تاریخ انتشار: ۰۱:۱۸ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۹
با بومی‌سازی الکتروموتور‌های کلاف‌پیچ و پینچ رول نورد مجتمع فولاد سبا که ازجمله مهم‌ترین موتور‌های خط نورد به شمار می‌آیند، ضمن بی‌نیازی کشور از واردات این تجهیزات، به میزان ۳۹ میلیارد ریال به ازای هر تجهیز صرفه‌جویی اقتصادی به بار نشست.

رویداد۲۴ سرپرست تعمیرات نورد مجتمع فولاد سبا، ضمن اعلام این خبر و با بیان اینکه این تجهیز قبل از بومی‌سازی از کشور ایتالیا وارد می‌شد، افزود: هزینۀ زیاد واردات و وجود تحریم‌ها کارشناسان فولاد مبارکه را بر آن داشت تا بومی‌سازی این تجهیز را در دستور کار قرار دهند.

مهدی کاردان در تشریح فرایند اجرای این پروژه گفت: بعد از ارزیابی شرکت‌های سازنده و متخصصان داخلی، شرکت رشد صنعت نیرو برای بومی‌سازی موتور‌های کلاف‌پیچ دوم نورد مجتمع فولاد سبا، شامل موتور ۶۴۰ کیلووات مندریل و موتور ۳۰۰ کیلووات پینچ رول، انتخاب گردید. در ادامه با نظارت مستمر کارشناسان فولاد مبارکه، تجهیز بومی‌سازی شد و به‌صورت قطعۀ یدکی در خط نورد مجتمع فولاد سبا مورد آزمایش قرار گرفت و سرانجام، پس از اطمینان از حصول کیفیت لازم و تأیید کارشناسان واحد، با موفقیت بهره‌برداری شد.

وی با تأکید بر اینکه طراحی و ساخت این الکتروموتور‌ها برای اولین بار در ایران انجام گرفته است، گفت: الکتروموتور‌های مذکور قابلیت تولید گشتاور تا ۳۰۰ درصد گشتاور نامی را دارند. ضمن اینکه این موتور‌ها با توجه به الزامات ایمنی در خطوط نورد، علی‌رغم توان بالا، با ولتاژ فشار ضعیف کار می‌کنند.

وی اظهار داشت: در پی کسب این موفقیت، به‌جرئت می‌توان گفت کشورمان ایران از این پس به دانش فنی ساخت انواع موتور‌های با دور متغیر موردنیاز در خطوط نورد و سایر صنایع مشابه دست یافته و از واردات این تجهیز بسیار مهم بی‌نیاز است.

در همین خصوص، محمدرضا احمدی، کارشناس برق و اتوماسیون مجتمع فولاد سبا تصریح کرد: در راستای حمایت از تولید داخل و اجرای اقتصاد مقاومتی، برای بومی‌سازی این موتور‌ها جلسات متعددی بین کارشناسان واحد تعمیرات نورد مجتمع فولاد سبا و دفتر فنی تعمیرات، بومی‌سازی و واحد خرید برگزار شد و طی آن‌ها، اطلاعات فنی لازم بررسی و تهیه گردید. پس از ارزیابی شرکت‌های سازندۀ داخلی، در نهایت سفارش ساخت به شرکت رشد صنعت نیرو داده شد.

کامران نصوحی، فورمن تعمیرات برق نورد نیز در این خصوص گفت: از ویژگی‌های دیگر این موتور‌ها می‌توان به کنترل دور متغیر، تولید گشتاور بالا، کارکرد در سرعت‌های پایین و سیستم خنک‌کنندگی با آب اشاره کرد. ضمن اینکه با توجه به ضمانت این موتور‌ها توسط شرکت سازنده، در صورت بروز هرگونه اشکال یا خــرابی، کارشناسان مــربوطه در اسرع وقت جـهت ارائۀ مشاوره و سـایر اقـدامات لازم در خط
نورد گرم مجتمع فولاد سبا حاضر خواهند شد.

در همین زمینه سید حجت اله موسوی، کارشناس قطعات یدکی دفتر فنی تعمیرات نیز گفت: این دو موتور مربوط به توسعۀ نورد مجتمع فولاد سبا می‌شد و تهیۀ آن‌ها از شرکت سازندۀ خارجی، در شرایط تحریم، با صرف زمان زیاد و بیش از ۲۳۰ هزار یورو امکان‌پذیر بود؛ بنابراین ترجیح داده شد که این تجهیز با همکاری شرکت‌های سازندۀ داخلی بومی‌سازی گردد.

وی خاطرنشان کرد: با بومی‌سازی این تجهیز، علاوه‌بر حدود ۳۹ میلیارد ریال صرفه‌جویی، ازنظر تأمین قطعات یدکی موتور نیز دیگر هیچ‌گونه نگرانی وجود نخواهد داشت.

مهدی کاردان، سرپرست تعمیرات نورد مجتمع فولاد سبا در پایان از همکاری کارکنان واحد‌های تعمیرات نورد مجتمع فولاد سبا، دفتر فنی تعمیرات، بومی‌سازی، خرید و مدیریت این مجتمع و همچنین از زحمات مدیریت و کارکنان شرکت رشد صنعت نیرو تشکر و قدردانی کرد.

خبر های مرتبط
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: