تاریخ انتشار: ۱۱:۲۵ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو رویداد ۲۴:

وزارت صمت و جهاد کشاورزی هماهنگ نیستند/ صف روغن آمار کرونا را بالا برده است

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس می‌گوید: وزارت صمت و جهاد کشاورزی هماهنگ نیستند و همین باعث نایابی برخی کالاهای اساسی شده است.

کمبود کالاهای اساسی

رویداد۲۴ محمد آیتی: سال ۹۹ سالی توام با تورم و حتی کمیاب‌شدن برخی کالا‌های اساسی بود. یکی از این اقلام، روغن مایع و جامد بود که متاسفانه صف‌های طولانی برای تهیه این کالا، آن هم در کرونایی‌ترین ایام، صدای همه را درآورده است. با وجود اینکه این بحران به چندین ماه پیش برمی‌گردد، اما همچنان ادامه دارد و مشخص نیست زمان پایان این نابسامانی دقیقاً کی است؟

در همین رابطه، جعفر قادری نماینده شیراز در مجلس یازدهم به رویداد۲۴ گفت: ریشه کمبود در عرضه روغن مایع و جامد به مردم، بی‌نظمی‌ای است که در دولت وجود دارد. متاسفانه تا مدت‌ها متولی این امر مشخص نبود و هماهنگی نیز در درون دولت انجام نمی‌شد. توزیع اختیارات بین وزارت جهادکشاورزی و وزارت صمت مشخص نبود و همین عدم‌هماهنگی مشکل و بحرانی را ایجاده کرده که تصاویری که اکنون در فضای مجازی در هنگام توزیع این کالا می‌بینیم اصلاً برازنده مملکت نیست.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: در حال حاضر بحث دانه‌های روغنی مربوط به غذا، متوجه وزارت جهادکشاورزی است، ولی مدتی دولت نتوانست ارز مربوط به دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی را تامین کند و این مشکل هنوز هم وجود دارد. وقتی بازار از حالت تعادل خارج شود اگر بخواهد دوباره به حالت تعادل برگردد زمان می‌برد. همه هنر مسئولان اجرایی باید این باشد که نگذارند بحران کشور را فرا بگیرد، چون در صورت اتفاق، کلی وقت و هزینه باید صرف شود که به نقطه قبلی برسیم.

قادری با اشاره به اینکه دولت باید مدتی عرضه را افزایش دهد تا تعادل برقرار شود، گفت: دولت در گذشته به موقع عمل نکرد و زمانی که باید ارز دانه‌های روغنی را تامین می‌کرد، کارخان‌ها تعطیل بودند و دانه نداشتند. ولی در حال حاضر تولید بیش از نیاز است، اما به دلیل بار روانی که روی مردم است هنوز مشکل دیده می‌شود، چون عده‌ای از مردم بخشی از کالا‌هایی که خریداری می‌کنند را خواسته یا ناخواسته احتکار می‌کنند و در این بین سودجویان بازار هم با قدرت و قوت همین روند را در تیراژ بالا انجام می‌دهند که البته در خصوص مردم عادی باید گفت که بیشتر آن‌ها به‌خاطر ترس از آینده است که این روند را در پیش می‌گیرند، چون در سال‌های گذشته شاهد این اتفاق نبودیم؛ به‌هرحال این رویکرد باعث شده برخی دیگر دستشان خالی بماند.

وی در پاسخ به اینکه نظرش درباره عرضه روغن با کارت ملی گفت: خیر، این کار‌ها منطقی و قابل قبول نیست و اصلاً نباید کار به اینجا کشیده شود. شأن مردم متمدن ایران این نیست. ما نباید کاری کنیم که چهره‌ای بد از کشور به دیگران نشان داده شود. کشوری که کلی منابع دارد، حقش این نوع مدیریت نیست.


بیشتر بخوانید: مواد غذایی چقدر گران شدند؟


نماینده شیراز یادآور شد: وظیفه شرکت بازرگانی دولتی تنظیم بازار است و باید انبار‌هایی را از قبل برای همه اقلام پیش‌بینی می‌کردند، دقیقاً کاری که برای ایام عید انجام شده تا هم با کمبود روبرو نشویم و هم تورم زندگی مردم را مختل نکند. طبق تجربیات قبلی در ایام عید، دولت باید تسهیلاتی را به افرادی بدهد که بتوانند نهاد‌هایی را خریداری کرده و عرضه کنند تا عدم‌تعادل در بازار به‌مرور به تعادل برسد که امیدوارم دولت در این ماه‌های باقی‌مانده کاری‌اش بیشتر دل به مدیریت بدهد تا نارضایتی اجتماعی بیش از این نشود.

قادری خاطرنشان کرد: صف‌های طولانی برای تهیه روغن در شرایطی که همه باید پروتکل‌های بهداشتی و مخصوصاً فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنیم بسیار غم‌انگیز است. در حوزه انتخابیه بنده، صف‌های طولانی برای تهیه روغن شکل می‌گیرد و متاسفانه هم آمار مبتلایان به کرونا را بالا می‌برد و هم گرفتاری و نارضایتی مردم به تصویر کشیده می‌شود. امیدواریم براساس قول‌هایی که مسئولان داده‌اند مشکل در همین روز‌های پایانی اسفند به‌طور کامل حل و فصل شود، وگرنه با شعار که گفته شود مشکل عرضه نداریم و خیال مردم راحت، بحران حل نمی‌شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان