تاریخ انتشار: ۱۲:۴۲ - ۱۳ خرداد ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

جایگاه حیوانات خانگی در آپارتمان از لحاظ قانون

حیوانات خانگی این روزها از آن دسته میهمانان ناخوانده‌ای هستند که در اکثر خانه‌های ایرانی یافت می‌شوند. همین میهمانان ناخوانده هستند که عضوی عزیز برای خانواده‌های جدید خود به‌حساب آمده و یکی از اصلی‌ترین مشکلات برای همسایگان در آپارتمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی بشمار می‌روند.

نگهداری حیوانات در خانه

رویداد۲۴ حیوانات سرشار از انرژی مثبت هستند. آن‌ها می‌توانند دقایقی زندگی ما را از سرعت، تکنولوژی، استرس و نگرانی های کاری و تشویش زندگی دور کنند. در گذشته مردم در خانه‌هایی زندگی می‌کردند که فضای کافی برای نگهداری انواع حیوانات اهلی وجود داشت. اما حالا که سبک زندگی‌های شهری خیلی متفاوت‌تر از آن روزهاست، باید فکری به حال افرادی کرد که می‌خواهند در فضای آپارتمان حیوانی را بزرگ کنند. نگهداری حیوانات خانگی یکی از اصلی‌ترین مشکلات همسایگان در آپارتمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی است. 

نگهداری حیوانات در آپارتمان

در هر صورت، نگهداری حیوانات در فضای مسکونی نباید مشکلاتی برای خود شما و دیگر ساکنین ایجاد کند. برخی از حیوانات به دلیل شباهت بیماری‌هایی که انسان‌ها هم می‌توانند به آن مبتلا شوند، سلامتی ساکنین را تهدید می‌کنند. این حیوانات حتی ممکن است جثه خیلی کوچکی هم داشته باشند، اما در معرض بیماری‌هایی هستند که می‌توانند انسان‌ها را هم بیمار کنند.

بنابراین، مشکل، فقط سر و صدای حیوان نیست. شرایط بهداشتی افراد هم در این خصوص بسیار اهمیت دارد.

از بین همه حیوانات، دسته‌ای هستند که مناسب نگهداری در فضای آپارتمان می‌باشند. پرندگان، گربه و سگ از انواع محبوب حیوانات خانگی است که با دردسر کمتری می‌توان از آن‌ها مراقبت کرد. اما همین حیوانات هم به دلایلی می‌توانند باعث نارضایتی همسایگان شوند.

چه راهکاری به لحاظ قانونی وجود دارد؟

در قانون برای نگهداری حیوانات در آپارتمان‌ها قوانینی در نظر گرفته ‌شده است.

تبصره ماده ۳ آیین نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان ها بیان می‌کند ” گذاشتن میز و صندلی و هر نوع اشیاء دیگر و همچنین نگهداری حیوانات در قسمت‌های مشترک ممنوع است “. از این ماده می‌توان نتیجه گرفت که نگهداری حیوانات در واحد شخصی، به شرط رعایت کردن، ممنوع نمی‌باشد.

مجازاتی برای نگهداری حیوان در قانون تعریف نشده است. با توجه به قانون، در صورتی که نگهداری حیوانات مثل سگ و گربه در آپارتمان، زمینه‌ساز ایجاد سر و صدا و شیوع بیماری‌‌های متداول باشد، تنها حق طرح دعوی و شکایت برای سایر همسایگان محفوظ است.

با این اوصاف روشن ‌‌است که در قوانین آپارتمان‌نشینی، در خصوص نگهداری سگ، گربه و دیگر حیوانات خانگی، سخت‎گیری‌‌های زیادی وجود دارد. اشخاصی که تمایل به نگهداری حیوانات در آپارتمان‎ خود دارند، باید مقررات و مسائل بهداشتی را به نحو احسن رعایت کنند.

اگر موارد گفته‌ شده رعایت شود، نگهداری این حیوانات در خانه اشکالی ندارد. در غیر این‌صورت، صاحب حیوان خانگی متخلف بوده و همسایگان می‌توانند از وی شکایت کنند.
یکی از مشکلات این روزهای مردم روند طولانی مراجعه به مراکز حقوقی برای دریافت مشاوره است؛ برای رفع این مشکل می‌توان از مشاوره حقوقی آنلاین استفاده کرد.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Belgium
|
۱۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۳
0
2
در مجله پزشکی خواندم که میزان آلودگی ؛ بیماری و میکروب ها در بدن انسان ها از هر حیوانی بیشتر هست چونکه انسان از گوشت حیوانات متنوعی استتفاده میکنه .
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان