تاریخ انتشار: ۱۱:۰۵ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۹
تعداد نظرات: ۲ نظر

تاکید دوباره واعظی به نقش نداشتن اصلاح طلبان در پیروزی روحانی در انتخابات

فارغ از اظهارات صادق خرازی و اینکه خرازی اساسا در میان اصلاح‌طلبان نیز از پایگاه ویژه‌ای برخوردار نیست، اما این اولین‌بار نیست که محمود واعظی در یک گفت‌وگوی مطبوعاتی یا سخنرانی به اصلاح‌طلبان حمله می‌کند. او سال ۹۷ درحاشیه جلسه هیات دولت به صراحت برخی اصلاح‌طلبان را تندرو خواند و گفت دولت ائتلافی با آن‌ها نداشته است.

محمود واعظی

رویداد۲۴ در اظهارات رییس‌جمهوری که معمولا مشروح یا خلاصه آن طول ۳ یا ۴ نشست هفتگی منتشر می‌شود، عمدتا پاسخ به منتقدان و مخالفان به چشم می‌خورد. حسن روحانی همانطور که طی این ۷ سال و اندی گفته می‌شد، تلاش می‌کند تا یک تنه و از طریق سخنرانی‌ها بار تیم رسانه‌ای پر اشکالش را بر دوش بکشد. از همین روی گاه و بی‌گاه به نقد‌ها و هجمه‌ها، از دیپلماسی تا اقتصاد از سیاست داخلی تا کرونا پاسخ می‌دهد. در این مسیر البته رییس‌دفتر رییس‌جمهوری هم سعی می‌کند در نقش زبان منفصل، مسوولیت بیان هر آنچه را که حسن روحانی در جایگاه ریاست‌جمهوری به آن نمی‌پردازد یا شایسته نیست که مستقیما ورود کند، برعهده بگیرد.

از همین روی است که محمود واعظی گهگاه در حاشیه جلسات هیات دولت یا در گفتگو‌های اختصاصی با رسانه‌های دولتی یا از طریق صفحه کاربری در فضای مجازی به اظهارنظر‌های شخصی یا جریانی و سیاسی، پاسخی صریح می‌دهد. همین پنجشنبه‌ای که گذشت، محمود واعظی در توییترش به اظهارات توهین‌آمیز یک روحانی در صداوسیما نوشته‌بود هرچه به انتخابات ۱۴۰۰ نزدیک می‌شویم، توهین به رییس‌جمهوری و تخریب دولت نیز افزایش پیدا می‌کند؛ آن هم درحالی که این روش‌های غیراخلاقی با آموزه‌های دینی مغایر است و برای توهین‌کنندگان هم محبوبیت به همراه نمی‌آورد. فارغ از این انتقاد تلویحی و در لفافه، دیروز رییس دفتر رییس‌جمهوری در گفتگو با خبرگزاری دولتی ایرنا نسبت به انتقادی دیگر، اظهارنظر کرد؛ اظهارنظر و اعلام‌موضعی به‌مراتب صریح‌تر و تند و تیزتر از آن‌چه نسبت به توهین آن روحانی ایراد کرده بود.

محمود واعظی درمورد اظهارات اخیر صادق خرازی، دبیرکل ندای ایرانیان گفته است: «یکی از مسوولان ستاد انتخاباتی حسن روحانی در سال ۹۲ بودم، یادم می‌آید او در هیچ جای ستاد نقشی نداشت. نخست بیاید اثبات کند برای روی کار آمدن رییس‌جمهوری چه کار کرده که چنین اظهاراتی داشته است؛ ضمن اینکه محمدرضا عارف تا روز سه‌شنبه قبل از رای‌گیری نامزد جریان اصلاحات در انتخابات یازدهمین دوره ریاست‌جمهوری بود.» رییس دفتر رییس‌جمهوری در ادامه به چرایی تصمیم به حمایت از حسن روحانی هم اشاره کرد و توضیح داد: «آن زمان نظرسنجی‌ها فاصله معناداری را میان رای روحانی و عارف نشان می‌داد؛ به‌طوری‌که روحانی جزو نفرات اول و دوم بود. برهمین اساس خودشان و بیشتر از همه سید محمدخاتمی و دوستان آن‌ها تصمیم گرفتند عارف که دیگر شانسی برای رقابت نداشت، کنار برود. آن‌ها آزاد بودند به قالیباف یا کسی دیگر رای دهند، اما مردم تصمیم گرفتند به دکتر روحانی رای دهند؛ بنابراین حرفی که او می‌زند نادرست است.»

واعظی ادامه داد: «آن‌ها با نگاهی به گذشته ببینند قبل از این دولت چه شرایطی داشتند و فعالیت‌های آن‌ها در چه حدی بود. این دولت همفکران آن‌ها را در استانداری‌ها و سمت معاونت وزیر به کار گرفت و امروز به جای تشکر، طلبکار هم شدند و حرف‌های بی‌ربط می‌زنند و الان که زمان انتخابات شده در پی یک سری حرف‌های بی پایه و اساس هستند.»

اشاره واعظی به سخنان روز جمعه هفته گذشته صادق خرازی در ششمین کنگره حزب ندای ایرانیان است. خرازی در جریان سخنرانی که در این مجمع داشت، گفت که اوضاع امروز نتیجه تشخیص غلط و اشتباه است و تاکید کرد که باید به خاطر رییس‌جمهوری اجاره‌ای توبه کنیم و بپذیریم که اشتباه کردیم. منظور صادق خرازی از کاندیدای اجاره‌ای حسن روحانی بود و روی توصیه به توبه و پذیرش اشتباه با اصلاح‌طلبان. البته در همین کنگره محمدرضا عارف، رییس فراکسیون امید در مجلس دهم و رییس سابق شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان نیز استفاده از لفظ کاندیدای اجاره‌ای برای حسن روحانی را توهین به اصلاح‌طلبان تلقی کرد.

حزب ندای ایرانیان در سال ۹۳ از وزارت کشور مجوز گرفت و به رهبری صادق خرازی فعالیت حزبی را آغاز کرد. آن‌ها تلاش کردند که خود را نسل دوم اصلاح‌طلبان معرفی کنند. سایر گروه‌ها و طیف‌های اصلاح‌طلب به خصوص اصلاح‌طلبان مشارکتی از همان ابتدا این جریان را نقد کرده و برخی به این حزب سیاسی که شاید همان صادق خرازی شناخته شده‌ترین چهره‌اش باشد، اصلاح‌طلبان امنیتی لقب دادند. از آنجا که رابطه خانوادگی و سیاسی صادق خرازی با حاکمیت نیز رابطه حسنه‌ای بود آن‌ها را اصلاح‌طلبان حاکمیتی نیز نامیدند. در طول مدت زمامداری حسن روحانی هم صادق خرازی همواره از حامیان دولت بوده، اما گویا در آستانه انتخابات که گفته می‌شود او کاندیدای حزب نداست، تلاش دارد مرزبندی‌هایش با دولت یازدهم و دوازدهم را به خوبی مشخص کند.


بیشتر بخوانید: ماجرای توهین احمد جهان بزرگی به حسن روحانی/ چرا صدا و سیما به جای نقد هتاکی می‌کند؟


صادق خرازی، دبیرکل ندای ایرانیان البته ساعاتی بعد از انتشار مصاحبه واعظی با ایرنا، در گفت‌وگویی که با ایلنا داشت، گفت که از صمیم قلب آرزو داشته می‌توانست اظهارات واعظی را تایید کرده و بگوید که اصلاح‌طلبان، آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و سیدمحمد خاتمی نقشی در روی کار آمدن حسن روحانی نداشتند و این محمود واعظی و دوستانش بودند که به رای‌آوری روحانی کمک کردند، اما افکار عمومی این موضوع را نمی‌پذیرد. او همچنین با کنایه به واعظی گفته که مشکل رییس‌دفتر رییس‌جمهوری این است که «درکی از جنبش‌های اجتماعی و سرمایه‌های اجتماعی ندارد» و به او متذکر شد که «آقای واعظی و ستادشان کوچک‌ترین نقشی در آن نداشتند و این اراده جوانان، مردم، گفتمان اصلاح‌طلبی، آقای خاتمی، مرحوم هاشمی و دکتر عارف بود که از مردم خواستند به آقای روحانی رای دهند.»

صادق خرازی معتقد است که واعظی و نوبخت و نزدیکان‌شان در اداره دولت نقش داشتند و اصلاح‌طلبان تنها عامل پیروزی روحانی بوده‌اند کما اینکه وضعیت اسحاق جهانگیری «با دستان بسته، محدود و منزوی در میان یک حلقه انحصارطلب» بهترین نماد وضعیت اصلاح‌طلبان در دولت محسوب می‌شود. او البته در پاسخ به این اظهارنظر واعظی که چهره‌های اصلاح‌طلب طی سال‌های گذشته در مقام استاندار و معاون وزیر قرار گرفته‌اند نیز گفت: «اتفاقا مشکل دولت همین نگاه آقای واعظی است. اینکه فکر می‌کنند دولت ملک شخصی ایشان و همفکران‌شان است و به جای شایسته‌سالاری، مسوولیت‌های دولت را به عنوان هبه و لطف به این و آن تقسیم می‌کنند. نتیجه این شده است که باند‌بازی و قبیله‌گرایی و رفاقت با آقای واعظی و اعضای ستادشان، جایگزین شایسته‌سالاری در دولت شد و ناکارآمدی و ناهماهنگی به خصوص در حوزه اقتصادی اولین نتیجه آن سوءمدیریت بود، در نتیجه کشور قربانی سهم‌خواهی حلقه کوچک آقای واعظی و دوستان‌شان شد.»

فارغ از اظهارات صادق خرازی و اینکه خرازی اساسا در میان اصلاح‌طلبان نیز از پایگاه ویژه‌ای برخوردار نیست، اما این اولین‌بار نیست که محمود واعظی در یک گفت‌وگوی مطبوعاتی یا سخنرانی به اصلاح‌طلبان حمله می‌کند. او سال ۹۷ درحاشیه جلسه هیات دولت به صراحت برخی اصلاح‌طلبان را تندرو خواند و گفت دولت ائتلافی با آن‌ها نداشته است. این اظهارات مورد نقد بسیاری از گروه‌های اصلاح‌طلب قرار گرفت و حتی برخی معتقد بودند که روحانی و تیم نزدیک به او در دولت دچار آلزایمر سیاسی شده‌اند. اظهارات رییس دفتر رییس‌جمهوری در واکنش به اظهارات سعید حجاریان بود که گفته‌بود اصلاح‌طلبان با روحانی ائتلاف کردند، اما او به وعده‌هایش عمل نکرد. واکنش واعظی به این اظهارات تا مدت‌ها واکنش‌های ثانویه‌ای به‌دنبال داشت و نشان داد این گزاره که بسیاری نفر دوم دولت را محمود واعظی می‌دانند و معتقدند او نقشی موثر در دور شدن حسن روحانی از اصلاح‌طلبان داشته، چندان هم بیراه نیست.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
0
1
جناب سید محمد خاتمی
متاسفانه بنده به دلیل تاییدجنابعای به آقای روحانی رای دادم ولی حالا نمیتوانم این نمک نشناسی های این افراد را تحمل کنم خدا انشاله به شما صبر دهد
آشنا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
0
0
خیلی متاسفم برای آقای واعظی،که قاعده بازی در سیاست را بلد نیست
نظرات شما
پیشخوان