تاریخ انتشار: ۱۲:۱۰ - ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
حسین مرعشی در واکنش به فایل صوتی ظریف:

بردن وزرا به یک استودیو در باغ کتاب تهران ریسک بزرگی بود/ سیستمی که آشنا برای جمع‌آوری گفتگو‌ها به‌کار گرفته بود امن نبود

حسین مرعشی گفت: برای اینکه مشخص شود منتفعان این کار چه کسانی یا گروهی هستند هنوز خیلی زود است و باید اجازه داد شوک بروزیافته فروکش کند اما مسلما نظام جمهوری اسلامی از این اقدام ضرر کرده و ضرر اصلی متوجه نظام است و سایه منفی‌ای از پس این ناگفته‌ها، مذاکرات وین را تحت‌تأثیر قرار خواهد داد.

بردن وزرا به یک استودیو در باغ کتاب تهران ریسک بزرگی بود/ سیستمی که آشنا برای جمع‌آوری گفتگو‌ها به‌کار گرفته بود امن نبود

رویداد۲۴ حسین مرعشی درباره فایل صوتی افشاشده از ظریف می‌گوید: همه وزرا این گفتگو را انجام داده‌اند و محل انجام گفتگو‌ها هم در باغ کتاب تهران بوده است.

مشروح گفت‌وگوی ما با مرعشی را در پی بخوانید.

چرا در روز‌هایی که جریان میانه‌رو و اصلاحات به سمت اقناع ظریف برای ورود به عرصه انتخابات۱۴۰۰ گام‌های جدی‌ای برداشته‌اند باید فایل گفت‌وگوی محرمانه او منتشر شود که عملکرد او را در تمام ۸‌سال گذشته تحت‌تأثیر قرار دهد؟

اشتباه اصلی را در این روند سیستم ریاست‌جمهوری انجام داده است. این ایده شخص رئیس‌جمهور که وزرا را مکلف و وادار به انجام گفت‌وگوی عملکردی‌ای کند که ناگفته‌هایشان را در زمان مسئولیت بگویند، ایده خوب و دردسرسازی بود که حالا هم کمی دردسر‌ساز شده است.

متأسفانه سیستمی که آقای حسام‌الدین آشنا برای جمع‌آوری این گفتگو‌ها پیاده کرده و به‌کار گرفته بودند سیستم امنی نبود. بردن وزرا به یک استودیو در باغ کتاب تهران و گرفتن ناگفته‌های عملکردی از اعضای هیأت دولت کار پرریسکی است و دسترسی خیلی‌ها را به این فایل تسهیل کرده. الان مشخص نیست مخالفان ظریف این کار را کرده‌اند یا دلواپسان یا موافقان ظریف و یا نفوذی‌های خارجی. این روند کاری بود که مراقبت و امنیت بیشتری را می‌طلبید.

چه کسانی از طرف دولت این مصاحبه‌ها را انجام می‌دادند؟

تا آنجا که می‌دانم تقریبا همه اعضای هیأت دولت منهای اسحاق جهانگیری و محمود واعظی این گفتگو‌های عملکردی را انجام داده‌اند و سعید لیلاز و محمدفاضلی نیز مصاحبه‌کننده بوده‌اند. همه گفتگو‌ها هم جز گفت‌وگوی وزیر اطلاعات که در وزارت اطلاعات و توسط بچه‌های آن مجموعه انجام شده، در یک استودیو در باغ کتاب بوده است.

به‌نظرتان انتشار این فایل به سود چه‌کسی یا کسانی بود و ضررش متوجه چه‌کسی است؟

برای اینکه مشخص شود منتفعان این کار چه کسانی یا گروهی هستند هنوز خیلی زود است و باید اجازه داد شوک بروزیافته فروکش کند، اما مسلما نظام جمهوری اسلامی از این اقدام ضرر کرده و ضرر اصلی متوجه نظام است و سایه منفی‌ای از پس این ناگفته‌ها، مذاکرات وین را تحت‌تأثیر قرار خواهد داد.

برخی معتقدند ظریف به‌عنوان کاندیدای بالقوه جریان اصلاحات و چهره‌ای مردمی نیز آسیب اساسی از این مثلا افشاگری خورده است و دست‌کم روندی شکل گرفته که سبب حذف از رقابت‌های انتخاباتی خواهد شد؟

معتقدم ظریف به‌لحاظ شخصی محبوب‌تر از گذشته شده است. هنوز چیزی مشخص نیست.

پس معتقدید که شاید به‌رغم نگرانی برای پایان‌یافتن عمر سیاسی ظریف، او همچنان در عرصه بماند؟

بله، این فایل الزاما نمی‌تواند منجر به حذف ظریف شود و شاید برعکس، فضای استقبال از او بیشتر شد.

به‌نظرتان انتشار این ناگفته‌ها سبب تغییر آرایش سیاسی انتخابات۱۴۰۰ می‌شود؟

هنوز جریان‌های سیاسی در شوک این فایل صوتی هستند و بایدکمی صبور بود.

به‌نظرتان واکنش مجلس اصولگرا که همواره منتقد سرسخت ظریف بوده است به این موضوع چگونه خواهد بود؟

حتما نمایندگان جبهه پایداری عصبانیت‌شان را بروز خواهند داد و شاید طرح استیضاح او را هم به جریان بیندازند. اما آنچه ما از جریان اصولگرا شنیده‌ایم این است که می‌خواهند تدبیر کنند چگونه اعلام موضع کنند و نمی‌خواهند به‌گونه‌ای واکنش نشان دهند که در آستانه انتخابات از آن ضرر ببینند.

منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان