تاریخ انتشار: ۱۳:۲۶ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۹

هشدار مسکو به قطع روابط روسیه با اتحادیه اروپا

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه آمادگی کشورش را برای قطع روابط با اتحادیه اروپا در صورت اعمال تحریم علیه مسکو اعلام کرد.

هشدار مسکو به قطع روابط روسیه با اتحادیه اروپا

رویداد۲۴ لاوروف روز جمعه در گفتگو با ولادیمیر سالاویف مجری سیاسی شبکه تلویزیونی روسیه-یک که از کانال یوتیوب «سالاویف لایو» و سایت وزارت خارجه روسیه منتشر شد، در واکنش به این پرسش که آیا ما به سوی قطع روابط با اتحادیه اروپا حرکت می‌کنیم، اظهار داشت: ما بر این باوریم که برای چنین وضعیتی (قطع روابط روسیه با اتحادیه اروپا) آماده هستیم.

وی افزود: ما در صورتی که یک باردیگر ببینیم (در گذشته بار‌ها شاهد بودیم) که اگر در حوزه‌ای روسیه را تحریم می‌کنند و ریسک و خطر برای اقتصاد این کشور ازجمله در حساس‌ترین عرصه‌ها ایجاد می‌کنند، چنین واقعه‌ای رخ خواهد داد.

وزیر خارجه روسیه گفت: ما نمی‌خواهیم خود را از امور جهانی منزوی کنیم، اما برای چنین وضعیتی باید آماده شویم. این مصداق ضرب المثل روسی است که می‌گوید اگر صلح می‌خواهی باید برای جنگیدن آماده شوی.


بیشتر بخوانید: کواکبیان: روسیه می‌گوید تا FATF را قبول نکنید به راحتی مبادلات نخواهیم داشت


جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هفته گذشته به مسکو سفر و با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه دیدار کرد.

وزیر امور خارجه روسیه در آن دیدار گفت: مساله اصلی که با آن برخورد می‌کنیم نبود روابط مناسب بین روسیه و اتحادیه اروپا - دو بازیگر عمده در منطقه اوراسیا - است.

لاوروف روابط روسیه و اتحادیه اروپا را دشوار خواند و با بیان اینکه ما به همه سوالات شما پاسخ می‌دهیم و در این دیدار سعی می‌کنیم شما را ناامید نکنیم، اظهار داشت: ما آماده ایم که در دیدار امروز در مورد همه مسائل از جمله مسائل منطقه‌ای گفتگو کنیم.

وی ادامه داد:، اما مساله اصلی که با آن برخورد می‌کنیم، نبود روابط مناسب بین روسیه و اتحادیه اروپا - دو بازیگر عمده در منطقه اوراسیا - است. این وضعیت ناسالم بوجود آمده سودی برای هیچ کس به همراه ندارد.

وزیر خارجه روسیه تصریح کرد: بحث‌ها و گفتگو‌های متضاد ما درباره مسائل بین المللی یا نگرانی‌ها و ایراد‌های متقابل نمی‌تواند جایگزین رویکرد منظم و جامع دو طرف و همکاری‌های روسیه و اتحادیه اروپا شود که قبلا وجود داشت و بروکسل آن را بطور یکجانبه از بین برد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تهدید به وضع تحریم‌ها علیه مسکو گفت که روسیه گفتمان سازنده با اروپا را نمی‌پذیرد.

بورل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که اخراج سه دیپلمات اروپایی نشان داد که روسیه نمی‌خواهد از فرصت گفتمان سازنده با اتحادیه اروپا استفاده کند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تصمیم‌های پیش روی اروپایی‌ها اشاره کرد و ادامه داد که کشور‌های عضو در مورد گام‌های بعدی تصمیم خواهند گرفت و قطعا این گام‌ها می‌تواند شامل تحریم‌ها شود.

روابط روسیه و اتحادیه اروپا تیره است و این اتحادیه از سال ۲۰۱۴ تاکنون ده‌ها بسته تحریم‌های اقتصادی و مالی در مورد روسیه وضع کرده و شماری از شهروندان و مقام‌های روس را تحریم کرده است.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان