تاریخ انتشار: ۱۶:۴۰ - ۲۴ خرداد ۱۴۰۰
ستاد مقابله با کرونا:

بیش از ٢۵ میلیون دانش‌آموز پس از کرونا به مدرسه باز نمی‌گردند

فرمانده مدیریت مقابله با کرونا در تهران گفت: اضطراب و سردرگمی و غوطه ور شدن در فضای مجازی به دلیل عدم تسلط کافی والدین می‌تواند اختلالات اضطرابی، از هم گسیختگی روانی، افت تحصیلی و از این قبیل آسیب‌ها را به دنبال داشته باشد.

شرایط بازگشایی مدارس

رویداد۲۴ فرمانده مدیریت مقابله با کرونا در تهران در جشنواره پویش سپاس از مدافعان و سفیران سلامت اظهار کرد: سفیران سلامت می‌توانند موجب ارتقای سواد سلامت مردم ایران شوند. شعار هر دانش آموز یک سفیر سلامت به منظور تحقق و رسیدن به این اهداف است. او افزود: بررسی ها نشان داده  جوامعی که از سواد سلامت بالاتری برخوردار بودند، میزان آسیب‌های ناشی از کرونا در آنها کمتر بود.

زالی ادامه داد: مراجع بین المللی پیش بینی می‌کنند که با اتمام کامل کرونا بیش از ٢۵ میلیون دانش آموز، دیگر به مدرسه باز نمی‌گردند. ماندن در خانه و تغییر سبک آموزشی دانش آموزان عوارض بسیاری دارد. نوع تغذیه و تنقلات و افزایش بی تحرکی، دانش آموزان را مستعد چاقی و ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر می‌کند.

فرمانده مدیریت مقابله با کرونا در تهران گفت: اضطراب و سردرگمی و غوطه ور شدن در فضای مجازی به دلیل عدم تسلط کافی والدین می‌تواند اختلالات اضطرابی، از هم گسیختگی روانی، افت تحصیلی و از این قبیل آسیب‌ها را به دنبال داشته باشد؛ براین اساس باید عوارض روانی کرونا را در دانش آموزان بررسی کنیم.

زالی بیان کرد: ١٣۵ کشور مدارس را بازگشایی کردند و ١٠۵ کشور استراتژی‌های خوبی در بازگشایی مدارس داشتند. بررسی روش‌های آموزشی کشور‌هایی مانند تایوان، سنگاپور، آلمان و کره جنوبی در این دوران قابل تامل است.


بیشتر بخوانید: تصمیم وزارت بهداشت برای سال تحصیلی دانش آموزان/ شرایط تشکیل کلاس های درس


فرمانده مدیریت مقابله با کرونا در تهران درباره اولویت‌های سلامت و آموزش و پرورش در دولت بعدی گفت: این روز‌ها دولت آینده شکل می‌گیرد و مطالبات آموزش و پرورش باید این روز‌ها به گوش کاندیدا‌ها برسد. شاید کرونا بیش از هر زمان دیگر آسیب‌های بنیادین و ساختاری آموزش و پرورش را هویدا کرد که باید از آن درس گرفت. در نظام آموزش و پرورش نیازمند بازنگری اساسی هستیم؛ باید دانست متوسط سرانه دانش آموزی به زیر ٢٠٠ دلار رسیده در حالی که این عدد در دنیا ١٣٠٠ دلار است.

او ادامه داد: مدرسه ما در زمینه تکنیک‌های جدید یادگیری، بهینه سازی فضای فیزیکی و بهداشتی و استفاده از تکنولوژی هوشمند نیازمند اعتبار است. باید سرویس‌های بهداشتی مجهز شوند و وسایل ضدعفونی در دسترس باشند؛ برای مثال ما در کشور ترکیه که جمعیت دانش آموزی مانند ایران دارد، سرانه دانش آموزی ٣١٠٠ دلار است و اصلا با ایران قابل قیاس نیست. با این عدد‌ها آینده ایران ساخته نمی‌شود و این درد بزرگی در آموزش و پرورش است.

در استان‌های محروم با کمبود معلم رو به رو هستیم

زالی گفت: ما در استان‌های محروم با کمبود معلم رو به رو هستیم و این واقعیت تلخی است. باید دولت جدید برای رفع کاستی‌های اعتباری آموزش و پرورش فکری کند. در سال ١۴٠٠ بالاترین آمار بازنشستگی مدارس را داریم و بیش از ١١٠ هزار معلم بازنشسته می‌شوند. بازگشایی مدارس فرصت خوبی است که مطالبات آموزش و پرورش در زمینه فضای فیزیکی و اعتبارات و ... مطرح شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان