تاریخ انتشار: ۱۳:۲۳ - ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
رویداد‌۲۴ گزارش می‌دهد؛

لغو طرح ترافیک بهانه‌ای برای توجیه کم‌کاری‌ها/ فخاری: به جای کار‌های بی‌اثر واکسن بخرید

رییس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران می‌گوید: مطالعاتی که سال گذشته پس از لغو کامل محدوده طرح ترافیک انجام شد، نشان از کم‌اثر بودن این تصمیم دارد و باید اقدامات اساسی، چون واکسیناسیون عمومی در دستور کار قرار گیرد.
طرح ترافیک
رویداد۲۴ طرح ترافیک از امروز صبح با دستور وزیر بهداشت لغو شد. طرحی که از اوایل سال گذشته ساعت آن از ساعت ۶ صبح به ۸:۳۰ و از ۷ شب به ۴:۳۰ بعد ازظهر کاهش پیدا کرده بود. در این بین هر زمانی که کرونا وارد پیک جدید می‌شد، یکی از دستاویز‌های وزارت بهداشت برای توجیه کم‌کاری‌های خود چه در زمینه تامین واکسن و چه در زمینه کنترل رفت‌وآمد‌های درون و برون‌شهری، اجرای طرح ترافیک و به طبع آن شلوغی حمل و نقل عمومی عنوان می‌شد.

این بار نیز احتمالا بعد از اعتراضاتی که کسبه پاساژ علاالدین نسبت به تعطیلی مغازه‌های خود داشته و فعالیت مترو را دلیل حقانیت اعتراض خود می‌دانستند، وزیر بهداشت در اقدامی ناگهانی دستور لغو طرح ترافیک را تا آخر هفته صادر کرد. دستوری که به سرعت اثرات خود را از امروز بر خیایان‌های تهران گذاشته و پایتخت تعطیل، ترافیک‌های سنگینی را در پیک صبح‌گاهی و عصرگاهی به خود دید.


بیشتر بخوانید:جزئیات لغو طرح ترافیک در پایتخت/ اعلام آخرین وضعیت منع تردد شبانه


در این بین مطابق با آمار ارائه شده از سوی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهر تهران لغو طرح ترافیک تنها ۴ الی ۵ درصد مسافران مترو را کاهش می‌دهد، اما در ازای آن تعداد سفر‌های غیرضرور را به شدت افزایش داده و تراکم حضور شهروندان در برخی از نقاط خطرناک‌تر از حضورشان در مترو شده است.

به جای لغو طرح ترافیک واکسن بخرید

الهام فخاری، رییس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران در واکنش به لغو ناگهانی طرح ترافیک در کلاب هاوس خبرنگار رویداد‌۲۴ می‌گوید: نباید وانمود کنیم طرح ترافیک برای شهرداری تنها کارکرد مالی دارد، این پیش فرض درستی نیست. با توجه به تاریخچه این طرح کنترل ترافیک و آلودگی هوا در محدوده مرکزی شهر نیز هدف اصلی این طرح عنوان شده که باید طی این سال‌ها به فکر ارتقا و بازنگری آن می‌بودیم.

او ادامه می‌دهد: باید در این سال‌ها توسعه حمل و نقل عمومی را با افزایش جمعیت همزمان پیش می‌بردیم و هزینه‌هایی که برای ابرپروژه‌هایی، چون صدر هزینه شده صرف توسعه حمل و نقل عمومی می‌شد.

فخاری اضافه می‌کند: تجربه سال گذشته نشان داد که بخش قابل توجهی که از مترو، اتوبوس و تاکسی استفاده می‌کنند با آزاد شدن و لغو محدوده‌های ترافیکی نیز از خودروی شخصی استفاده نمی‌کنند.

این عضو شورا با بیان اینکه لغو طرح ترافیک راهبردی است که ۱۴ ماه پیش برای رویارویی برای کرونا استفاده کردیم، اضافه می‌کند: ما باید با استفاده از تجربیات سال گذشته به دنبال راهکار‌های مفیدتر، اثرگذارتر و اصلاح رویه‌ها باشیم و مطالعاتی که سال گذشته پس از لغو کامل محدوده طرح ترافیک انجام شد، نشان از کم‌اثر بودن این تصمیم دارد و باید اقدامات اساسی، چون واکسیناسیون عمومی در دستور کار قرار گیرد.

اثرات منفی لغو طرح ترافیک تهران

محمد علیخانی، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در واکنش به این موضوع می‌گوید: اینکه از سوی وزارت بهداشت لغو طرح ترافیک اعلام شود غیرقانونی بود، اما ما سکوت کردیم. طرح نیزلغو شد اما آثارش را در تردد‌های مرکز شهر دیدیم.

او ادامه می‌دهد: معابر مرکزی قفل شد و خودرو‌ها به دلیل کمبود فضای پارک دوبله و سوبله پارک کردند. همانطور که مشاهده کردید مسافران حمل و نقل عمومی کم نشد، اما معابر مرکزی قفل شد، زیرا لغو طرح ترافیک دعوت به سفر‌های زائد است و تشویق‌کننده کسانی که در صورت وجود طرح ترافیک در خانه می‌مانند.

این عضو شورا با اشاره به تجربه سال گذشته درباره لغو طرح ترافیک می‌گوید: پس از شکست حذف طرح ترافیک و قفل شدن شهر این موضوع در کمیسیون حمل و نقل عمومی، معاونت حمل و نقل و پلیس راهنمایی و رانندگی مورد بررسی کارشناسانه قرار گرفت و طرح کنونی آغاز آن از ساعت ۸:۳۰ و یک خروج رایگان از ساعت ۱۴:۳۰ پیش‌بینی شده اجرایی شد که به نظر می‌رسد برای کارمندان دارای خودرو کفایت می‌کند.

تشویق به سفر‌های غیرضروری با لغو طرح ترافیک مورد تایید کارشناسان نیز هست به گفته برخی از آن‌ها اجرای نصف و نیمه محدودیت‌های کرونایی سبب شده با لغو طرح ترافیک برخی از مغازه‌ها که در شهر‌های قرمز باید بسته باشند و یا شهروندانی که برای کار‌های اداری به دلیل وجود طرح ترافیک از خانه خارج نمی‌شدند، از این فرصت استفاده کرده و به محدوده‌های مرکزی شهر بیایند. اجرای ناقص طرح ترافیک در چندماه اخیر، نیاز کارمندانی که قصد استفاده از خودرو را داشتند برطرف می‌کرد و لغو آن به نفع افزایش سفر‌های غیرضروری است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان