تاریخ انتشار: ۱۴:۱۱ - ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
رویداد‌۲۴ گزارش می‌دهد؛

مذاکرات وین و انتخابات ۱۴۰۰ / توقف مذاکرات به نفع کدام کاندیداست؟

کدام یک از نامزد‌های احتمالی انتخابات ۱۴۰۰ از جبهه اصولگرایان در انتظار برهم خوردن مذاکرات وین هستند و دوگانه مقاومت-مذاکره را مانع از رسیدن خود به پاستور می‌دانند؟

مذاکرات وین انتخابات ۱۴۰۰

رویداد۲۴ این روز‌ها کافی است تلویزیون خود را روشن کنید و به سراغ یکی از کانال‌های صدا و سیما بروید، از برنامه‌های پیش از افطار تا فرصت پس از پایان بازی فوتبال و شبکه افق و گفت‌وگو‌های ویژه خبری و ... همگی یک خط خبری در حال تکرار و پیگیری است: تخریب مذاکرات وین، هشدار نسبت به احیای برجام و فریاد «نکند این بار هم گول آمریکا را بخورید و فاجعه برجام تکرار شود.» البته فصل مشترک همه این برنامه‌ها و تخریب‌ها یک چیز است: انتخابات ۱۴۰۰.

سریالِ گل‌درشتِ تخریب تیم مذاکره کننده هسته‌ای و مذاکرات وین، از تعطیلات نوروز شروع شد، سریال گاندو وارد کنداکتور کانال سه صدا و سیما شد و به شدت دولت و تیم مذاکره کننده هسته‌ای را نواخت. پس از آن این برنامه افق بود که با دعوت از میهمانانی همچون علیرضا زاکانی، سناریو فریاد و هشدار نسبت به مذاکرات هسته‌ای وین را پیگیری کرد. حتی شبکه پویا و نهال هم با ساخت انیمیشن‌های هسته‌ای، در این برنامه سازی هدفمند شرکت کرده بود. در کنار آن پخش دو مستند با عناوین «پایان بازی» و «داستان اتمی» حجت صدا و سیما را بر بینندگان تمام کرد و نه در لفافه بلکه به وضوح اعلام کرد که صدا و سیما تمایلی به انجام به مذاکرات هسته‌ای وین ندارد؛ روندی که در صورت موفقیت آمیز بودن می‌تواند شانس اصولگرایان را در انتخابات ریاست جمهوری کاهش و در مقابل فرصت دوباره‌ای را در اختیار نامزد‌های نزدیک به دولت دهد.

تلاش صدا و سیما برای فشار به تیم مذاکرات هسته‌ای به شبکه‌های فارسی زبان محدود نمی‌شود و در بخش برون مرزی نیز تلاش‌های جدی در این باره پیگیری شده، شبکه خبری انگلیسی زبان پرس تی.وی در سلسله خبر‌هایی به نقل از منبع آگاه به گمانه‌زنی درباره متن مذاکرات هسته‌ای پرداخته، روندی که در نهایت با افشاگری واکنش عباس عراقچی و بیانیه چند صفحه‌ای وزارت خارجه مواجه شد.

یکی از اصولگرایان در توییتی، منبع آگاه پرس تی.وی را پیمان جبلی معاون برون مرزی صدا و سیما معرفی کرد. عباس عراقچی نیز نوشت که این منبع هرچه هست آگاه نیست و هرآنچه تاکنون منتشر شده نه حقیقت دارد و نه به پیشبرد مذاکرات منتهی شده است. وزارت خارجه نیز دست آخر در بیانیه خود به شدت از صدا و سیما انتقاد کرد و نوشت: هیهات از این همه بی تقوایی عزت سوز، همه مذاکرات زیر نظر «مقام‌های عالی» جلو رفته است.

حجم تخریب‌ها علیه مذاکرات هسته‌ای وین صدای حسن روحانی را نیز درآورد؛ وی در سخنانی با تاکید بر اینکه برای گرفتن حق ملت لحظه‌ای تعلل نمی‌کند حتی اگر برخی‌ها ناراحت شوند این را گفت که «من نمی‌توانم هضم کنم که کسی عضو ملت ایران باشد، در ایران، ایرانی باشد و از برداشتن تحریم ناراحت شود. کسی که ایرانی باشد، مسلمان باشد، چطور می‌تواند اعلام کند که من در ایران هستم و برای ایران کار می‌کنم، اما از برداشتن تحریم‌ها ناراحت شود.»


بیشتر بخوانید: توقف مذاکرات با هر ترفندی!/ آیا موضع‌گیری‌های غیرمسئولانه ۸۴-۹۲ در حال بازگشت است؟


تخریب مذاکرات وین به نفع کدام نامزد انتخابات ۱۴۰۰ است؟

حجم تخریب در این برنامه‌ها بیشتر از حجمی است که کار یک حزب از جریان اصولگرا باشد و به نظر می‌رسد آن‌ها این بار در تخریب دولت روحانی، در هماهنگی کامل با هم به سر می‌برند. اخبار متعددی در این باره از سوی کاندیدا‌های مختلف جریان اصولگرا به گوش می‌رسد. ابراهیم رئیسی به عنوان یکی از نامزد‌های اصلی احتمالی انتخابات ریاست جمهوری ظاهرا منتظر است تا نتیجه مذاکرات وین مشخص شود؛ اگر این مذاکرات به سرانجام برسد، شانس او کمتر خواهد شد؛ شاید همین دلیلی است که از زمان مشخص شدن نتیجه احتمالی مذاکرات، شبکه‌های تلویزیون ایران همچون پرس تی.وی و افق و ... در حال ایجاد فضایی هستند که مذاکرات به نتیجه نرسد یا دست‌کم در این دولت به نتیجه نرسد.

برخی رسانه‌ها نیز به صراحت می‌نویسند که ورود جدی صدا و سیما به برنامه‌سازی علیه دولت، بی‌ارتباط به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نیست. این رویه البته سابقه طولانی دارد و مثلا در سال ۸۸ نیز صدا و سیما یک پارچه در اختیار محمود احمدی نژاد و همفکران او بود که بیشترین تخریب را نسبت به رقیب انتخاباتی وقت خود، میرحسین موسوی انجام دهند. با این حال این بار صدا و سیما فقط به دنبال تخریب دولت نیست. به نظر می‌رسد آن‌ها به دنبال آن هستند که مانع توافق هسته‌ای شوند و از همین رو حتی از ظرفیت شبکه پرس تی.وی هم استفاده می‌کنند.

حذف جلیلی، زنده باد مذاکره

به گزارش رویداد‌۲۴ همزمان با تخریب مذاکرات، اصولگرایان اصرار زیادی دارند که این مسائل در منازعات انتخاباتی مطرح نشود. در روز‌های گذشته حامیان قالیباف، سعید محمد و محسن رضایی به صورت هماهنگ تلاش کردند سعید جلیلی را از حضور در انتخابات منصرف کنند. آن‌ها معتقد بودند حضور جلیلی در انتخابات باعث می‌شود مسئله مذاکرات که نقطه ضعف اصولگرایان است، بار دیگر محل نزاع نامزد‌های انتخابات شود. چند شب پیش یاسر جبرائیلی در برنامه بدون توقف صدا و سیما با کنایه به سعید جلیلی گفت «این که مدام بگوییم برنامه داریم که نمی‌شود! من سایت یک آقایی را دیدم ایشان فقط جلسه می‌گذارد!»

از سویی دیگر، بعضی نامزد‌های اصولگرا به صراحت از لزوم مذاکره با دشمنان ایران بر سر مسائل حیثیتی سخن می‌گویند. قاضی زاده هاشمی در گفتگو با تسنیم رسانه نزدیک به سپاه گفته «نظام اسلامی ایران هیچگاه مخالف مذاکره حتی با آمریکا نبوده است. مذاکرات با آمریکا در دولت احمدی نژاد توسط آقای علی اکبر صالحی شروع شد و قبل از آن هم درباره افغانستان، عراق و پیمان الجزایر بود. ما هیچگاه در مسیر برهم زدن مذاکره نبودیم... جمهوری اسلامی ایران هر سال حاجی به عربستان می‌فرستد. آیا این رفت و آمد‌ها نیازمند مبادلات گفتگویی با عربستان نیست؟ معتقدم اگر درست مذاکره می‌کردیم، جنگ یمن نباید تا کنون طول می‌کشید و باید تا حالا حلش می‌کردیم.»

روحانی در مراسم روز ارتش گفته بود ما نمی‌ترسیم، نمی‌خواهد شعار دهید، ما بهتر از شما بلدیم اگر لازم باشد شعار بدهیم. یک کلمه علیه آمریکا نمی‌گویند، یک کلمه حتی. حالا به ظاهر هم خودشان را خیلی سوپر انقلابی ۲ آتشه می‌دانند، فقط فحش به دولت، فقط توهین به دولت، فقط دروغ علیه دولت.

اما به نظر می‌رسد، صدا و سیما تبدیل به ستاد تبلیغاتی شده است که فقط در صورت شکست مذاکرات به پیروزی می‌رسد. مسیری که البته شاید به فاصله بیشتر نخبگان از صدا و سیمای ملی بینجامد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
2
1
یکبار تحریم را برداشتن به هفت پشتمون بسه
آیا تدبیری در کار هست که دوبار از یک سوراخ گزیده نشیم؟
آیا گره زدن دوباره آب خوردن مردم به نتیجه بی نتیجه مذاکرات از تدبیر دولت تدبیر کار دستی هست؟
آیا دولت بی کارنامه و حتی بدکارنامه، صلاحیت مذاکره دوباره را دارد؟
در این که همه عزیزان تلاش می کنند هیچ شکب نیست اما آیا تلاشها مدبرانه دولت تدبیر، برای مردم امیدی در پی دارد.
تا کی باید مثل کبک سرمون را زیر برف کنیم و واقعیات را نبینیم حد اقل کاش نویسنده محترم با خودش روراست بود روراستی بامردم و خواننده پیشکش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
اگه امثال شماها از منافعشون بگذرند بله اوضاع خوب میشه. امان از کاسبین تحریم و جیب پر نشدنیشون
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
0
0
شبکه مستند هم یه برنامه ضد برجامی داشت که اون از همه بدتر بود اونو ذکر نکرده بودین
نظرات شما
پیشخوان