تاریخ انتشار: ۱۲:۱۳ - ۱۳ خرداد ۱۴۰۰

حمایت از نامزدها؛ اطمینان اصولگرایان و تردید اصلاح‌طلبان

اصولگرایان بر سر حمایت از نامزد‌های مورد نظرخود در انتخابات ۱۴۰۰ به نتیجه رسیده‌اند. اصلاح‌طلبان بار‌ها اعلام کرده‌اند که از نامزدی حمایت نمی‌کنند، با این حال از تردید‌هایی سخن گفته می‌شود که در برخی طیف‌های این جریان بر سر حمایت از برخی نامزد‌ها ایجاد شده است.

رئیس جمهور 1400

رویداد۲۴ روز ۲۸ خردادماه، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، میان‌دوره‌ای خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد. تکاپوهای انتخاباتی از مدت‌ها قبل آغاز شده و نهادهای مجری و ناظر انتخابات، احزاب، چهره‌های شاخص جریان‌های سیاسی و نامزدهای احتمالی کارزار انتخابات را پیش می‌برند.

این گزارش آخرین رخدادها در خصوص انتخابات پیش رو در شبانه‌روز گذشته را به صورت جمع‌بندی ارائه می‌کند. تازه‌ترین اخبار در مورد تحولات و رویدادهای مرتبط با برگزاری انتخابات و آخرین مواضع نهادهای مسئول در این امر، تشکل‌های سیاسی و نامزدهای احتمالی انتخابات را در این گزارش می‌خوانیم.

آخرین مواضع نهادها در ارتباط با انتخابات

*سخنگوی شورای نگهبان: در انتخابات ریاست جمهوری اصلا رد صلاحیت نداریم

«عباسعلی کدخدایی» در سلسله نشست‌های تحلیلی گفتمانی «رَه بَر» با موضوع تحلیل بیانات رهبری در موضوع انتخابات و شورای نگهبان، اظهار کرد: ما در شورای نگهبان همواره اعلام کرده‌ایم که انتخابات مجلس و یا حتی خبرگان رهبری، با انتخابات ریاست جمهوری تفاوت اساسی دارد. در انتخابات ریاست جمهوری، فقط بحث احراز صلاحیت مطرح است یعنی کسانی که ثبت نام می‌کنند باید صلاحیت‌شان احراز شود.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: در انتخابات ریاست جمهوری اصلاً رد صلاحیت نداریم و این مسئله را برای نامزدهای ریاست جمهوری هم تبیین کرده‌ایم، اما در انتخابات‌های مجلس و خبرگان رهبری، قانون اعلام می‌کند که رد صلاحیت و احراز صلاحیت داشته باشیم.

*جابجایی در ریاست هیات نظارت بر انتخابات استان تهران

"فرهاد رهبر" از سمت رئیس هیات نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری، میاندوره‌ای مجلس و میان‌دوره‌ای خبرگان رهبری در استان تهران و شهرستان تهران استعفا داد و طی حکمی «قاسم محمدطهرانی» به عنوان رئیس هیات نظارت استان تهران در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و اولین میان دوره‌ای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و دومین میان دوره ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری منصوب شد.

* رئیس ستاد انتخابات استان تهران: بی‌طرفی مجریان انتخابات باید نمود داشته باشد

«شکرالله حسن‌بیگی» رئیس ستاد انتخابات استان تهران عصر چهارشنبه ۱۲ خردادماه در نشست با فرمانداران شهرستان‌های قرچک، ورامین، پیشوا، پاکدشت، دماوند و فیروزکوه تصریح کرد: قانونمداری، قانونگرایی، بی‌طرفی و حفظ اعتماد مردم همواره باید سرلوحه کار مجریان انتخابات قرار گیرد چرا که وزارت کشور هم مسئول برگزاری انتخابات و هم مسئول حسن اجرای انتخابات است.

وی یادآور شد: همه ما دارای تفکرات سیاسی هستیم اما نباید این تفکرات را در روند برگزاری انتخابات دخیل کنیم. بحمدالله در استان تهران این موضوع مشهود بوده و ما تأکید داریم این بی‌طرفی و قانونمندی همواره نمود داشته باشد.

معاون استاندار تهران گفت: موضوع امنیت انتخابات از مسائل بسیار مهم بوده که برای آن در سطح کشور و استان تهران برنامه‌ریزی لازم صورت گرفته و ضرورت دارد در شهرستان‌ها نیز به این موضوع با جدیت نگاه شود و دستگاه‌های امنیتی، نظامی و انتظامی بر اساس وظیفه ذاتی تمام توان خود را بکار گیرند.


بیشتر بخوانید: اصلاح‌طلبان انتخابات را تحریم نمی‌کنند/ ممکن است پروژه حمایت جداگانه احزاب از کاندیداها در پیش گرفته شود


آخرین اخبار از جناح اصولگرا

*عضو جبهه ایستادگی و دبیر کل حزب سبز: در دوقطبی احتمالی، آرای خاکستری به سمت نامزدی خواهد رفت که در مقابل رئیسی قرار  دارد

«حسین کنعانی‌مقدم» در مصاحبه‌ای گفت: اگر شورای وحدت و شورای ائتلاف نخواهد از آقای رضایی حمایت کند، جبهه ایستادگی در انتخابات پیش‌رو از آقای رضایی حمایت خواهد کرد. مگر اینکه ایشان بخواهد انصراف بدهد که بعید می‌دانم و این غیرممکن است.

کنعانی مقدم در پایان درباره دوقطبی احتمالی میان رئیسی و سایر کاندیداها، ابراز داشت: به نظر می‌رسد که میان آقای رضایی با آقای رئیسی و یا آقای همتی با آقای رئیسی چنین دو قطبی شکل بگیرد که در هر دو حالت اگر این اتفاق رخ بدهد به نظر می‌رسد که آقای رئیسی شانس کمتری برای رأی خواهند داشت چرا که در آن شرایط همه آراء خاکستری و خاموش هم به سمت فردی که در مقابل ایشان حضور دارد، خواهد رفت.

* مسئول هیات اجرایی شوراهای شورای وحدت اصولگرایان: لیست قطعی شورای شهر شورای وحدت اول هفته نهایی می‌شود

حجت الاسلام و المسلمین «محمدحسین موسی پور» مسئول هیات اجرایی شوراهای شورای وحدت اصولگرایان با اشاره به ادامه مذاکرات و رایزنی ها در خصوص تدوین لیست نهایی از نامزدهای مورد نظر برای شورای شهر تهران گفت: تهیه و جمع بندی لیست قطعی شورای شهر تهران اوایل هفته آینده نهایی خواهد شد و متعاقباً به اطلاع عموم مردم خواهد رسید.

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز با اشاره به اینکه فهرست هایی که این روزها در برخی رسانه‌ها و فضای مجازی منتسب به شورای وحدت منتشر می‌شود صحت ندارد، افزود: این فهرست ها بیشتر گمانه‌زنی هستند و اصالتی ندارند.

وی در مورد ارایه فهرست مشترک با شورای ائتلاف افزود: ما همچنان که پیش از این نیز گفته ایم از ارائه لیست واحدی که بر اساس شاخص ها و معیارها و صلاحیت افراد برای عضویت در شورای شهر تهیه شود استقبال می‌کنیم و آماده ادامه مذاکرات و رایزنی با برادران شورای ائتلاف برای دستیابی به فهرست واحد هستیم. او همچنین با اشاره به انتخابات میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد که جامعتین لیست مشترکی خواهد داشت.

آخرین اخبار از احزاب و تشکل‌های اصلاح‌طلب

*عضو جبهه اصلاحات ایران: نگفته‌ایم انتخابات را تحریم می‌کنیم

«جواد امام» عضو جبهه اصلاحات ایران،  در رابطه با اعلام تصمیم اصلاح طلبان برای حمایت از کاندیدا اصلاح طلب در انتخابات ریاست جمهوری گفت: اصلاح طلبی به صورت شفاف اعلام کرده نامزدی نداریم. این مساله مبهم نیست اما اینکه مردم به چه کسی رای بدهند مساله بسیار روشنی است اینکه ما کاندیدایی نداشته باشیم چرا باید به آقای ایکس و ایگرگ رای بدهیم؟ مردم خودشان می توانند تصمیم بگیرند.

او افزود: ما نگفته ایم انتخابات را تحریم می کنیم اتفاقا جواب تحریمی ها را باید کسانی پاسخ بدهند که نمایندگان سلایق مختلف سیاسی را رد صلاحیت کردند.

امام تصریح کرد: آقایان تقاضا کرده اند که به جبهه بیایند و گفتگویی داشته باشند که هنوز به تایید اعضای جبهه نرسیده است و تنها درخواستی از طرف این آقایان مطرح شده است. هم آقای همتی و هم آقای مهرعلیزاده هر دو نفر درخواست جلسه داشتند ولی هنوز جبهه نپذیرفته و نتیجه را اعلام نکرده است و هر زمان نتیجه مشخص شود، اعلام خواهد شد.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان