تاریخ انتشار: ۱۵:۱۶ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۹

ممنوعیت صادرات مرغ با ۵ ماه تاخیر ابلاغ شد

اسناد نشان می‌دهد وزرات صنعت، معدن و تجارت در آبان ماه صادرات مرغ را ممنوع کرده، اما به دلایل نامعلوم تا چند روز پیش از ابلاغ آن به گمرکات خودداری کرده است. به گفته کارشناسان با توجه به نرخ بالای دلار و قیمت مناسب مرغ در کشور‌های همسایه صادرات آن سودآور است. حال سوال اینجاست چرا ممنوعیت مرغ با تاخیر حدود ۵ ماهه اعلام شده است؟ چه میزان مرغ در این مدت و توسط چه کسانی صادر شده است؟

ممنوعیت صادرات مرغ با ۵ ماه تاخیر ابلاغ شد

رویداد۲۴  روز گذشته علی اکبر شامانی، مدیرکل دفتر صادرات گمرک ایران، ممنوعیت صادرات گوشت مرغ را به کلیه گمرکات اجرایی کشور ابلاغ کرد. بر اساس این ابلاغیه، صادرات گوشت مرغ از ۲۰ اسفند ماه ممنوع شده است.

ابلاغ این ممنوعیت به گمرکات کشور در روز گذشته در حالی است که وزارت صمت در آبان ماه تصمیم به ممنوعیت صادرات گرفته بود و حال با تاخیر حدود ۵ ماهه آن را به گمرکات کشور ابلاغ کرده است.

بدون شک با توجه به نرخ دلار و قیمت مرغ در کشور‌های همسایه صادرات این کالا سودآور است. چراکه هر کیلوگرم مرغ در کشور‌های همسایه ۱.۵ دلار است، با نرخ دلار ۲۵ هزار تومانی قیمت یک عدد مرغ ۲ کیلوگرمی ۷۵ هزار تومان می‌شود که تفاوت زیادی با قیمت مرغ در داخل کشور دارد.

حبیب اسدالله نژاد، نائب رئیس کانون انجمن تولیدکنندگان مرغ گوشتی کشور، در گفتگو با ایلنا درباره تصمیم وزارت صمت برای ممنوعیت صادرات مرغ، اظهار کرد: بر اساس اطلاعات ما وزارت صمت در برج ۸ در جلسه ستاد تنظیم بازار ممنوعیت صادرات مرغ را مصوب کرده است.

وی ادامه داد: این مصوبه تا ۳ روز پیش به گمرکات ابلاغ نشده بود و این به معنی ادامه صادرات و اجازه خروج مرغ از کشور بوده است.

اسدالله نژاد در پاسخ به این پرسش که آیا صادرات مرغ صرف اقتصادی دارد، گفت: با نرخ دلار ۲۵ هزار تومانی قیمت یک عدد مرغ ۲ کیلوگرمی ۷۵ هزار تومان می‌شود که تفاوت آن با قیمت داخل کشور صادرات مرغ را سودآور می‌کند.

به گفته وی؛ هر کیلوگرم مرغ در کشور‌های همسایه ۱.۵ دلار است.


بیشتر بخوانید: چرا مرغ و روغن نایاب شد؟


اسدالله نژاد یادآور شد: با توجه به ظرفیت و توان تولید امکان صادرات برای ما وجود دارد، اما همواره اولویت با تامین امنیت غذایی داخل کشور است.

وی تاکید کرد: البته تصمیمات یک‌شبه وزارت صمت صادرات را با ریسک روبه رو کرده است که موجب از دست رفتن اعتماد طرف تجاری و از دست رفتن بازار‌های پایدار می‌کند.اسدالله نژاد چرایی تاخیر در ابلاغ ممنوعیت صادرات مرغ به گمرکات و اینکه چه میزان مرغ در این مدت و توسط چه کسانی صادر شده است را سوالی دانست که باید وزارت صمت پاسخگوی آن‌ها باشد.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: صادرات ، مرغ
نظرات شما
پیشخوان