تاریخ انتشار: ۱۵:۴۸ - ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد‌۲۴ گزارش می‌دهد؛

دعوای وزارت ارشاد و شهرداری تهران بر سر برج آزادی/ مشکل نماد تهران چند مدیریتی است نه هویتی!

مدیرعامل برج آزادی با اشاره به کاشتن چمن از سوی شهرداری تهران با هدف احیای هویت برج آزادی، می‌گوید: مشکل برج آزادی هویتی نیست، بلکه همین دخالت‌ها و تصمیم‌گیری‌های ناگهانی، عجولانه و وضعیت چند مدیریتی است.
برج آزادی
رویداد۲۴برج آزادی به عنوان نماد کلانشهر تهران این روز‌ها مورد بی‌مهری زیادی قرار گرفته است؛ از تعلل در ترمیم این بنای تاریخی تا نشت آب و شلیک توپ در جوار آن همزمان با سال تحویل و ترک خوردن بدنه. حالا اما این نماد به محل منازعه وزارت ارشاد و شهرداری تهران تبدیل شده است؛ این دو سازمان از سال‌ها پیش بر سر نحوه مدیریت برج با هم اختلاف داشته و هر دو معتقدند که مدیریت یگانه برای ادامه حیات برج ضروری است. اواخر دوره گذشته مدیریت شهری بنا بود وزارت ارشاد و شهرداری تهران برای حل این مشکل به توافق برسند اما با پایان دوره، این توافق نیز به سرانجام نرسید و در دوره جدید هم پیگیری نشد.

احمد حکیمی‌پور عضو سابق شورای شهر تهران که پیگیر موضوعات مربوط به برج آزادی است در گفتگو با رویداد‌۲۴ پیرامون حواشی مدیریت برج آزادی، تاکید می‌کند: برج آزادی علاوه بر نیاز به یک مدیریت واحد، نیازمند طرح جامع است.

او اضافه می‌کند: این برج به عنوان نماد شهر تهران، ارزش زیادی دارد و نباید با اقدامات جزیره‌ای مردم را از دیدن آن محروم کرد. یکبار نشت می‌کند و بار دیگر در کنار آن توپ شلیک می‌کنند. باید نگاه تخصصی بر آن حاکم باشد و با اقداماتی اشتباه نحوه دسترسی شهروندان به برج محدود نشود.

این عضو سابق شورای شهر تهران همچنین به توافقی که بنا بود در پایان دوره پیش برای نحوه مدیریت این برج امضا شود، اشاره کرده و تاکید می‌کند: متاسفانه این توافق پیگیری نشد و اگر چاره جدی اندیشیده نشود، با توجه به اینکه برج به سمت فرسودگی کامل خود حرکت می‌کند، این نماد را از دست خواهیم داد.

اختلاف بر سر بود و نبود پارکینگ برج آزادی

حالا تبدیل محوطه‌ای تحت عنوان پارکینگ برج آزادی به فضای سبز سابق خود، اختلاف این دو سازمان را بار دیگر به رسانه‌ها کشانده است.

به گفته مدیران وزارت ارشاد از آنجایی که بعد از انقلاب ایده تامین پارکینگ برای این مجموعه منتفی شد حدودا از سال‌های ۸۴ یا ۸۵ به عنوان یک ضرورت و با تغییر فضای سبز در ضلع شمال غربی، پارکینگی احداث شد و به صورت اختصاصی در اختیار مجموعه قرار گرفت تا در ایام فعالیت برج و برنامه‌های فرهنگی و مناسبتی مختلف امکان ورود و توقف خودرو‌های مهمانان ویژه و شخصیت‌ها، گردشگران داخلی و خارجی و ... وجود داشته باشد.

اما آنطور که سید عباس عظیمی، مدیرعامل برج آزادی می‌گوید؛ از روز شنبه هفته گذشته شهردار منطقه با اعزام نیرو‌های سد معبر و زدن قفل و زنجیر و بردن تابلوی پارکینگ، حکم به تبدیل مجدد پارکینگ یاد شده به فضای سبز را صادر کرده و به سرعت اقدام به کندن سنگ فرش‌های فعلی کرده است.

شهرداری تهران به دنبال احیای هویت برج آزادی با کاشت چمن

در عین حال سید مصطفی موسوی لاری، شهردار منطقه ۹ در گفتگو با رویداد ۲۴ می‌گوید که بنیاد رودکی در سال ۸۶ بدون هیچ مجوزی بخشی از منظر برج تاریخی میدان آزادی را به پارکینگ تبدیل کرده و موجب شده بود که بخشی از فضای سبز این برج تاریخی تخریب و از بین برود.

او اضافه می‌کند: سال ۱۳۸۶ بنیاد رودکی بدون مکاتبه با شهردار وقت منطقه ۹ و در توافقی بصورت شفاهی تا پایان سال اجازه ایجاد پارکینگ در ضلع شمالی برج آزادی را از شهردار وقت گرفته است.

موسوی لاری با بیان اینکه این کار مهم و حساس باید با نظر مستقیم شهردار وقت تهران صورت می‌گرفت، نه شهردار منطقه می‌گوید: بنیاد رودکی بدون مجوز و نامه‌ای سال ۱۳۸۶ بخشی از منظر برج زیبای آزادی را به پارکینگ تبدیل کرد.

او با بیان اینکه برج تاریخی آزادی که از سال ۱۳۵۰ احداث شده بود و به گفته کارشناسان میراث فرهنگی ایجاد پارکینگ برخلاف منظر این میدان تاریخی کشورمان بوده اضافه می‌کند: بنیاد رودکی مدعی است که این پارکینگ با مجوز رسمی از شهرداری تهران ایجاد شده و الان شهرداری تهران را متهم به ایجاد تخریب از فضای میدان آزادی می‌کند، اما موضوع چیز دیگری است و شهرداری تهران می‌خواهد برج آزادی را به همان برجی که در قبل بوده احیا کند.

شهردار منطقه ۹ تهران ادامه می‌دهد: همچنین چند وقت پیش پیروز حناچی شهردار تهران در بازدید از محوطه برج آزادی به ایجاد پارکینگ در حریم این برج انتقاد کرد و از من خواست نسبت به جمع کردن این پارکینگ اقدام کنم.

به گفته او، شهرداری منطقه ۹ پس از ۱۵ سال نسبت به راه اندازی آبنمای برج آزادی اقدام کرده و پس از سال‌ها تلاش داریم هویت اصلی برج تاریخی آزادی را به آنچه که وجود داشته برگردانیم.

ایجاد پارکینگ در حریم برج آزادی جرم است

موسوی تاکید می‌کند: آیا ایجاد پارکینگ غیرمجاز در حریم یک برج تاریخی جرم نیست؟! برخی دوستان بنیاد رودکی شدیدا از جمع آوری این پارکینگ از شهرداری تهران ناراحت هستند، اما مدیریت شهری تهران تلاش دارد اماکن تاریخی شهر را حفظ و احیا کند.

به گفته او تا قبل از سال ۸۶ تصاویر برج آزادی در صفحات اینترنتی وجود دارد که در ضلع شمالی آن تنها فضای سبز بوده و نه سنگفرش و پارکینگ به همین منظور از هفته گذشته نسبت به جمع آوری پارکینگ و کندن سنگ فرش‌های احداث شده اقدام کردیم.

شهردار منطقه ۹ تهران می‌گوید: تلاش داریم فضای ضلع شمالی برج آزادی را همچون سایر نقاط برج احیا کنیم اگر چه به دلیل مدیریت ناصحیح برخی عوامل بخشی از برج دچار خسارت شده، اما شهرداری تهران مصمم به حفظ و احیای این برج تاریخی است.

او تاکید می‌کند: قبل از اینکه ما بخواهیم این کار را انجام دهیم باید اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه کشور این مطالبه گری را از ما انجام می‌دادند، اما حال که ما این اقدام ارزشمند را در راستای احیای یک بافت تاریخی انجام دادیم باید همه هنرمندان و اصحاب رسانه از این اقدام شایسته شهرداری حمایت کنند و اجازه ندهند برخی افراد سوداگر با اظهارات غیرحرفه‌ای و نسنجیده منافع شخصی را به منافع ملی ترجیح دهند.

مشکل برج آزادی وضعیت چند مدیریتی است نه هویتی!

اما عظیمی، مدیرعامل برج آزادی، ضمن تکذیب ادعای شهردار منطقه ۹، با نگاه متفاوت‌تری به این موضوع می‌پردازد.

او به رویداد‌۲۴ می‌گوید: برج آزادی و مجموعه پیرامونی آن با مسائل مختلفی از جمله مسائل انتظامی، امنیتی، ترافیکی، گردشگری، فرهنگی، هنری، سیاسی، اجتماعی و ... روبروست و هرگونه تصمیم‌گیری و اجرای طرح می‌بایست طی جلسات مشورتی و کارشناسی با حضور متخصصین و مدیران ذیربط از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد رودکی، مجموعه برج آزادی، نیرو‌های نظامی، انتظامی، اطلاعاتی، وزارت میراث فرهنگی، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، شورای شهر، شهرداری و ... باشد که متاسفانه در این چند روز طی مذاکراتی که با اکثر این حوزه‌ها داشتم به هیچ وجه از این اتفاق و تصمیم شهرداری منطقه ۹ برای تصرف پارکینگ برج و تبدیل آن به فضای سبز مطلع نبودند، به ویژه کارشناسان میراث فرهنگی که خود جای سوال و تامل دارد!

مدیرعامل برج آزادی نیز به موضوع چند مدیریتی اشاره کرده و تاکید می‌کند: ۵۰ سال است که برج آزادی تهران با هویت تاریخی و فرهنگی خود در ایران و جهان عرض اندام می‌کند و نمی‌دانم برای هویت برج چه مشکلی پیش آمده که عزیزان در شهرداری می‌خواهند بعد از ۱۵ سال و با کاشتن چمن آن را احیا کنند! مشکل برج آزادی هویتی نیست، بلکه همین دخالت‌ها و تصمیم‌گیری‌های ناگهانی، عجولانه و وضعیت چند مدیریتی است که ضرورت دارد از سوی مراجع ذیربط به ویژه هیات دولت و مجلس شورای اسلامی مورد توجه و بررسی قرار گیرد.

تعلل شهرداری تهران در پیگیری طرح جامع برج آزادی

عظیمی همچنین به تعلل شهرداری در پیگیری طرح جامع برج اشاره کرده و می‌گوید: احیای چند متر مربع و بخش جزئی از کل فضای سبز میدان آزادی، موضوع حیاتی و اساسی برای برج محسوب نمی‌شود، در حالی که انتظار می‌رفت که این سال‌ها به بررسی طرح جامع برج آزادی و اجرای فاز ۳ آن پرداخته شود و حداقل پس از گذشتن چندین سال گزارشی از پیگیری‌های این طرح ارائه می‌شد که پارکینگ برج آزادی هم بخشی از آن بود و شاید امروز تنشی در این باره به وجود نمی‌آمد!

با توجه به اینکه نبود پارکینگ دسترسی شهروندان به برج را محدود خواهد کرد، مدیرعامل برج آزادی به آن واکنش نشان داده و تاکید می‌کند: حیات واقعی این برج حضور مردم، گردشگران، اصحاب فرهنگ و هنر، اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری و ... است و به همین منظور در ۱۵ یا ۲۰ سال گذشته مدیران بنیاد رودکی، مجموعه برج آزادی و شهرداری تهران، تصمیم عقلایی و درستی گرفته‌اند. چرا که نیاز جدی برج داشتن یک پارکینگ اختصاصی است و ماحصل این اقدام شایسته را طی این سال‌ها در رونق برج آزادی شاهد بوده‌ایم.

عظیمی می‌گوید: اینکه شهردار منطقه ۹ با وسواسی تمام نگران تصویر هوایی و تقارن فضای سبز میدان آزادی است! جای تقدیر دارد ولی اینکه نگران توقف فعالیت‌ها و تعطیلی برج بر روی زمین نیست جای سوال و تعجب دارد، ضمن آنکه فراموش نکنیم مردم این فضای سبز را از روی سطح زمین و با زاویه دید افقی می‌بینند نه هوایی!

برج آزادی که پیش از انقلاب ۱۳۵۷ ایران به نام برج شهیاد شناخته می‌شد، از اصلی‌ترین نماد‌های شهر تهران است و تقریباً در همه جای جهان ایران را با این نماد می‌شناسند؛ وزارت ارشاد و شهرداری تهران برای حفاظت از آن ضروری است اختلافات درون سازمان را کنار گذاشته و با نگاه کارشناسی به مسائل آن رسیدگی کنند و همانطور که مدیرعامل برج نیز به آن اشاره کرد، طرح جامع برج آزادی به سرعت تدوین و ملاک عمل قرار گیرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
احسان معتمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
0
1
حقیقتا برج آزادی که توسط شاه درست شده نمادی زیبا و بی نظیر شهری در کشورمان است الان هم کم کم در حال تبدیل شدن به آثار باستانی هست
دولت نماد برج میلاد را درست کرد که برج آزادی را کم اهمیت نشان دهد
نشد و نتوانست .
دلایل آن این است که برج میلاد شبیه در جهان زیاد دارد و در جایی پرت قرار دارد و بی ارزش و شکل و شمایل آن ویژه نیست
ولی برج آزادی حتما توسط یک دانشمند طراح طراحی شده در طرح آن تمدودبی نظیر و به ایران و پاسارگاد نزدیک است هر کسی به آن نگاه میکند فکر میکند یکی از تصاویر باستانی ایران است
میدان آزادی مهمترین و با عظمت ترین و زیباترین نماد شهر تهران و کشورمان است
لذا حرمت آن باید حفظ شود و در نگهداری و حفاظت باستانی از آن باید دقت علمی و فنی شود
نظرات شما
پیشخوان