تاریخ انتشار: ۱۲:۱۲ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۹

حناچی: تنها راهکار کاهش آلودگی هوا برقی کردن خودروهاست

شهردار تهران با تأکید بر اینکه نیمی از سفرهای درون شهری باید با مترو باشد، ترافیک و آلودگی هوا را از چالش‌های کلانشهرها دانست و گفت: تنها راهکار کاهش آلودگی هوا با برقی کردن اتوبوس‌ها و خودروهاست که در این زمینه برنامه‌هایی در دستور کار داریم.

حناچی: تنها راهکار کاهش آلودگی هوا برقی کردن خودروهاست

رویداد۲۴  پیروز حناچی در مراسم امضای تفاهم‌نامه ۳۱ رام قطار متروی تهران، طرح نوسازی ۱۰ هزار تاکسی فرسوده شهر تهران و انعقاد قرارداد خرید ۱۰۵ دستگاه واگن قطار مترو با بیان این‌که تهران ۱۴۰۰ فرصتی است که به ۱۰۰ سال قبل و ۱۰۰ سال آینده بعد تهران نگاهی بیافکنیم و برای آن برنامه ریزی داشته باشیم، گفت: در حال حاضر با همکاری صورت گرفته قطار شهری طراحی و ساخته شده است و طراحی و ساخت قطار‌های بین شهری ملی نیز در حال انجام است. این پروژه پیچیده‌تر خواهد بود.

وی با اشاره به آلودگی هوا و ترافیک به عنوان دو مشکل اساسی کلانشهر‌ها تاکید کرد: توسعه حمل و نقل عمومی به عنوان یک برنامه‌ای در دستور کار بسیاری از کشور‌ها قرار گرفته است که این توسعه به ویژه در بخش مترو صورت گرفته است.

حناچی با تاکید بر این‌که ما درصدد هستیم تا ۵۰ درصد سفر‌های درون شهری از طریق مترو انجام شود، خاطرنشان کرد: این امر زمانی محقق می‌شود که از حداکثر راندمان موجود استفاده شود و فاصله زمانی قطار‌ها به دو و نیم دقیقه برسد.

شهردار تهران با تاکید بر این‌که در حال حاضر در توسعه ایستگاه‌ها و طول مسافت پیشرفت ۵۰ درصدی داریم، ادامه داد: براساس بودجه‌های پیش بینی شده سال ۱۴۰۰ شهرداری، ۴۰ درصد اعتبارات مربوط به حوزه حمل و نقل عمومی است و اصلی‌ترین راه تامین اعتبارات این بخش از طریق اوراق مشارکت صورت می‌گیرد که در این زمینه نگرانی‌هایی برای تامین مالی اوراق مشارکت ۱۴۰۰ وجود دارد.


بیشتر بخوانید: شهردار تهران: خیابان ولیعصر بزودی ثبت جهانی می‌‌شود


وی با اشاره به وجود مشکلاتی در زمینه‌ی تامین مالی اوراق مشارکت ۹۸ شهرداری یادآور شد: در مراسم امروز شاهد افتتاح دو ایستگاه مترو هستیم و تا پایان سال دو ایستگاه دیگر و در مجوع تا آغاز سال آینده چهار ایستگاه مترو افتتاح خواهد شد.

حناچی با اشاره به چالش‌های شهرداری با شیوع کرونا با تاکید بر این‌که این چالش‌ها تنها مختص ایران نیست بلکه اکثر شهرداری‌های دنیا با این مشکلات مواجه بودند، تصریح کرد: شهرداری‌ها با مواجهه با شیوع کرونا کمک‌های مالی دریافت کردند، ولی ما شاهد هستیم با شیوع کرونا ۱۱۰۰ مرکز ورزشی وابسته به شهرداری تعطیل شد و باید حقوق کارکنان آن‌ها را نیز پرداخت می‌کردیم.

شهردار تهران با بیان این‌که با بهره‌برداری از هر ایستگاه جدید ۳۰ هزار مسافر به مسافران مترو اضافه می‌شود، ادامه داد: یکی از ایستگاه‌هایی که امروز افتتاح می‌شود ایستگاه تربیت مدرس است که با افتتاح آن خط تهران تکمیل خواهد شد.

وی مغفول ماندن پایانه‌های قطار‌های مترو را از چالش‌های این حوزه نام برد و اضافه کرد: در حال حاضر اقداماتی در این زمینه در دستور کار قرار دارد.

شهردار تهران مشکل آلودگی تهران را از دیگر محور‌های شهرداری ذکر کرد و گفت: کنترل سوخت‌های فسیلی در محدوده‌های شهری می‌تواند در این زمینه موثر باشد که در این راستا از سوی سازمان محیط زیست برای صنایع آلاینده اقداماتی در حال اجرا است.

حناچی تاکید کرد: ما برای کنترل آلاینده‌های متحرک راهی به جز برقی کردن خودرو‌ها نداریم که این امر در برقی کردن اتوبوس‌ها، تاکسی‌ها و موتور‌ها در حال تعقیب هستند.

وی با بیان این‌که آلوده‌ترین شهر‌های دنیا از طریق برقی کردن خودرو به نتایج خوبی رسیده‌اند، از شهر پکن به عنوان یک تجربه موفق در این زمینه نام برد و تاکید کرد: در حال حاضر میزان آلاینده‌ها رو به کاهش است و نرخ شیب رشد آن در حال کاهش است.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان