تاریخ انتشار: ۱۶:۵۶ - ۲۲ خرداد ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد‌۲۴ گزارش می‌دهد؛

لحظه به لحظه با اخبار و حواشی سومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری

سومین و آخرین مناظره نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری با موضوع «دغدغه‌های مردم» امروز شنبه ساعت ۱۷ آغاز شد.

انتخابات ریاست جمهوری

رویداد۲۴ سومین مناظره سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ امروز شنبه 22 خرداد ماه از ساعت ۱۷ در حال برگزاری است. ابراهیم رئیسی، محسن مهرعلیزاده، عبدالناصر همتی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی زاده هاشمی و محسن رضایی هفت نامزد انتخابات ریاست جمهوری ایران را تشکیل می‌دهند.

۲۸ خرداد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران برگزار می‌شود. در سومین مناظره (مانند مناظره اول و دوم)، ترتیب صندلی نامزد‌ها و پاسخ دادن آن‌ها به سؤالات براساس قرعه‌کشی مشخص خواهد شد. انتخاب سؤالات نیز به قید قرعه انجام می‌شود.

مناظره اول با موضوع اقتصاد و مناظره دوم با موضوع سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برگزار شد.



در ادامه این گزارش اخبار لحظه به لحظه و حواشی مربوط به سومین مناظره را می‌خوانید:

*محسن رضایی قبل از مناظره سوم: مهمترین مشکل ما نامزدها، بی اعتمادی مردم است. وقتی اتفاقی رخ می‌دهد، دولت مردان با مردم صحبت نمی‌کنند و می‌گویند همین است که هست. دولت ما به رویکرد "همین که هست" پایان خواهد داد.

*علیرضا زاکانی پیش از مناظره سوم: امروز رقابت میان غارت زدگان و غارت شدگان است و بنده خودم را صدای غارت شدگان می‌دانم. روزی به میدان رفتیم تا در مقابل متجاوزان خارجی قد علم کنیم، اما امروز در مقابل غارت کنندگانی قرار داریم که آبرو، جان و مال مردم را هدف قرار دادند. امروز بر خودم واجب می‌دانم با تمام وجود در مقابلشان بایستم و با حرف های جدید مشت کسانی که می‌خواهند مردم را فریب دهند باز کنم.

* مهرعلیزاده پیش از مناظره سوم: دغدغه های مردم در صورتی شناخته می شود که دولت و حاکمیت امکاناتی فراهم کنند که صدای مردم بدون هیچ سانسور و تغییری به گوش مسئولین برسد.

* عبدالناصر همتی پیش از آغاز مناظره سوم: رییس جمهور باید در میان مردم باشد و دغدغه های آنها را بشناسد. من از جمله کسانی هستم که حتما بطور مرتب در بین مردم حضور خواهم یافت و مشکلات مردم را خواهم شنید

* سید ابراهیم رئیسی پیش از آغاز مناظره سوم: از اولین شرایط برای مسئولیت در نظام جمهوری اسلامی، ارتباط با مردم است. یکی از شروط موفقیت یک مدیر، مردمی بودن اوست.مدیرانی را برای اداره کشور انتخاب می کنیم که دارای 3 ویژگی مهم مردمی بودن، ضد فساد بودن و روحیه انقلابی داشتن به این معنی که اهل "ما می توانیم" باشد.

*سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی پیش از آغاز مناظره سوم: فقط با حضور در میان مردم می شود دغدغه های مردم را درک کرد. کار آمریکایی ها کش دادن مذاکرات است. آنها فقط زبان اقتدار را می فهمند.

* سعید جلیلی پیش از آغاز مناظره سوم: دغدغه مردم چیزی نیست که با یک گزارش و یک حضور در جمع مردم فهمیده شود. رییس جمهور باید دغدغه همه مردم ایران را در همه موضوعاتی که مربوط به دولت است، بداند. بسیاری از مشکلات مردم و راه حل آنها شناسایی شده است و فقط اراده جدی می خواهد.

* دولت از فرصت ۸ دقیقه‌ای برای پاسخگویی به کاندیداها منصرف شد. عبدالناصر همتی نیز از فرصت پاسخگویی خود گذشت.

سوال: دولت آینده برآمده از شما چه ویژگی‌هایی دارد؟
 
امیرحسین قاضی زاده هاشمی:
 
کسی در دولت روحانی حاضر نشد مسئولیت گرانی بنزین را بر عهده بگیرد و کسی هم بابت آن استعفا نداد! آماده ام با حسن روحانی در حوزه های مختلف در صدا و سیما مناظره کنم.لازم است مشکلات مردم ریشه‌یابی شود؛ نرخ بیکاری در حال افزایش است. منابع کشور به صورت نادرست درحال توزیع است؛ مردم این را از چشم مدیریت ناکارآمد مسئولان می‌بینند
 
محسن رضایی:
 
همه نهادهای زیرمجموعه رهبری برای دولت کار می‌کنند. اگر دزدی نشود و رانت‌ها قطع شود، می‌توان به مردم یارانه ۴۵۰ هزار تومان داد. مباحث انحرافی مانع حل مشکلات اقتصادی شده است. حاشیه سازی و جنگ زرگری ایجاد می‌کنند تا نگذارند دولت‌ها متمرکز شود روی مسائل مهم کشور. در زمینه‌های دفاعی و امنیتی پیشرفت‌های خارق‌العاده‌ای کرده‌ایم در حالی که در اقتصاد دچار مشکل هستیم. چادر مشکی، ذرت، گوشت و ... در اختیار یک عده است. مدیران کشور چه کار می‌کنند؟ مشغول جنگ زرگری میان جناح‌های سیاسی هستند. نیاز به دو جراحی بزرگ هست: اصلاح از درون قدرت، مسئله دوم معماری نوین اقتصاد ایران، اقتصاد ایران باید معماری شود.
 
ابراهیم رئیسی: 
 
اصلاح دولت، مبارزه با فساد و ناکارآمد و تبعیض، حمایت از اقشار محروم و جهش تولید و تقویت کسب‌وکار، اولویت‌های دولت آینده است.درباره حساب های جنجالی رئیس سابق قوه قضائیه شفاف سازی کردیم و غائله خوابید. تمامی قراردادها، عملکرد شرکت‌ها و مدیران دولتی باید در سامانه‌ای به طور شفاف برای مردم منتشر شود. برای سه دهک پایین کارت خرید ارائه می‌کنیم.

مالیات باید واقعی شود. فساد اداری قبول نیست. باید فسادزدایی شود. نظام اداری باید اصلاح شود. باید مجوزهایی که حال تولیدکننده را می گیرند را برداریم

علیرضا زاکانی:
 
ام المسائل کشور، گرانی و تورم است. در سال اول، تورم را به نصف تورم فعلی می رسانم. تلاش کردم در این 42 سال، صدای غارت شدگان و خفتگان باشم. با گردن کلفت هایی چون برادر رئیس جمهور درگیر شدم. با وزیر نفت، با معاون رئیس جمهور، با دادستان تهران (اسبق)، با وزیر اسبق اطلاعات درگیر شدم. ریشه فساد را خشک خواهم کرد.  تمرکز زدایی را در برنامه خود خواهم داشت.

تورم ۵۲ درصدی فاجعه‌ای است که دولت روحانی ایجاد کرده است، آقای همتی پاسخگوی رشد پایه پولی و نقدینگی باشد. اصلاحاتی تورم را در سال اول نصف خواهم کرد. سعی کردم با گردن کلفت‌ها درگیر بشوم، ریشه فساد را خشک خواهم کرد.

سعید جلیلی:

دغدغه مردم این است که چهار سال و هشت سال می‌گذرد و دولت هیچ کاری نمی‌کند. حال بعضی عذرخواهی می‌کنند اما بعضی از مردم عذرخواهی هم نمی‌کنند.

عبدالناصر همتی:

اگر تحریم ها نبود کاسبان تحریم سالی 350 هزار میلیارد تومان ضرر می کردند.رئیسی سرگروه این پنج نفر است؛ اینها روی کار بیایند تحریم ها شدیدتر می شود. تحریم های جدیدی با اجماع جهانی شکل می گیرد.کسانی که در ستاد رئیسی هستند، اینها مخالف برجام و تصویب fatf هستند.کاسبان تحریم نگذاشتند در ایران سرمایه گذاری شود. این 5 نفر نگذاشتند fatf تصویب شود؛ میگویند برای چی با خارج باید ارتباط داشته باشیم؟ خب معلوم است دلار گران می شود. شما با تندوری در زمین ترامپ بازی کردید. در سیاست خارجی من، عربستان و امارات دشمن نیستند. اقای رئیسی، شما که مخالف fatf هستید، گل به خودی زدید. ترامپ و کاسبان تحریم، با هم زیر میز برجام زدند

محسن مهرعلیزاده: 
 
مرجع رسانه مردم از تهران به لندن منتقل شده است. اشکنه خوردن و لنگ پوشیدن راه حل نیست. اگر کرونا خطرناک است، خوزستان که وضعیت قرمز است، پریروز جناب رییسی آنجا شوآف و تبلیغات می کنند و هزاران نفر را جمع می کنند. مردم می پرسند کرونا هست یا نیست؟ خطر هست یا نیست؟
 
زاکانی:
 
آقای همتی شما درخواست کرده بودید قیمت بنزین ۵ هزار تومان شود. گذشت دوره‌ای که کلاه سر مردم می‌رفت. مشکل ما دروغ گویی است، چرا دروغ می‌گویید؟ آبان۹۸ اقای همتی گفتند ۴ درصد در تورم تاثیر دارد، البته آقای همتی بعدا گفتند بنده با این گرانی مخالفم، چرا دروغ میگویید؟! آقای همتی شما درخواست کرده اید بنزین ۵ هزار تومان بشود تا کسری بودجه دولت جبران شود! بی کفایتی از این بالاتر که رئیس جمهور پس از این اتفاق بگوید صبح جمعه فهمیدم؟!
 
شامورتی بازی جواب نمی‌دهد! همتی خیانت کرده و اطلاعات مالی را در اختیار صندوق بین المللی پول قرار داده است.
 
جلیلی:

ناکارآمدی‌هایشان را به گردن تحریم می‌اندازند. اینها حداقل فهم را از مناسبات جهانی ندارند؛ دوستان کارنامه بسیار ضعیفی دارند. افزایش دلار ۳ هزار تومانی به ۳۰ هزار تومانی نتیجه شیوه مذاکره این دولت است. برجام یک چک بلامحل بود.

همتی:

آقای جلیلی شما از مسائل بین المللی چیزی نمی‌دانید. بهترین دوستان ما عراق و چین هستند ولی پول های ما را نمی دهند. دائم می گویید تعامل خوب است، تعامل با کی؟! بدانید که دنیا بدون بحث برجام و رفع تحریم، با ایران کار نمی کند. آقای زاکانی به عنوان پوششی و پلیس بد چند تا نکته مطرح می‌کند که قبلا هم گفتم جواب ایشان را نمی‌دهم

همتی لیست 11 بدهکار بانکی را به رئیسی داد تا در صورت صلاحدید اعلام عمومی کند

رئیسی: 

مرجع قانونی در ارتباط با سفر، ستاد ملی مبارزه با کرونا است و این ستاد اجازه سفر به خوزستان را داد. روحانی به هشدارهای کارشناسان درباره شیوع کرونا د ر ایام نوروز توجه نکرد و خسارات شدیدی به مردم وارد شد. اسامی ۱۱ بدهکار بانکی را به مردم اعلام می‌کنیم تا مشخص شود که ما به پرونده آنها در دستگاه قضایی رسیدگی کردیم. ما به برجام حتما به یک تعهد پایبندیم اما برجام را یک دولت مقتدر باید اجرا کند.

پاسخ رئیسی به همتی: مرجع رسمی جهت صدور تجمع خوزستان ستاد ملی مبارزه با کروناست.
 
آغاز بخش دوم مناظره سوم
 
سوال:چه راهکارهایی برای رشد قیمت ها و بهبود زندگی مردم در نظر دارید؟
 
امیرحسین قاضی زاده هاشمی: برای اصلاح امور باید نگاه منظوم ای داشت. تورم باعث بیکاری و فقر و نابرابری و در نهایت مهاجرت و بالا رفتن سن ازدواج شده است. تمامی نهادها در ایجاد تورم نقش داشتند.  موانع زیادی باعث نرسیدن کالای ارزان به مردم شده است. ما مجموعه فرایندها را در قالب زنجیره تامین میبینیم. به سه دهک پایین جامعه مسکن می دهیم. برای ازدواج و آسیب های اجتماعی صندوق اعتبار در نظر گرفته ایم. مساله بورس را حل می کنیم.
 
سوال: چه برنامه ای برای دوران پساکرونا در عرصه های مختلف دارید؟
 
ابراهیم رئیسی: فردی که جزو پیمانکاران است و مسئول مسکن می‌شود، نمی‌تواند مشکل مسکن را حل کند. یکی از مشکلات بخش سلامت، تعارض منافع است. برجام را یک دولت مقتدر می تواند اجرا کند نه شما. برای مردم سوال می شود که اگر همتی مسئولیت داشت که این لیست را بدهد، چرا تا به امروز و قبل از مناظرات تقدیم نکرد؟ اگر مسئولیت نداشت، چرا لیست می‌دهد.
سوال: برنامه شما برای جبران ضررو و زیان سرمایه گذاران بورس چیست؟
 
مهرعلیزاده: باید کار بورس را به خود بورس بسپارند و دولت نباید دخالت کند. اقتصاد ما دچار سیاست زدگی شده است. به هر دلیلی در سال گذشته، دولت در بورس دخالت کرد که درست نبود. مردم را تشویق کردند که به بورس بروند و پول آن‌ها را جمع کردند، اما این پول به سمت تولید نرفت و باعث شد قیمت سهام بالا برود و سهامداران عمده سود کردند. به نظر من باید کار بورس به خود بورس سپرده شود. افزایش سرمایه تولید و سرمایه باید در اختیار مردم قرار گیرد. اقتصاد ما دچار سیاست‌زدگی شده است.
 

همتی: بدهکاران بانکی مربوط به زمان من نبوده و اگر آقای رئیسی صلاح می‌داند اسامی را اعلام کند. آقای جلیلی فقط شما و کره‌شمالی می‌گویند FATF به درد نمی‌خورد. چرا کاری می‎کنید تاجران ما را در دنیا تروریست و پول‎شو معرفی کنند؟ آقای رئیسی ۲ سال است که تبلیغ انتخاباتی می‌کند. آقای رئیسی می‌گویند اینترنت امن، منظورشان این است که اینترنت را جیره‌بندی کنند و برای فعالیت در اینستاگرام باید مجوز بگیرید. چرا هرروز آذری‌جهرمی را به دادگاه می‌کشانید؟ نسبت شما با افکار آقای علم‌الهدی چیست؟ شما موافق گشت ارشاد هستید یا مخالف آن؟

مهرعلیزاده: اقای رئیسی، حالا که مهربان شده اید، دستور دهید فیلترینگ ها برداشته شود. امروز اقتصاد ما دچار سیاست زدگی شده و سیاست بر اقتصاد ما حاکم شده است. سرمایه و تکنولوژی در چین، غرب، ژاپن، هند و کره است نه در کشورهای همسایه. آقایان دنبال سرمایه و فن‌آوری در کشورهای همسایه می‌گردند. تصمیم بنزین، تصمیم غلطی بود و بد هم اجرا شد. آقای رییسی حالا که با مردم مهربان شده‌اید دستور بدهید که فیلترینگ حذف شود.
 
زاکانی: همتی و اطرافیانشان بلدند فقط تهمت بزنند. اینها افرادی هستند که جز با توهین کارشان را جلو نمی برند. روحانی چون اقتصاد بلد نبود، همتی را گذاشت رئیس بانک مرکزی و فاجعه آفرید. اولین کاری که بنده درباره تحریم ها انجام می دهیم این است که رویکرد دولت فعلی دولت را بیرون می اندازم.
 

رئیسی: هیچ فیلتری در زمان من در قوه‌قضاییه انجام نشده است. من اگر نبودم دوستان چه می‌خواستند بگویند، در مناظره باید برنامه گفت از اول تا آخر این حرف‌ها را می‌زنید. شما از من ناراحت هستید یا مردم، مردم از عملکرد شما ناراضی هستند. مردم به شما اقبال ندارند؛ اگر شک دارید بروید پیش مردم ببینید چه می‌گویند. من قول صادق دارم، هیچ فیلتری در زمان من در قوه‌قضاییه انجام نشده است. هیچ روزنامه و رسانه‌ای در زمان من بسته نشده است.

قاضی زاده: نیمی از جوانان جویای کار را در عرض دو سال صاحب کار می کنیم. وزیر خارجه ای که سابقه تجارت بین المللی دارد را منصوب خواهم کرد.گاهی مردم می‌گویند دلمان می‌خواهد بخوابیم و بیدار شویم و بفهمیم ۸ سال گذشته خواب بوده، ما واقعا باید این سال ها را تمام کنیم و اجازه ندهیم تکرار شود.

زاکانی : اگر به دنبال منافع خود باشیم طاغوت هستیم. اگر انقلاب نبود هیچکدام ازما هم اینجا نبود. ماحق نداریم مانند سناتور ها پهلوی هم بنشینیم و حرف های کلی بزنیم و همدیگر را متهم کنیم. ما حق نداریم اشتباه کنیم.

همتی: کشور زندان نیست که شبیه آن اداره‌اش کنیم. در این مناظره‌ها جای روستایان بی‌صدا خالی است. ملت ما انقلاب کرد که نگاه ارباب و رعیتی از بین برود. من برنامه جامعی برای اقتصاد روستا دارم. حکمرانی اقتصادی ما نامناسب است.- ریشه تورم را باید خشکاند. کشور را مانند زندان نمی‌توان اداره کرد و پیچیدگی‌های زیادی دارد. واکسیناسیون عمومی را تا آخر سال به اتمام می‌رسانم.

رییسی:از دست من ناراحت نباشید از مردم ناراحت باشید که به شما اقبال ندارید.دولت از اقدام قوه قضاییه درباره تولید کنندگان و نرخ سود بانکی تقدیر کردند.در دوران من در قوه قضاییه هیچ فیلترینگی اعمال نشده است. چرا فضا سازی می کنید اگر می خواهید دو قطبی راه بیندازید مردم عملکرد من را می دانند.هیچ رسانه ای و هیچ روزنامه ای در زمان من بسته نشده است.

همتی: چه کردند که شعار جوانان ما از "رای من کو؟" شد "رای بی رای" از تاجزاده و جنیدی تا ظریف، اذری جهرمی و فرجی دانا، ازشان استفاده خواهم کرد. مردم روز رای گیری بزنید زیر میز، نگذارید 28 خرداد بشود 28 مرداد.

 

تکمیل می‌شود...
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
یوسف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
0
0
اگر درد شناخته نشود قابل درمان نیست هیچ یک از کاندیدها مشکل اصلی را تشخیص نداده یا پنهان کاری میکنند و اصولا بایستی علت مشکلات شناسایی تا برنامه ریزی شود و اصولا رییس جمهور ی اختیارات مطلق برای حل مشکلات کلان ندارد و کاندیداها برنامه ای در این خصوص ارایه ندادند .شاید نمیتوانند برنامه ای منظم و قانونی تهیه کنند و سوالی نیز در این خصوص نمکنند چرا ؟
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان