تاریخ انتشار: ۰۸:۵۲ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۹

اصولگرایان کمر به حذف سعید محمد بسته‌اند؟

این نکته که سعید محمد تصمیم دارد بدون حمایت اصولگرایان وارد رقابت شود، باعث شده که گروه‌های مختلفی از این جریان سیاسی شروع به فعالیت علیه او کنند و به ‌نحوی نگذارند که او به تنهایی وارد این کارزار انتخاباتی شود.

سعید محمد انتخابات 1400

رویداد۲۴ سعید محمد کاندیدای اصولگرایی که با پیشینه نظامی قدم در کارزار انتخابات گذاشته، بخش چشم‌گیری از اخبار انتخاباتی را به خود اختصاص داده است. او طی ماه‌های گذشته تلاش کرده تا حمایت اصولگرایان را به دست بیاورد، اما به نظر می‌رسد حال در روز‌های پایانی ۹۹ و ۳ ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰، نه‌تن‌ها توفیقی در این زمینه نداشته، بلکه عملا وارد کشمکشی جدی با اصولگرایان شده است. از این‌رو ظاهرا محمد قصد دارد به‌طور مستقل از دیگر کاندیدا‌ها وارد گود رقابت شود. چنانکه ظاهرا پیشنهاد ائتلاف برخی کاندیدا‌های با پیشینه نظامی را هم نپذیرفته است؛ با این حال به نظر می‌رسد مخالفت اصولگرایان با سعید محمد در حد انتقاد نیست و ظاهرا بحثی جدی‌تر مطرح است.

به گزارش روزنامه اعتماد، سعید محمد هفته پیش با حکم فرمانده‌کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فرماندهی قرارگاه خاتم‌الانبیاء کنار رفت. متن منتشر شده درباره حکم فرمانده سپاه گمانه‌زنی‌های متعددی را برانگیخت، اما او گفته صرفا به این خاطر که حضورش در قرارگاه خاتم‌الانبیاء شائبه انتخاباتی نداشته باشد، از این سمت کناره‌گیری کرده است. همزمان در شرایطی که تا همین دیروز هم همچنان شایعه‌هایی درباره برکناری سعید محمد مطرح بود، حمیدرضا ترقی از اعضای ارشد حزب موتلفه در این باره صحبت کرد و به نوعی به این گمانه‌زنی‌ها رسمیت بخشید.

کدام تخلف سعید محمد؟

حمیدرضا ترقی دیروز درباره سعید محمد گفت: «کنار رفتن ایشان از فرماندهی قرارگاه خاتم به دلیل انتخابات 1400 نبوده و خود ایشان هم تخلفاتی داشته که قطعا این مساله امتیازی منفی در بررسی صلاحیت ایشان خواهد بود.»

این عضو ارشد حزب موتلفه البته توضیح نداده که تخلف سعید محمد چه بوده، اما آنچه مسلم است محمد تا چند روز پیش همچنان به عنوان فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء فعالیت می‌کرد و آنچه ترقی به ایسنا گفته، به تعبیری اولین اظهارنظر رسمی در تایید شائبه برکناری سعید محمد است. موضوعی که از این جهت حایز اهمیت است که ممکن است بر تایید صلاحیت او تاثیر بگذارد. به علاوه چنانچه او برکنار شده باشد، به نوعی ممکن است مشروعیت خود را میان بدنه اجتماعی حامی اصولگرایان از دست بدهد و حتی در صورت دریافت تاییدیه شورای نگهبان، با چالش افکار عمومی مواجه خواهد بود.

در همین حال ترقی در بخش دیگری در صحبت‌هایش درباره سعید محمد گفته است: «ایشان اصلا در فضای اصولگرایان مطرح نیست، فقط در فضای مجازی مطرح است و روی ایشان کار شده است.» جالب آنکه ترقی از اولین افرادی بود که اعلام کرد سعید محمد در حال رایزنی با احزاب اصولگرا برای جلب اعتماد آنان است و حال به عنوان اولین چهره اصولگرا اعلام کرده سعید محمد به خاطر تخلفاتی برکنار شده است. به این ترتیب می‌توان گفت حزب موتلفه اسلامی احتمالا از مخالفان سرسخت سعید محمد خواهد بود. نکته دیگر درباره این کاندیدای اصولگرای انتخابات، اما آن است که او به‌طور کامل از سپاه پاسداران جدا نشده و با حکم سردار سلامی به عنوان مشاور فعال خواهد بود. چنانکه این چند روز نیز برخی منتقدان کاندیداتوری چهره‌هایی با پیشینه نظامی از این مطالبه گفته‌اند که اگر سعید محمد به‌واقع قصد داشته با استعفا، از شائبه‌های انتخاباتی جلوگیری کند، باید به‌طور کامل از سپاه جدا شود.

اما از آن‌سو به نظر می‌رسد سعید محمد چندان تمایلی به ورود به این مباحث نداشته باشد و فعلا بر بحث انتخابات متمرکز شده است. آنچه انکارناپذیر است اختلافاتی ظاهرا جدی است که طیفی از اصولگرایان با او دارند. پاییز امسال بود که برخی منابع اصولگرا خبر دادند سعید محمد در تلاش است تا نظر اصولگرایان را به خود جلب کند و جالب آنکه همان زمان هم بخشی از اصولگرایان می‌گفتند که کاندیداتوری محمد را چندان جدی نمی‌گیرند. به نظر می‌رسد آنچه اکنون آشکار و رسانه‌ای شده، ریشه در همان اختلافات قدیمی دارد.


بیشتر بخوانید: برکناری سعید محمد از قرارگاه خاتم به دلیل تخلفات وی بوده است


دست رد محمد بر سینه فرمانده

با این همه از سوی دیگر برخی سعید محمد را کاندیدایی جدی در این انتخابات می‌دانند و حتی تلاش دارند تا با پیشنهاد‌های متفاوت، او را در چارچوب قرار دهند. حسین کنعانی‌مقدم، کنشگر سیاسی اصولگرا که از قضا از جمله سیاستمدارانی است که پیشینه نظامی دارد، دیروز گفته شخصا با سعید محمد گفتگو کرده است. کنعانی‌مقدم می‌گوید: «پس از جدی شدن شایعه حضور آقای محمد در زمینه انتخابات صحبت کردم و پیشنهاد ائتلاف با آقای محسن رضایی را ارایه دادم، باتوجه به اینکه دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام سال‌هاست سابقه حضور در صحنه سیاسی کشور را دارد، او به خوبی می‌تواند در عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری نقش‌آفرینی کند، با توجه به این موضوع قرار شد که آقای محمد پیش از اینکه حضورش را به‌طور رسمی اعلام کند، با آقای رضایی صحبتی را انجام دهد، اما با این اقدام اخیر، عملا او پیشنهاد ائتلاف را نپذیرفت و قصد حضور مستقل را دارد.»

شاید همین نکته که سعید محمد تصمیم دارد بدون حمایت اصولگرایان وارد رقابت شود، باعث شده که گروه‌های مختلفی از این جریان سیاسی شروع به فعالیت علیه او کنند و به نحوی نگذارند که او به تنهایی وارد این کارزار انتخاباتی شود؛ چراکه برای آنان حداقل این موضوع روشن است که حتی اگر محمد نتواند آرای لازم را به دست آورد، ممکن است در صورت تکروی در انتخابات بر آرای کاندیدای مطلوب اصولگرایان تاثیر منفی بگذارد.

هر چه هست اکنون مشخص شده که مخالفت‌ها در اصولگرایان با سعید محمد تنها به موتلفه‌ای‌ها محدود نیست و دیروز سیدمحمد صادقی، سخنگوی جمعیت رهپویان و از چهره‌های کمتر شناخته شده اصولگرا که به واسطه جایگاه حزبی‌اش در جمعیت رهپویان، قاعدتا به علیرضا زاکانی نزدیک است، درباره سعید محمد گفته است: «نباید فرمان اداره کشور به خصوص نظام جمهوری اسلامی را به دست افرادی که خودشان، سوابق‌شان، تیم‌شان، اطرافیان‌شان و مواضع‌شان مشخص و شناخته شده نیست، بدهیم. چه آقای محمد و چه هر کاندیدای جوان دیگری، قطعا موظفند خودشان را در این چند ماه باقی مانده به خوبی به مردم معرفی کنند. اگر در این زمینه اشکال یا نقصی داشته باشند قطعا حضورشان در انتخابات خوب نیست. یعنی آقای محمد تا الان سرشناس و شناخته شده نبوده و اینکه اطرافیان ایشان چه کسانی هستند یا اعتقادات ایشان چیست، محل سوال است، اما فرصت دارد خود را معرفی کند، اگر توانست این کار را انجام دهد، خب یک گزینه قابل بررسی است، اما اگر نتوانست هم شورای ائتلاف و هم مردم نباید به کسی که مورد شناخت نیست، اعتماد کند.»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان