تاریخ انتشار: ۱۲:۰۶ - ۱۵ خرداد ۱۴۰۰

بیمه زنان خانه‌دار و آنچه که باید بدانیم

با توجه به این مسئله که بانوان خانه دار در گذر زمان ممکن است به انواع و اقسام بیماری ها و حوادث و اتفاق های مختلفی رو به رو شوند، اهمیت بالای بیمه تامین اجتماعی زنان خانه دار برای آن ها احساس می‌شود.

بیمه زنان خانه‌دار چیست؟

رویداد۲۴ یکی از مهم ترین دغدغه های خانم های خانه دار که شغل و منبع کسب درآمدی ندارند، یک پس اندار قابل اتکا در آینده است. طبق آخرین آماری که در این خصوص گرفته شد، ۶۲ درصد از زنان کشور ایران خانه دار هستند و حدود ۲۰ میلیون نفر تعداد دارند. همچنین بیشتر از ۷۵ درصد از این افراد بیمه مستقلی نداشته و تحت پوشش بیمه درمانی همسران خود هستند. سازمان تامین اجتماعی در این راستا بیمه ای تحت عنوان بیمه زنان خانه دار برای این افراد ایجاد کرده است.

بیمه زنان خانه دار چیست؟

این بیمه، تحت عنوان بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد و جزو دسته بیمه اختیاری سازمان تامین اجتماعی به شمار می‌رود.

این بیمه از آذرماه سال ۸۷ و با دریافت مصوبه هیئت مدیره به تصویب رسید. تمامی زنان خانه دار و دختران مجرد، با پرداخت مبلغی حدود ۲۲۰ هزار تومان به صورت ماهانه، می‌توانند خود را تحت پوشش بیمه زنان خانه دار قرار دهند.

کسانی که تحت پوشش بیمه زنان خانه دار قرار می‌گیرند، شامل طرح هایی مثل بازنشستگی، از کار افتادگی، خدمات درمانی و فوت، قبل و بعد از بازنشستگی می شوند.


بیشتر بخوانید: مشاوره حقوقی آنلاین/ زنان باید در تامین مخارج زندگی سهیم باشند؟


شرط سنی بیمه زنان خانه‌دار سازمان تامین اجتماعی

کلیه زنان خانه دار مجرد یا متاهل، از سن ۱۸ تا ۵۰ و همچنین دختران مجرد، می‌توانند تحت پوشش این بیمه قرار بگیرند.

کافی است به همراه مدارک لازم و انعقاد قرارداد با بیمه تامین اجتماعی، به یکی از شعبه های تامین اجتماعی مراجعه کنند.

اگر سن متقاضی بیمه در زمان ثبت تقاضا، بیشتر از ۵۰ سال باشد، با این شرط درخواست او مورد پذیرش قرار می‌گیرد که، سابقه حق بیمه پیشین او معادل مدت زمان مازاد سنی باشد.

به طور مثال، اگر کسی هنگام تقاضای بیمه ۵۲ سال و ۳ ماه سن داشته باشد، به شرطی می‌تواند تحت پوشش این بیمه قرار بگیرد، که ۲ سال و ۳ ماه سابقه پرداخت حق بیمه در سازمان تامین اجتماعی داشته باشد.

در صورتی که فردی بیشتر از ۱۰ سال سابقه بیمه داشته باشد، بدون شرایط سنی می‌تواند از این بیمه استفاده کند.

همچنین دختران مجرد می‌توانند از ۱۸ سالگی از بیمه تامین اجتماعی زنان خانه دار استفاده کنند.
یکی از مشکلات این روزهای مردم روند طولانی مراجعه به مراکز حقوقی برای دریافت مشاوره است؛ برای رفع این مشکل می‌توان از مشاوره حقوقی آنلاین استفاده کرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان