تاریخ انتشار: ۱۵:۱۰ - ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
بلومبرگ بررسی کرد؛

کار سخت آمریکا برای توافق با ایران

بلومبرگ در تحلیلی به توافق احتمالی ایران و آمریکا برای احیای برجام پرداخت.

کار سخت آمریکا برای توافق با ایران

رویداد۲۴  به نقل از بلومبرگ، راهی آسان برای بازگشت به توافق هسته‌ای ایران وجود ندارد. رئوس مطالب توافق بالقوه بین آمریکا و ایران از مذاکرات غیرمستقیم در وین در حال شکل گیری است. دو طرف احتمالاً در هدف اعتقادی خود در احیای توافق هسته‌ای که توسط باراک اوباما، رئیس جمهور وقت آمریکا شکل گرفت و توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهور بعدی لغو شده است، موفق خواهند شد، اما اینکه چه چیزی عملاً به نتیجه می‌رسد جای سوال دارد.

واشنگتن و تهران می‌گویند که آمادگی دارند، براساس "انطباق در ازای انطباق" به شرایط برنامه جامع اقدام مشترک بازگردند. از طرف آمریکایی، این به معنای لغو تدریجی تحریم‌های اقتصادی جمهوری اسلامی و از طرف ایران، این امر شامل کاهش فعالیت‌های غنی سازی اورانیوم و دفع ذخایر جدید است، اما احیای توافق و بازگشت هر دو دلیل فنی و سیاسی پیچیده‌تر از آن است که به نظر می‌رسد.


بیشتر بخوانید: آیا موضع‌گیری‌های غیرمسئولانه ۸۴-۹۲ در حال بازگشت است؟/ توقف مذاکرات با هر ترفندی!


به نظر می‌رسد تیم بایدن مایل است تحریم‌های مربوط به برنامه هسته‌ای را کنار بگذارد و تحریم‌های دیگر را با عنوان حمایت ایران از تروریسم، نقض حقوق بشر و سایر فعالیت‌های بدخیم حفظ کند، اما تصمیم گیری برای لغو تحریم‌ها سخت است؛ پس از خارج شدن آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸، دولت ترامپ صد‌ها تحریم جدید علیه ایران اعمال کرد که بسیاری از آن‌ها شامل این دسته هستند. همچنین لغو بسیاری از محدودیت‌های قدیمی و اعمال شده مجدد را دشوارتر کرد.

در طرف دیگر توافق، حتی اگر ایران ذخایر جدید خود را کنار بگذارد و فعالیت‌های غنی سازی خود را پایین بیاورد، تهدید هسته‌ای آن مانند ۲۰۱۵ نخواهد بود؛ به این دلیل که، با نقض شرایط برجام، تهران در تسلط بر فناوری پیشرفته غنی سازی گام‌های بلندی برداشته است.

این پیشرفت تکنولوژیکی "برآورد زمان" تولید ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای را به میزان قابل توجهی کاهش داده است و بر اساس برخی برآورد‌ها فقط به شش ماه رسیده است.

از سوی دیگر، تندرو‌ها کنترل خود را بر اکثر اهرم‌های جمهوری اسلامی تثبیت کرده و انتظار دارند که یکی از آن‌ها پیروز انتخابات ریاست جمهوری در ماه ژوئن شود. آن‌ها ممکن است به حسن روحانی رئیس جمهور فعلی اجازه دهند تا تفاهم عمومی با ایالات متحده و سایر قدرت‌های جهانی را امضا کند، اما ترجیح می‌دهند بازگشت کامل به برجام را به تأخیر بیندازند تا زمانی که شخص مورد نظر آن‌ها انتخاب شود.

به همین منظور، آن‌ها موانع سیاسی را در مسیر روحانی قرار داده‌اند. روحانی علنا ​​مخالفان داخلی خود را به تلاش برای خرابکاری در تلاش‌های خود برای لغو تحریم‌ها متهم کرده است.

چالش فعلی بایدن نحوه لغو تحریم‌ها و رسیدن به توافقی با ایران است که از آن برای رسیدن به توافقی با شکوه استفاده کند.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان