تاریخ انتشار: ۰۲:۰۲ - ۲۸ خرداد ۱۴۰۰
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

گردشگری درمانی در کشور همسایه/ تور ارمنستان برای تزریق واکسن کرونا

مدتی است سایت ثبت نام واکسن کرونا روی متولدین ۱۳۳۰ متوقف شده و ظاهرا به خاطر عدم واردات واکسن کرونا یا کمبود واکسن، برخی از ایرانیان ترجیح می‌دهند به کشور‌های خارجی بروند و آنجا واکسن بزنند. ارمنستان یکی از کشور‌های مقصد برای تزریق واکسن کرونا است.

واکسن کرونا ارمنسنان

رویداد۲۴ وضعیت واکسیناسیون کرونا در جهان کم و بیش مطلوب است. کشور‌هایی که بالای ۳۰ درصد از جمعیت شان هر دو دوز واکسن را دریافت کرده اند، نظیر آمریکا و انگلیس، مطالعات درباره تاثیر واکسن کرونا بر کودکان و تاثیر دز سوم بر ایمنی بیشتر افراد را آغاز کرده‌اند. آمار ابتلا و مرگ و میر در این کشور‌ها حاکی از موفقیت‌آمیز بودن واکسن در مهار ویروس کروناست. هفته‌های گذشته انگلیس روز‌هایی را با صفر کشته ناشی از کرونا شاهد بوده است.

سرعت واکسیناسیون در ایران پایین است. بسیاری از گروه‌های سنی حساس که در نوبت‌های اولیه دز اول واکسن را دریافت کرده‌اند در نوبت دوم با بحران کمبود واکسن مواجه شده‌اند. کمبود واکسن و کندی واکسیناسیون سبب شده برخی ایرانی‌ها دنبال راه‌های آلترناتیو برای دریافت واکسن هستند.

تزریق واکسن کرونا در ارمنستان

ارمنستان به نزدیک‌ترین مقصد توریست واکسن کرونا در ایران تبدیل شده است. از اردیبهشت ماه زمزمه تزریق واکسن کرونا در ارمنستان به اتباع خارجی شنیده شد. برخی آژانس‌های مسافری تور‌هایی با قیمت‌های نسبتا پایین (۱۲۰ دلار برای دو شب) به ارمنستان تعریف کردند. از تاریخ ۵ می‌فرآیند واکسیناسیون عمومی در ارمنستان شروع شده و تقریبا از همان ابتدا متقاضیانی از روسیه، لهستان و چین نیز برای این منظور به ارمنستان سفر کردند.

آرش کریم‌بیگی مدیرعامل شاتل تجربه خود از سفر به ایروان برای تزریق واکسن را در توییترش منتشر کرده است. به گفته کریم‌بیگی گزینه آسترازنکا، اسپوتنیک و دو واکسن چینی برای متقاضیان واکسن در ارمنستان وجود داشته. واکسن حتی به اتباع خارجی به صورت رایگان تزریق می‌شود و تنها هزینه آن مربوط به بلیط رفت و برگشت، تست‌های PCR هواپیمایی‌ها و در صورت اقامت بیش از یک روز، هزینه هتل است.

کریم بیگی درباره مکان‌هایی که در ایروان امکان تزریق واکسن را فراهم کرده‌اند گفته در تمامی میادین اصلی ایروان آمبولانس‌هایی ایستاده اند که به همراه یک تیم پزشکی فرآیند تزریق واکسن کرونا را تسهیل می‌کنند. او گفته کل فرآیند نوبت‌دهی، معاینه، مصاحبه پزشکی و تزریق رایگان است و نیاز به آشنابازی نیست!

به گفته کریم‌بیگی تاریخ دوز دوم واکسن هم مشخص است و برای واکسن آسترازنکا سه ماه و برای واکسن‌های چینی و روسی سه هفته بعد باید یک بار دیگر به ایروان سفر کنند.

موضوع توریست واکسن در جهان به ترند اصلی سفر‌ها در زمان شیوع کرونا تبدیل شده است. برخی شهر‌های آمریکا که مازاد واکسن دارند مسافران خارجی را تشویق می‌کنند که برای دریافت واکسن به آنجا سفر کنند.


بیشتر بخوانید: جزئیات واکسناسیون عمومی با کووایران برکت/ جهانپور: شجاعت اعلام عوارض احتمالی شدید واکسن را داریم


گردشگری توریستی با تزریق واکسن

به گزارش رویداد۲۴ نشریه تکنولوژی ریویو نوشته از نایروبی کنیا برای دریافت واکسن به نیویورک سفر می‌کنند. این رسانه به وجود پرواز‌هایی با قیمت ۴۰ هزار دلار با هواپیمایی امارات اشاره کرده که بریتانیایی‌ها را برای دریافت واکسن کرونا به یک تعطیلات لوکس در آمریکا می‌برند.

اوایل ماه می‌شهردار نیویورک اعلام کرده که در محل‌های مشخص‌شده‌ای در سنترال پارک به توریست‌ها واکسن «جانسون اند جانسون» می‌دهند. علاوه بر نیویورک، ۲۴ ایالت دیگر در آمریکا هم برای واکسن زدن به مدارک هویتی مربوط به آمریکا نیازی ندارند و به غیر اتباع و غیر مقیمین نیز واکسن می‌زنند.

کشور اروپایی سن مارینو هم رسما اعلام کرده از توریست‌هایی که قصد واکسن زدن دارند استقبال می‌کند. دولت سن‌مارین اعلام کرده افراد باید برای سه روز در هتل‌هایی در این کشور اقامت داشته باشند تا بتوانند واکسن را دریافت کنند. این کشور تا کنون سه‌چهارم جمعیت خود را واکسینه کرده و امیدوار است بتواند به توربست‌ها واکسن اسپوتنیک ارائه کند. هزینه هر دو دز واکسن در سن مارینو ۶۱ دلار اعلام شده است.

صربستان هم برای توریست‌های خارجی امکان دریافت واکسن را فراهم کرده است. گفته می‌شود مالدیو و روسیه در تلاشند تا شرایط را برای پذیرش توریست واکسن فراهم کنند.

با افزایش تعداد کشور‌هایی که امکان حضور توریست برای دریافت واکسن را فراهم کرده اند، دولت‌ها نسبت به کلاهبرداری در این حوزه حساس شده‌اند.

هفته‌های گذشته آژانس‌های مسافرتی زیادی در هند تبلیغات برای دریافت واکسن در نیویورک را آغاز کرده‌اند. یک آژانس مسافرتی در بمبئی به تنهایی ۵۰۰۰ مسافر را برای یک سفر سه روزه به نیویورک برای دریافت دوز اول واکسن کرونا ثبت‌نام کرده و برای هر یک از آن‌ها ۲۰۰۰ دلار هزینه دریافت کرده است. یک آژانس مسافرتی دیگر با دریافت ۶ هزار دلار وعده تور واکسن فایزر را به مشتریانش داده است. یک آژانس مسافرتی هندی دیگر که مقر آن در دوبی است نیز برای سفر به روسیه با هزینه ۱۷۸۰ دلاری تبلیغ کرده که یک سفر ۲۴ روزه برای دریافت هر دو دوز واکسن بوده است. به گزارش الجزیره همه این تور‌ها کنسل شده‌اند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان