تاریخ انتشار: ۱۴:۲۳ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۹

سوء تغذیه و تاثیر آن بر یادگیری دانش آموزان/ توزیع شیر رایگان در مدارس فراموش شد؟

مدیرکل دفتر سلامت و امور تندرستی وزارت آموزش و پرورش گفت: حدود ۶ تا ۷ درصد از دانش‌آموزان دچار لاغری شدید هستند، که میزان این لاغری در بین دانش‌آموزان دختر بیشتر از پسران است.

حدود ۷ درصد دانش‌آموزان دچار لاغری شدید هستند

رویداد۲۴ محمد محسن بیگی مدیرکل دفتر سلامت و امور تندرستی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در واکنش به حذف کمک هزینه تغذیه کودکان و هزینه نگهداری دانش‌آموزان در خوابگاه‌ها گفت: از نظر علمی بحث سوءتغذیه در دانش‌آموزان به خصوص در مناطق محروم یک مساله جدی است. پیمایش‌های مختلفی که وزارت بهداشت انجام داده یا سایر تحقیقاتی که صورت گرفته نشان می‌دهد، در حقیقت کودکانی که در مناطق محروم از نظر اقتصادی و اجتماعی هستند، مشکلات تغذیه‌ای دارند.

وی ادامه داد: سوءتغذیه در سنین نوجوانی و کودکی عواقب و عوارض جدی روی سلامت شخص دارد که این عوارض تا پایان عمر باقی خواهد ماند. این موضوع به خصوص در دختران بیشتر نمود خواهد داشت. پیش‌تر آموزش و پرورش یک سری طرح‌ها را با کمک وزارت بهداشت در بحث‌های مکمل مانند ویتامین D اجرایی می‌کرد تا کمی از این مشکل را بپوشاند.

سوءتغذیه دانش‌آموزان با حذف شیرِ مدارس خیلی جدی‌تر خواهد شد

محسن بیگی افزود: اگر قرار باشد همین حداقل‌ها از جمله "شیر"  به مدارس شبانه روزی در مناطق محروم که قبلا تخصیص پیدا می‌کرده، حذف شود، ما قطعا در آینده مشکلات سوءتغذیه را به صورت خیلی جدی‌تری خواهیم داشت. چون وضعیت اقتصادی این گروه روز به روز بدتر شده و بهتر نشده است، از طرفی عواقب کاهش بودجه در حوزه سلامت نیز قابل مشاهده است.

مدیرکل دفتر سلامت و امور تندرستی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که طبق پایش صورت گرفته چند درصد از دانش‌آموزان دچار سوء تغذیه بوده و آیا بیشترین آمار متعلق به دختران است یا پسران؟ گفت: حدود ۶ تا ۷ درصد از دانش آموزان دچار لاغری شدید هستند، این لاغری شدید در شاخص‌های مختلف فیزیولوژیک آن‌ها بررسی نشده است و فقط بر اساس قد و وزن است.این موضوع یکی از شاخص‌های ساده‌ای است که نشان می‌دهد دانش‌آموزان مشکلات متعددی را در حوزه تغذیه دارند.


بیشتر بخوانید: آسیب‌های جبران ناپذیر تعطیلی مدارس به دانش‌آموزان


تعداد دانش‌آموزان مبتلا به لاغری شدید قابل توجه است

وی ادامه داد: تعداد دانش آموزانی که مبتلا به لاغری شدید هستند، قابل توجه است و اغلب آن‌ها در مناطق محروم و استان‌هایی مثل سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، هرمزگان، خراسان جنوبی، آذربایجان غربی و تعداد کمی در خوزستان هستند. همچنین میزان لاغری شدید در دانش‌آموزان دختر بیشتر از پسران بوده است.

محسن بیگی گفت: ما فعلا آمار لاغری شدید دانش آموزان را گرفته‌ایم، اما قطعا کسی که در سن رشد، دچار لاغری شدید شده، سوء تغذیه هم دارد، زیرا عامل اصلی و اساسی آن همین باید باشد و عوامل خاص دیگری را نداریم. ضمن اینکه وقتی پراکندگی این موضوع در مناطق محروم بیشتر است خود به خود نشان می‌دهد که در این مناطق بحث‌های تغذیه‌ای جدی‌تر است.

تأثیر منفی سوء تغذیه در میزان یادگیری دانش آموزان

مدیرکل دفتر سلامت و امور تندرستی وزارت آموزش و پرورش در واکنش به تأثیر سوء تغذیه در میزان یادگیری دانش آموزان گفت: سوء تغذیه در تمام شاخص‌های سلامتی از جمله سلامت جسمی، روحی و روانی تاثیرگذار است. این موضوع حتی در تمرکز دانش آموزان، فعالیت‌های حرکتی، سوخت و ساز بدن، فعالیت‌های ذهنی، حافظه و به هم ریختگی فرمول و الگوی خواب و… موثر است. در ادامه این تاثیرات هر کدام از این موارد می‌تواند در پیشرفت یادگیری و تحصیلی اثر منفی بگذارند و باعث شوند این دانش‌آموزان در حوزه تحصیلی عقب‌ماندگی بیشتری پیدا کنند.

محسن بیگی در پاسخ به این سوال که برای حل موضوع با نهاد یا ارگان خاصی مذاکره داشته‌اید؟ گفت: فعلا در حوزه کاری ما چنین اتفاقی نیفتاده است. قاعدتا باید نهادهای حمایتی که متولی کار هستند و همچنین بحث‌های تغذیه‌ای مانند توزیع شیر که پیش‌تر در مدارس انجام می‌شد، تقویت شود. در صورتی که امسال به طور کامل شیر از برنامه مدارس حذف شد و سال گذشته نیز حدود ۷۰ درصد آن را حذف کردند. به علت کمبود بودجه تعداد دفعات توزیع شیر در مدارس کاهش پیدا کرد.

انتقاد از حذف توزیع شیر در مدارس/ هیچ کمکی نشد

وی درباره علت کاهش توزیع شیر در مدارس گفت: متولی این موضوع وزارت جهاد کشاورزی و سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها بود که پول این اقدام را تامین نکرد،‌ در نهایت توزیع  شیر در مدارس حذف شد. بنابراین در این قسمت نه تنها کمکی نشده، بلکه اقدامات ضعیف‌تر هم شده است.

مدیرکل دفتر سلامت و امور تندرستی وزارت آموزش و پرورش در واکنش به آخرین گزارشات از نتایج بازگشایی مدارس و ابتلای احتمالی معلمان و دانش‌آموزان به کرونا اظهار داشت: تعداد زیادی از دانش‌آموزان در برخی از مناطق در مدرسه حضور پیدا نکردند، به تعبیر دیگر بعضی از مناطق ما بیش از ۱۰ تا ۱۵ درصد دانش‌آموزان در مدرسه حاضر نشدند که این موضوع به خصوص در منطقه‌های شهری و پرجمعیت بیشتر دیده شده است.

محسن بیگی در پایان اظهار داشت: در عین حال دانش آموزان در مدارس مناطق روستایی حضور پیدا کرده‌اند اما گزارش‌های منفی نداشته‌ایم. در سرکشی‌هایی که همکاران ما در حوزه وزارت بهداشت و آموزش و پرورش انجام دادند، اگر جایی لازم بوده تذکراتی درباره بحث کنترل و اصلاح مسائل بهداشتی انجام شده و این رویه همچنان ادامه دارد.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان