تاریخ انتشار: ۱۱:۱۶ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۹

صدور مجوز فعالیت داروخانه‌ها توسط صنف خرازی/ موضوع چیست؟

عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران، نسبت به تصمیم گیری برای دریافت مجوز داروخانه از صنف خرازی واکنش نشان داد.

ماجرای دریافت مجوز فعالیت داروخانه‌ها از صنف خرازی

رویداد۲۴ حمید خیری، اظهار داشت: اخیراً بحثی مطرح شده پیرامون مکلف ساختن داروخانه‌ها به دریافت مجوز از صنف خرازی جهت عرضه اقلام بهداشتی که واقعاً تأسف بار است.

وی ادامه داد: من با تمام وجود بابت طرح این موضوع، احساس شرمندگی و سرشکستگی برای کل نظام بهداشت و درمان کشور دارم.

به گفته خیری، اصل و ماهیت فکر کردن راجع به این موضوع توهین به نظام آموزش عالی کشور و بی اعتنایی به سال‌ها تحصیلات رسمی و دانشگاهی جوانان این کشور است.

وی با اشاره به نقش و جایگاه داروساز مقیم در داروخانه ادامه داد: معنای اینکه یک داروخانه تحت نظر مسئول فنی داروساز فعالیت می‌کند، آن است که این فرد پاسخگوی مسئولیت‌های مترتب بر تصمیم گیری های موجود در داروخانه است.

به گفته خیری، این پاسخگویی نسبت به دو رکن تخصصی یعنی وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی است، حال چه معنایی دارد که این فرد برای فعالیت موظف باشد که از یک صنف دیگر مجوز دریافت کند.

وی اضافه کرد: ما برای صنف خرازی احترام قائل هستیم ولی به هیچ وجه منطقی به نظر نمی‌رسد که یک جوان تحصیل‌کرده دانشکده داروسازی که سال‌های ارزشمند از عمرش را صرف آموختن داروسازی کرده را وادار کنید که از یک صنف که فعالیتش مبتنی بر الزامات آکادمیک سلامت نیست، مجوز دریافت کند.

خیری ادامه داد: بر اساس قانون، عرضه اقلام بهداشتی در داروخانه‌ها مجاز شمرده شده و این بحث‌ها، فقط مباحث انحرافی و اقتصادی است و هیچ گونه پشتوانه علمی ندارد.

به گفته وی، هرگونه تصمیم‌گیری مغایر با قانون، موجبات تشویش در جامعه و بی انضباطی در مقررات را ایجاد می‌کند که به صلاح هیچیک از ذی نفعان نیست.

رئیس روابط عمومی انجمن داروسازان ایران تاکید کرد: اگر قرار است کسی پروانه از دیگری دریافت کند، این صنف خرازی است که باید نزد دانش آموختگان حوزه سلامت، آموزش دیده و مجوز دریافت کنند.

وی افزود: هرگونه بحث و تصمیم سازی در این رابطه بی معنا است، خصوصاً اینکه در شورا و کمیسیون‌هایی صورت گیرد که بدون حضور نمایندگان جامعه داروسازی تشکیل شده باشد.

خیری ادامه داد: انجمن داروسازان ایران به همه کسانی که دستی در این توطئه علیه نظام بهداشت کشور دارند، هشدار می‌دهد که کاری نکنید که جامعه دانشجویی کشور نسبت به این موضوع حساسیت پیدا کند.

منبع: مهر
برچسب ها: داروخانه ، دارو
نظرات شما
پیشخوان