تاریخ انتشار: ۱۳:۵۳ - ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰

هشدار سازمان جهانی بهداشت به انحصاری شدن واکسن کرونا

 سازمان جهانی بهداشت بار دیگر با ابراز نگرانی از انحصاری شدن واکسن کرونا توسط کشورهای ثروتمند روز جمعه هشدار داد رویکرد این کشورها در واکسیناسیون علیه کرونا باعث کنترل این همه گیری نخواهد شد.

روند واکسیناسیون کرونا در ایران
رویداد۲۴ روزنامه واشنگتن تایمز نوشت: این سازمان از کشورهای ثروتمند خواسته است به جای واکسیناسیون افراد جوان تر در کشورشان که با خطر پایین تری در ابتلای شدید به کرونا مواجه هستند مازاد واکسن خود را در اختیار کشورهای فقیرتری قرار دهند که جمعیت بزرگسال و در معرض خطر بالا در آنها هنوز واکسینه نشده اند.

این روزنامه آمریکایی به نقل از تدروس آدهانوم دبیر کل سازمان جهانی بهداشت نوشت: همزمان با جهش ویروس کرونا در جهان  تنها ۰.۳ درصد از ذخیره واکسن به کشورهای کم درامد منتقل می شود و رویکرد کنونی کشورهای ثروتمند راهبرد موثری در مبارزه با این ویروس کشنده نیست.

ادهانوم گفت: در بسیاری از کشورهای ثروتمند که اکثر ذخیره واکسن را خریداری کرده اند گروه هایی که ریسک کمتری در ابتلا به کرونا دارند اکنون واکسینه می شوند.


بیشتر بخوانید: همه فواید و عوارض واکسن‌های کرونا/ از سردرد و تهوع تا عوارض بسیار خطرناک


وی با اشاره به ائتلاف اصلی اشتراک واکسن موسوم به کوواکس گفت: من این موضوع را درک می کنم که چرا برخی از این کشورها به دنبال واکسینه کردن کودکان و نوجوانان خود هستند اما اکنون از آنها می خواهم که واکسن های خود را به کوواکس ارائه دهند. زیرا ذخایر واکسن در کشورهای کم درامد و با درامد متوسط به اندازه کافی برای ایمن سازی کارکنان بخش های مراقبتی و بهداشتی نبوده و بیمارستان ها پر از بیمارانی هستند که به مراقبت های امدادی فوری برای نجات زندگی شان نیاز دارند.

دکتر ادهانوم از اشاره به نام این کشورهای ثروتمند خودداری کرد اما آمریکا و برخی دیگر از کشورهای غربی به انداز کافی دوز واکسن خریداری کرده اند که بیشتر از جمعیت نیازمند به واکسن را پوشش می دهد و اکنون واکسیناسیون گروه های سنی پایین تر را آغاز کرده اند.

با توجه به کاهش تقاضا در آمریکا دولت جو بایدن تحت فشار قرار دارد تا ذخایر واکسن مازاد خود را در اختیار کشورهای فقیرتر قرار دهد.

در آمریکا با توجه به این که واکسن استرازنکا هنوز مجوز استفاده در داخل کشور را نگرفته است این کشور قصد دارد ۶۰ میلیون دوز از این واکسن را اهدا کند.

کرونا در جهان تاکنون به مرگ ۳ میلیون و ۳۷۱ هزار و ۴۹ نفر منجر شده است و بیش از ۱۶۲ میلیون نفر را مبتلا کرده است.

سازمان جهانی بهداشت پیشتر نیز از نابرابری در توزیع واکسن در جهان ابراز نگرانی کرده  و هشدار داده بود که انحصارطلبی کشورها می تواند مانع کنترل همه گیری شود.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان