمدجواد ابطحی: گویا تلاش‌هایی در حال انجام است که احمدی‌نژاد نامزد شود و برخلاف پیش‌بینی‌ها این احتمال وجود دارد که او تأیید صلاحیت شود. شنیده‌ام که صحبت‌هایی برای تأیید صلاحیت احمدی‌نژاد درجریان است.

کاندید انتخابات 1400

رویداد۲۴ اصولگرایان از نخستین روزها و هفته‌های 99 و بلکه پیش از آن، برنامه‌ریزی‌های خود را درخصوص ترکیب سیاسی کشور در سال 1400 و البته نخستین سال‌های سده آتی آغاز کرده و حالا هرچه به روز سرنوشت نزدیک می‌شویم، اصولگرایان بیشتر برای تکمیل پازل کرسی‌های کلیدی قوای سه‌گانه و دیگر ارکان قدرت با نیروهای خود تلاش می‌کنند.

سیدحسین نقوی حسینی پدر مصاحبه‌ای پیش‌بینی کرده کرسی ریاست قوای سه‌گانه چگونه میان سه نفر از چهره‌های مطرح منتسب به این جریان سیاسی تقسیم می‌شود. نقوی حسینی اصولگرای منتسب به جبهه پایداری است که ادوار هشتم، نهم و دهم مجلس را در پارلمان گذراند، سال 92 رییس ستاد انتخابات سعید جلیلی بود و پیش از آن، تا وقتی دور دور احمدی‌نژاد بود، از حامیان جریان بهار و رییس‌جمهوری مهرورز.

هرچند وقتی ستاره بخت احمدی‌نژاد رو به افول گذاشت و سال 96 حاکمیت به این نتیجه رسید که رییس‌جمهوری پیشین حتی صلاحیت کاندیداتوری ریاست‌جمهوری را هم ندارد، نقوی‌حسینی نه لزوما در مقام حمایت، بلکه با رویکردی بیشتر مبتنی بر پیش‌بینی آینده، شبیه به آن‌چه دیروز از او خواندیم، مدعی بود که اگر احمدی‌نژاد یکی از کاندیداهای حسن روحانی در انتخابات اخیر بود، با 20 میلیون رای به ریاست‌جمهوری می‌رسید. چراکه 3 ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری 88 نیز برای احمدی‌نژاد، 25 میلیون رای پیش‌بینی کرده بود و درنهایت به‌گفته نقوی‌حسینی با «24 میلیون رای»، پیروز آن انتخابات جنجالی و پرحاشیه شد.

او حالا حدود 5 ماه مانده به انتخاباتی دیگر، بار دیگر دست به پیش‌گویی نتیجه انتخابات زده و با ترسیم مثلثِ روسای قوای سه‌گانه در سال 1400 و شمایی که البته چندان هم از آن‌چه در تصور جامعه و افکار عمومی می‌گذرد، دور نیست، گفته یک طرح این است که رییسی رییس قوه قضاییه بماند، جلیلی برای انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس از حوزه انتخابیه تهران کاندیدا و وارد پارلمان شود و ریاست قوه مقننه را به‌عهده بگیرد و قالیباف هم به «پاستور» برود و ریاست قوه مجریه را عهده‌دار شود.

بماند که او گفته «شخصا معتقدم آقای جلیلی باید دقیقا برای ریاست‌جمهوری بیاید و برای ریاست‌جمهوری کار کند و ورود به مجلس اصلا به صلاح ایشان نیست ولی درنهایت تصمیم‌گیر خود ایشان است»؛ جمله‌ای که می‌تواند به این معنا باشد که ظاهرا جلیلی چندان به دیدگاه این مشاور و چهره سیاسی نزدیک به خود توجه ندارد و انگار به‌نحوی پذیرفته به‌جای انتخابات ریاست‌جمهوری، راهی انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شود.


بیشتر بخوانید: احمدی‌نژاد پشت یک کاندیدای تازه‌نفس خواهد ایستاد؟


البته نقوی‌حسینی بلافاصله گفته است: «جلیلی هنوز این مساله را نه تأیید و نه تکذیب کرده و موضعی در این باره نگرفته است.» با این همه، این سخنان و البته اظهارات اخیر دیگر اصولگرایان نشان می‌دهد آنها تصمیم‌شان را گرفته و ظاهرا احتمال ریاست‌جمهوری قالیباف بیش از پیش تقویت شده و رییسی هم قرار است در همین جایگاه ریاست قوه قضاییه بماند.

محمدجواد ابطحی، دیگر چهره اصولگرای وابسته به جبهه پایداری سیاسی اصولگرا نیز به‌نحوی مشابه مدلی را که نقوی حسینی ترسیم کرده، تأیید می‌کند. این نماینده پیشین مجلس به پایگاه خبری-تحلیلی نامه‌نیوز گفته است: «نامزدی آقای قالیباف به‌شدت جدی است و در روند اصلاح قانون انتخابات هم دیدیم که او بی‌تمایل به ریاست‌جمهوری نیست.»

ابطحی همچنین درباره احتمال کاندیداتوری رییسی اینگونه توضیح داده است: «بعید می‌دانم که آقای رییسی نامزد ریاست‌جمهوری شود؛ زیرا از یک‌سو به تازگی از سند تحول قضایی رونمایی کرد و قاعدتا می‌خواهد تا پایان دوره کاری‌اش در قوه قضاییه برای تحقق این سند تلاش کند و ازسوی دیگر آقای رییسی می‌داند که مقام انتصابی ازسوی رهبر انقلاب چه شأنی دارد و چه‌بسا از جایگاه ریاست‌جمهوری هم مهم‌تر باشد. زیرا ریاست قوه قضاییه با انتصاب مستقیم ازطرف ولی‌فقیه صورت می‌گیرد.» او البته با طرح این ادعا که اجماع پیرامون رییسی آسان‌تر از دیگر چهره‌ها شکل می‌گیرد، از خواسته برخی اصولگرایان برای کاندیداتوری او گفته اما تاکید کرده که «به‌نظرم آقای رییسی نخواهد آمد.»

بر این اساس می‌توان از این گفت که احتمالا بار دیگر میدانی بی‌رقیبِ اصلاح‌طلب برای قالیباف فراهم شده تا او پس از ریاست بر قوه مقننه، به رویای دیرینه ریاست‌جمهوری نیز برسد. هرچند فهرست مدعیان اصولگرای پاستور1400 آنقدر بلند است که درصورت خوددداری رییسی و جلیلی از کاندیداتوری ریاست‌جمهوری، همچنان هستند اصولگرایانی از طیف‌های مختلف که بخواهند روبروی قالیباف بایستند.

ضمن آنکه مجلس حتی یک روز هم بدون رییس نمی‌ماند و درصورتی که جلیلی به‌واقع دنبال انتخابات دومرحله‌ای برای ریاست مجلس (میان‌دوره‌ای مجلس و رای‌گیری درون‌پارلمانی برای کرسی ریاست) باشد، قاعدتا باید پس از ورود احتمالی به پارلمان، چندصباحی را پایین بنشیند و شاهد ریاست یکی از دیگر نمایندگان باشد. رییسی که بعید است در اجلاسیه بعد، به راحتی کرسی‌اش را به جلیلی واگذار کند. فارغ از این اما اصولگرایان به جز این مسائل، دست‌کم دو نگرانی مهم دیگر هم دارند؛ اصلاح‌طلبان و احمدی‌نژاد!

ابطحی نگران از پیروزی کاندیدای احتمالی جریان اصلاحات، گفته ممکن است اصلاح‌طلبان بتوانند در دقیقه 90 گل بزنند! آن‌هم در شرایطی که چند روزی است بار دیگر زمزمه کاندیداتوری سیدحسن خمینی مطرح و طیف‌هایی از اصلاح‌طلبان را به انتخابات 1400 امیدوار کرده است. ابطحی به نگرانی دوم اصولگرایان هم اشاره کرده و «کاندیداتوری و متعاقبا تاییدصلاحیت احمدی‌نژاد» را اتفاقی خوانده که می‌تواند هم معادلات اصولگرایان و هم به‌گفته او معادلات اصلاح‌طلبان را به هم بزند.

او گفته است: «گویا تلاش‌هایی در حال انجام است که احمدی‌نژاد نامزد شود و برخلاف پیش‌بینی‌ها این احتمال وجود دارد که او تأیید صلاحیت شود. شنیده‌ام که صحبت‌هایی برای تأیید صلاحیت احمدی‌نژاد درجریان است و باتوجه به اظهارنظر اخیر آقای کدخدایی مبنی بر اینکه ممکن است فردی که در دوره‌ای صلاحیتش تأیید نشده، اکنون تأیید شود و میزان، حالِ افراد است، این احتمال قوت یافته که احمدی‌نژاد تأییدصلاحیت شود. با تغییر برخی اعضای شورای نگهبان هم شانس تأییدصلاحیت احمدی‌نژاد بالا رفته است.»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
همشهری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
0
0
خدااخروعاقبت مارا بخیر کنه احمدی نژاد دیگه به ریاست جمهوری راه پیدا نمی کنه چون رهبر نمی ذاره بخاطر اینکه چندبار قهر کرد و مقابل خواست رهبری ایستاد دیگه این ریسک نمی کنن حتی اگر ظاهرا تاییدش کنن که مردم به صحنه بیان ولی نمی ذارن بالا بیاد سید حسن خمینی هم که برای خبرگان رهبری تایید صلاحیت نشد وهمون موقع حسشون نشون دادن ضمن اینکه حسن خمینی هم یک متافظه کاره و دردی دوا نمی کنه
نظرات شما
پیشخوان