تاریخ انتشار: ۰۰:۰۷ - ۲۱ فروردين ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
نماینده اصولگرای مجلس در گفت‌وگو با رویداد۲۴؛

رفت‌وآمد در نهاد نظامی و سیاسی یعنی کلک زدن/ منع حضور نظامیان در انتخابات را در مجلس تصویب می‌کنیم

سیاهکلی با اشاره به حضور نظامیان در سیاست فردی که از شغل نظامی خود به‌واسطه حضور در سیاست خارج شده اگر با رای اعتماد مردم مواجه نشود نباید به شغلش برگردد، چون این روند یعنی کلک‌زدن.

لطف الله سیاهکلی

رویداد۲۴ محمد آیتی: یکی از دغدغه‌های بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران، منع نظامی‌ها از ورود به عرصه سیاست بود؛ موضوعی که از دهه ۸۰ تا به امروز خیلی پررنگ ادامه پیدا کرده و با نگاهی گذرا به مجلس‌های نهم و یازدهم درمی‌یابیم بسیاری از افرادی که به کرسی‌های بهارستان دست پیدا کردند سابقه نظامی را در کارنامه خود یدک می‌کشند.

آیت الله خمینی در وصیتنامه خود تاکید کرده که «وصیت اکید من به قوای مسلح آن است که همان‌طور که از مقررات نظام، عدم‌دخول نظامی در احزاب و گروه‌ها و جبهه‏‌ها است به آن عمل نمایند؛ و قوای مسلح مطلقاً، چه نظامی و انتظامی و پاسدار و بسیج و غیر این‌ها، در هیچ حزب و گروهی وارد نشده و خود را از بازی‌های سیاسی دور نگه دارند. در این صورت می‌‏توانند قدرت نظامی خود را حفظ و از اختلافات درون گروهی مصون باشند. بر فرماندهان لازم است که افراد تحت فرمان خود را از ورود در احزاب منع نمایند؛ و چون انقلاب از همه ملت و حفظ آن بر همگان است، دولت، ملت و شورای دفاع و مجلس شورای اسلامی وظیفه شرعی و میهنی آنان است که اگر قوای مسلح، چه فرماندهان و طبقات بالا و چه طبقات بعد، برخلاف مصالح اسلام و کشور بخواهند عملی انجام دهند یا در احزاب وارد شوند که -بی‌‏اشکال به تباهی کشیده می‌‏شوند- و یا در بازی‌های سیاسی وارد شوند، از قدم اول با آن مخالفت کنند؛ و بر رهبر و شورای رهبری است که با قاطعیت از این امر جلوگیری نماید تا کشور از آسیب در امان باشد.»

از طرفی، بررسی نامزد‌های انتخابات‌های ریاست جمهوری گذشته هم این موضوع را به ما نشان می‌دهد که برخی از افراد با سابقه طولانی نظامی علاقه‌ای وافر به حضور در بالاترین سطح قوه مجریه را دارند و این اشتیاق اکنون در آستانه انتخابات 1400 با اعلام کاندیداتوری سردارها حسین دهقان، سعید محمد و احتمالاً رستم قاسمی، محسن رضایی و محمدباقر قالیباف به وضوح به چشم می‌آید.

حال پرسش اصلی این است که چرا با وجود تاکید آیت الله خمینی، همچنان بسیاری از افراد که در بدنه نظامی کشور ید طولایی دارند، علاقه‌مند به حضور در عرصه‌های سیاسی هستند؟ آیا این موضوع حق طبیعی آن‌ها است یا صحبت‌های امام خمینی دیگر به مانند گذشته نقشه راه بسیاری از افراد نیست؟ لطف الله سیاهکلی نماینده قزوین در مجلس یازدهم به رویداد۲۴ می‌گوید: همه باید تابع قانون باشیم. قانون مشخص می‌کند افراد در چه سمت‌هایی می‌توانند حضور داشته باشند.


بیشتر بخوانید: حذف رقبا در کمپین گزینه سرگردان نظامی/ از فیلم تبلیغاتی سردار حسین دهقان کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰ چه می‌دانیم؟


سیاهکلی می‌گوید: نظامیان تا زمانی که در مسند کار نظامی هستند، نمی‌توانند وارد عرصه سیاست شوند و این موضوع توام با اشکال است و قانون هم به آن اشاره داشته است. حال اگر افراد نظامی از کارشان کنار بروند چه در قالب استعفا و چه در قالب برکناری، سابقه نظامی بودن آن‌ها مانع از حضور این افراد در رقابت‌های سیاسی نمی‌شود. امام هم فرمودند «نظامی‌ها»، ولی اگر فردی لباس نظامی‌گری را درآورده باشد دیگر نظامی محسوب نمی‌شود و توصیه امام را هم نباید متوجه این افراد دانست.

این نماینده اصولگرای مجلس یادآور شد: همه باید بگیریم به روح قانون احترام بگذاریم؛ همه در برابر قانون یکسان هستیم. قانون، مسیر را نشان داده که احراز صلاحیت افراد چگونه است.

او در پاسخ به اینکه اگر فرد نظامی وارد رقابت سیاسی شد و نتوانست اعتماد مردم را کسب کند، می‌تواند به شغل نظامی خود برگردد؟ گفت: به‌نظر من، اینجا با مشکل سکوت قانون مواجه هستیم. ولی نظر شخصی من این است که شخص نباید به کار نظامی خود برگردد، چون این روند یعنی کلک‌زدن.

سیاهکلی در پاسخ به پرسشی دیگر که این‌گونه خلاء‌های قانونی در مجلس یازدهم با تعداد زیادی نماینده که سابقه نظامی‌گری داشتند، قابل حل است؟ گفت: مجلس یازدهم در حال نوشتن قانون انتخابات ریاست جمهوری است و سعی داریم تمام این شبهات را آن‌جا شفاف و به قانون تبدیل کنیم. بالاخره ما در مجلس تصمیمی می‌گیریم که منویات امام و رهبری تامین شود. کار نظامی جدا از کار سیاسی و حزبی هست و این دو به‌صورت همزمان با منافع کشور مغایرت دارد؛ این مسیر هم به کشور ضربه می‌زند و هم به خود فرد. ان‌شاءالله مجلس یازدهم به دور از تعصب و با هدف کمک به منافع کشور، قانون انتخابات ریاست جمهوری را آماده خواهد کرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
دلارام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
0
0
سردارمحمد چشم بعضی هارو دراورده ظاهرا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
0
0
از شاسی بلندت چه خبر از تلویزیونت چه خبر کاسبی خوبه انشاالله؟ بابا کاسبیت رو بکن این حرفها اندازه دهنت نیست؟؟؟
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان