تاریخ انتشار: ۰۹:۴۷ - ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰

واکسن مدرنا تایید سازمان جهانی بهداشت را گرفت

سازمان جهانی بهداشت واکسن کرونای ۲ دوزه شرکت داروسازی «مدرنا» را در فهرست واکسن‌های کرونایی قرار داد که برای مصرف اضطراری استفاده می‌شوند.

واکسن مدرنا تایید سازمان جهانی بهداشت را گرفت

رویداد۲۴ به نقل از خبرگزاری یونایتدپرس، این واکسن mRNA پنجمین واکسن کرونایی است که مجوز استفاده اضطراری را از این نهاد سازمان ملل دریافت می‌کند.

سازمان جهانی بهداشت پیش از این دو واکسن کرونای از دانشگاه آکسفورد/ آسترازنکا، یک واکسن کرونا از شرکت داروسازی «جانسون اند جانسون» و یک واکسن کرونا از شرکت‌های «فایزر / بایون تک» مورد تایید قرار داده بود.

سازمان جهانی بهداشت در بیانیه‌ای در این مورد گفت: «هدف این است که داروها، واکسن‌ها و وسایل تشخیصی با حداکثر سرعت ممکن برای واکنش به وضعیت اضطراری در دسترس قرار گیرند.

مقامات سازمان جهانی بهداشت می‌گویند در دسترس قرار گرفتن شمار بیشتری از واکسن‌ها به خاطر مشکلات در عرضه سایر واکسن‌ها از جمله از هند که منبع اصلی صدور واکسن برای برنامه جهانی کواکس است، اهمیت دارد. هند صادرات واکسن‌های کرونا را به خاطر بحران اوج گیری شیوع بیماری در این کشور محدود کرده است.

شرکت مدرنا برنامه‌ای را برای گسترش شبکه تولید واکسنش اعلام کرد تا ظرفیت تولیدش را در سال ۲۰۲۲ به ۳ میلیارد دوز برساند.

«گروه مشورتی راهبردی کارشناسان ایمن‌سازی» (SAGE) قبلا در ماه ژانویه (بهمن) واکسن مدرنا را که از فناری mRNA استفاده می‌کند، برای همه گروه‌های سنی ۱۸ سال و بالاتر توصیه کرده بود.

واکسن کرونای ساخت شرکت آمریکایی فایزر و شرکت آلمانی بایونتک که آن هم از فناوری mRNA استفاده می‌کند، در آخر سال پیش (۲۰۲۰) نخستین واکسن کرونایی بود که وارد فهرست مصرف اضطراری سازمان جهانی بهداشت شد.

سازمان جهانی بهداشت بعدا واکسن‌شرکت انگلیسی - سوئدی آسترازنکا را وارد فهرست مصرف اضطراری کرد. در نهایت واکسن تک دوزی کرونای ساخت شرکت آمریکایی جانسون اند جانسون نیز وارد این فهرست شد.

سازمان جهانی بهداشت همچنین به دنبال یک بازبینی گسترده در حال بررسی وارد کردن دو واکسن کرونای ساخت چین، یعنی واکسن شرکت سینوفارم و واکسن شرکت سینوواک است و احتمالا تا پایان سال آینده در این باره تصمیم‌گیری خواهد کرد.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان