تاریخ انتشار: ۱۰:۰۸ - ۲۹ خرداد ۱۴۰۰

روحانی: معلوم است منتخب انتخابات ریاست جمهوری چه کسی است/ به او تبریک می‌گویم

رییس جمهوری گفت: منتخب در این انتخابات معلوم است، ایشان ان‌شاءلله ۴۵ روز دیگر مسوولیت ریاست جمهوری را بر عهده می‌گیرد این دولت پایان ماموریتش خواهد بود و همین جا افتخار می‌کنم ما در دولتی بودیم که سخت‌ترین ایام تاریخ ایران را شاهد بودیم.

روحانی: منتخب انتخابات ریاست جمهوری معلوم است

رویداد۲۴ حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی امروز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با قدردانی از مردم به دلیل حضور پرشور در انتخابات اظهار داشت: از ملت شریف و فهیم که در این مقطع حساس تاریخی به سخنان معاندین و آن‌هایی که با جمهوری اسلامی ایران رابطه شان دشمنی و ضدیت بوده گوش ندادند و دیروز یک روز بسیار پرنشاطی را آفریدند و با حضور وسیع و آبرومندانه خود و با تصمیمی که ستاد ملی کرونا گرفته بود شرایط بهتری را از نظر آغاز و پایان رای گیری مهیا کرده بودند تشکر می‌کنم.

وی افزود: مردم الحمدالله پروتکل‌های بهداشتی را تا ۹۵ درصد مراعات کردند، این انتخابات خوب دیروز برگزار شد و ان‌شالله نتایج امروز اعلام خواهد شد و مردم مطلع خواهند شد. قبل از هر چیز از حضور مردم و دقت و زمان‌شناسی آنان در این مقطع تاریخی از صدا و سیما دستگاه‌های تبلیغاتی و نامزد‌ها همه به صحنه آمدند تا این که این فضا ساخته شد، تشکر می‌کنم.

رییس جمهوری همچنین گفت: در این جا از وزارت بهداشت تشکر می‌کنم که نگذاشت در این انتخابات پیک جدید شکل گیرد.

روحانی گفت: من به منتخب مردم تبریک می‌گویم حالا، چون هنوز رسما اعلام نشده من هم با توجه به قانون مقداری تبریک رسمی را به تاخیر می‌اندازم، اما منتخب در این انتخابات معلوم است که چه کسی رای به اندازه کافی آورده و امروز منتخب مردم هست و ان شاءالله ۴۵ روز دیگر مسوولیت ریاست جمهوری را به عملا خواهد گرفت و این دولت، یعنی ۴۵ روز دیگر پایان ماموریت و مسوولیت دولت دوازدهم خواهد بود

وی ادامه داد: وزارت بهداشت و درمان و همه عزیزانی که با این ویروس مبارزه می‌کنند سهم بسیار خوبی داشتند برای اینکه روز گذشته انتخابات باشکوهی اجرا و عملیاتی شود.

رییس دولت‌های یازدهم و دوازدهم افزود: همچنین از همه عزیزانی که در طول این ۷-۸ سال برای فضای سایبری فضای مجازی تلاش کردند، قدردانی می‌کنم، زیرا اگر این فضا نبود باز هم انتخابات نمی‌توانست گرم شود و عمدتا به خاطر شرایط پروتکلی ناچار بودند از این فضا استفاده و بهره‌برداری کنند.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: همچنین از همه عزیزانی که این ایام خدمات لازم را به مردم دادند حالا من در دولت هم بسیار توصیه کردم که برای آب، برق، گاز، بنزین، مواد مورد نیاز مردم، کالا‌های اساسی تلاش شود که این ایام، ایام آرامی باشد.

وی یادآور شد: کار بزرگی شد که همه جا آرامشی بود اگر این آرامش نبود کار سخت می‌شد شما فرض کنید مثلاً روز گذشته بخشی از کشور برق یا آب نداشته یا سوختن نبود چه مشکلاتی ایجاد می‌شد و همچنین مسئله امنیت که ما همیشه مرهون خدمات عزیزان در امنیت کشور هستیم و دیروز هم بودیم.

در دولتی بودیم که سخت‌ترین ایام تاریخ ایران را شاهد بودیم

روحانی اظهار کرد: افتخار می‌کنم در دولتی بودیم که سخت‌ترین ایام تاریخ ایران را شاهد بودیم و بار مسئولیت را در طول یک قرن گذشته به دوش داشتیم، از خداوند شاکریم به خاطر توفیقاتی که به ملت و ما داد. روز‌های سختی را پشت سر گذاشتیم. امیدواریم هم در زمینه تحریم، هم کرونا و هم در کلیه زمینه‌های دیگر شرایط بسیار بهتری برای دولت بعدی باشد.

وی با اشاره به شرایط کرونایی اظهار کرد: مجموعا دو دوره را پشت سر گذاشتیم. یک دوره ۱۶ ماه گذشته بود. دنیا در برابر این ویروس متحیر بود که ماهیت آن چیست، ماندگاری‌اش چقدر است و چه باید بکند. تلاش‌های مختلفی انجام شد. همه به این رسیدند که ویروس خطرناک و مسری است و به سادگی دست از سر ما برنمی‌دارد.

به گفته رییس‌جمهور، راه فعلا فاصله گرفتن از ویروس است، یعنی هیچ راهی جز فاصله گرفتن نداشتیم؛ چه با ماسک، چه دست شستن، نرفتن به سفر، گاهی به ضرورت تعطیلی کسب و کار و...

بایدن در همین چند ماه مسیر غلط ترامپ را ادامه داد

روحانی با بیان اینکه هیچ کشوری در دنیا شرایط سخت ما را در دنیا نداشت، خاطرنشان کرد: ما دو سال در جنگ اقتصادی داشتیم و منابع مالی فراوانی نداشتیم که خانه بمانید و سرکار نروید و این با کشور‌هایی که وضع مالی خوبی داشتند و تحریم و مشکل نداشتند فرق می‌کرد.

وی با اشاره به جنگ اقتصادی ابراز داشت: کشور در محاصره ۱۰۰ درصدی بود. پریروز یک مقام آمریکایی اعلام کرد از امروز تحریم برای واکسن و ماسک را برای ایران برمی‌داریم. هرچه می‌گفتیم تحریم هستیم، آدم‌های تروریستی که در کاخ هستند اجازه خرید واکسن را نمی‌دهند، عده‌ای می‌گفتند تحریم چه ربطی به واکسن دارد.

رییس شورای عالی امنیتی ملی اضافه کرد: این آدم به زبان صریح جنایتش را برملا کرد و گفت از امروز به بانک‌ها بابت ماسک و واکسن به ایران اجازه جابه‌جایی می‌دهیم. معلوم شد آمریکای ترامپ تروریست بود و بایدن نیز در همین چند ماه این مسیر غلط را ادامه داد.

منابع مالی ایران در کشور‌هایی که ادعا می‌کنند با تروریسم میانه‌ای ندارند، قفل است

روحانی شرایط کشور به دلیل تحریم منابع مالی و کرونا را سخت و دشوار خواند و بیان کرد: نمی‌توانستیم برای خرید واکسن و... اقدام کنیم. همین امروز گزارش داده شد که برای خرید واکسن‌های کوواکس چقدر زحمت کشیده شده است.

وی با اشاره به قفل بودن منابع بانکی ایران در چندین کشور یادآور شد: چندین سال است که منابع مالی ایران در کشور‌هایی که ادعا می‌کنند با تروریسم میانه‌ای ندارند، قفل است؛ هم در کشور‌های همسایه و هم در کشور‌های دور دست که اموال ما را به دلیل اجرای تحریم‌های ظالمانه آمریکا نگه داشتند.

رییس‌جمهوری با بیان اینکه خداوند علیرغم این مشکلات نعمت‌های بزرگی به ما داد، عنوان کرد: مردم عزیز که منافع ملی را به منافع شخصی ترجیح می‌دهند، همکاری خوبی کردند. هر کجا گفته شد سفر نروید و در مغازه را ببندید، پذیرفتند. مدافعان سلامت که شب و روز در میدان بودند و با هر مسئولیتی که داشتند، حضور یافته و آن‌ها تلاش کردند.

روحانی با بیان اینکه در همین مدت کار بزرگی در بخش سلامت انجام شد، گفت: روز پنج‌شنبه در همین سالن به صورت ویدئوکنفرانسی ۱۲۰۰ تخت درمانی را افتتاح کردیم. وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرده است که هر ماه حدود یکهزار تخت جدید افتتاح کردیم که این کار بسیار عظیم و بزرگی است.

وی اظهار کرد: در ابتدای شیوع ویروس کرونا ۲ آزمایشگاه داشتیم و امروز حدود ۴۰۰ آزمایشگاه در موضوع کرونا فعال هستند، گفت: در همین دوران کرونا تخت‌های ویژه ۲ برابر شد و ۴۷۲ دستگاه اکسیژن‌ساز به بیمارستان‌های مختلف سراسر کشور اضافه شده است. همچنین ۱۸۵ دستگاه سی تی اسکن و ۵ هزار و ۵۰۰ دستگاه کمک تنفسی به بیمارستان‌های کشور اضافه شده است.

رییس جمهوری گفت:علاوه براین دارو‌های مورد نیاز نیز در این مدت اضافه و تهیه شده است. انواع ماسک‌های مورد نیاز طبی و گان‌ها و آنچه که مورد نیاز بوده در همین مدت تهیه شده و یک نفر پشت در بیمارستان نمانده است که این افتخار بزرگی برای بخش سلامت، شرکت‌های دانش بنیان و بخش مهم تولید است که دست به دست هم دادند و این کار بزرگ را انجام دادند.

هیچ کشوری مانند ایران در هفته ۲ تا ۳ جلسه برای کرونا نداشته است

رییس دولت تدبیر و امید افزود: نکته بعد هدایت مقام معظم رهبری، مراجع عظام و فرهیختگان است. مقام معظم رهبری مرتب تاکید کردند که مردم دستورات ستاد ملی کرونا را گوش کنند و خود ایشان نیز در مراسم‌هایی که داشتند، تاکید فرمودند آنچه که ستاد ملی کرونا گفته است، را اجرا می‌کنند.

روحانی ادامه داد: ساختار ستاد ملی کرونا که درست شد تا هرجا لازم بود تصویب کردیم، اقدام کردیم، اجرا کردیم، در کنار هم بودیم، همه آمدیم در کنارهم، اختیاراتی که به این ستاد داده شد، تلاش‌هایی که شد. اما حالا فکر نمی‌کنم هیچ کشوری پیدا کنیم که رئیس جمهور کشور در هفته بین ۲ تا ۳ جلسه در طول این ۱۶ ماه ویژه کرونا گذاشته باشد.

رییس جمهوری با بیان اینکه امروز هفتاد و سومین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا است، اظهار داشت: تا زمانی که زنده باشیم تا آخر این دولت و هفته‌های بعد هم ان‌شاالله این جلسات را ادامه می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه در این مدت تولید کنندگان کشور در تولید مواد شوینده، مواد غذایی و حتی در تولید ماسک اقدامات سریعی انجام دادند، گفت: ما جزو کشور‌هایی هستیم که ارزان‌ترین ماسک را در اختیار مردم گذاشتیم و این کار عظیم و بزرگی بود که انجام گرفت. همچنین ساختار‌های مناسبی از اول دولت یازدهم و دوازدهم در زمینه سلامت، اقتصاد دیجیتال، فعالیت‌های الکترونیک ایجاد شد و اگر برای همه این زیر ساخت‌ها تلاش نمی‌شد، ما امروز دچار مشکلات عظیمی بودیم.

روحانی تاکید کرد: در این راه سختی داشتیم، اما خداوند نعمت‌هایی نیز به ما عطا کرد. اگر آن سختی‌ها نبود، شرایط خیلی بهتر بود، اما شکرگزار خداوند هستیم و از همه نخبگان، فرهیختگان، همه مراجع، از مقام معظم رهبری و از همه مردم عزیز به ویژه از مدافعین سلامت تشکر می‌کنیم.

در موضوع واکسن کرونا دچار بگو مگو‌ها نشدیم

رییس دولت تدبیر و امید با اشاره به دوران دوم کرونا که مربوط به خرید واکسن کرونا است، گفت: معلوم شد که این ویروس به رغم همه خطراتش، واکسن را قبول کرده و واکسن پذیر است. یعنی اگر بتوانیم واکسن را در اختیار کسی قرار دهیم، یک دوز، دو دوز یا هر چه که مقررات اعلام می‌کند، پس از تزریق واکسن مصونیت بالایی در برابر این بیماری ایجاد شود.

روحانی اضافه کرد: فرد با تزریق واکسن ممکن است دچار مشکل شود، ولی سلامت جانی او تا حد زیادی حفظ می‌شود و مرگ و میر در حد بسیار بالایی کاهش می‌یابد، اگر بتوانیم این واکسن را در سطح عمده مثلا ۷۵ درصد جامعه انجام دهیم، شرایط بسیار مناسبی برای حفظ جان مردم و حتی جلوگیری از انتشار این بیماری انجام می‌شود.

رییس جمهوری با بیان اینکه در موضوع واکسن گرفتار بگو مگو‌ها نشدیم، گفت: عده‌ای گفتند که واکسن نباید زد، عده‌ای گفتند، چون مراحل علمی واکسن طی نشده، ممکن است خطر داشته باشد و نباید از آن استفاده کرد. در حالی که مواردی که دنیا اجازه تزریق آن را می‌دهد و ما نیز استفاده می‌کنیم، همه مجوز اضطراری دارند و دوره‌های علمی آن که باید ۲ یا ۳ سال طی کنند. ولی به دلیل خطر این ویروس همه ناچار شدند اعلام کنند که این کار انجام شود.

واکسن مانند اتومبیل بدون تستی بود که ناچار باید همه سوار آن می‌شدیم

وی ادامه داد: واکسن مانند اتومبیلی بود که باید یک سال صبر می‌کردیم تا همه بخش‌های آن چک شود، ولی ناچاریم حرکت کنیم و بگوییم همه سوار اتومبیل شوند. البته ممکن است این ماشین در جایی بماند، ولی چاره نیست و همه باید سوار آن شویم.

روحانی ادامه داد: وقتی واکسن آمد، تردید‌هایی وجود داشت، اما ستاد ملی کرونا تصمیم بسیار خوبی گرفت و گفت واکسن باید بدون معطلی خریداری شود. زیرا عده‌ای گفتند باید صبر کنید واکسن داخلی ساخته شود. ولی برای ما یک روزهم مهم بود و ما نمی‌توانستیم در این باره معطل شویم و از خرید واکسن کواکس گرفته تا خرید از شرکت‌های دوستی که امکان خرید داشت، از آن‌ها واکسن گرفتیم.

رییس جمهوی افزود: عمده خرید‌ها از کشور‌ها روسیه، چین وکواکس بود و این سه منبع در کنار برخی از کشور‌های دیگر به صورت محدود انجام شد. البته از برخی کشور‌ها نیز خرید انجام شد و به رغم اینکه پول هم داده بودیم، ولی به دلیل مشکلاتی خرید به سرانجام نرسید.

رییس دولت دوازدهم ادامه داد: ما از آغاز تصمیم گرفتیم درباره ساخت و تولید واکسن در داخل تلاش کنیم. وزیر بهداشت جلسات متعددی برگزار کرد. چند جلسه خود من با همه کسانی که مدعی بودند و گفتند ما می‌توانیم واکسن بسازیم، گذاشتم. ما تصمیم گرفتیم بههمه کسانی که می‌گویند ما قادر هستیم واکسن بسازیم در حدی که وزارت بهداشت توان و امکان آن‌ها را اعلام کند، وزارت بهداشت هم کنار آن‌ها باشد و آن‌ها را یاری کند و جلو بروند.

دو واکسن مجوز مصرف عمومی و اضطراری دریافت کردند

وی گفت: حتی به لحاظ مالی، ارزی، تاییدی که وزارت بهداشت باید در مراحل مختلف انجام بدهد همه این کار‌ها انجام شد و کار پیش رفت. ما امروز بحمدالله ۲ واکسن ما مجوز لازم برای مصرف عمومی- اضطراری دریافت کردند. یعنی یک واکسن از این هفته و یک واکسن از هفته دیگر شروع می‌شود به واکسیناسیون عمومی از آن‌ها بهره‌برداری می‌شود استفاده می‌شود که به نظر من افتخار بسیاری بزرگی برای کشور است.

روحانی تصریح کرد: البته منحصر به این ۲ واکسن نیستیم. چند واکسن دیگر هم هست آن‌ها کمی عقب‌تر آن‌ها هم می‌رسند حداقل ما ۵ واکسن در داخل خواهیم داشت. اینکه ایران در این شرایط سخت در این مدت کوتاه بتواند از ۵ واکسن را، ۲ واکسن را در این هفته عرضه کند و ۳ واکسن را در ماه‌های آینده عرضه کند کار عظیم و بزرگ است.

رییس دولت تدبیر و امید افزود: مگر چند کشور در دنیا هستند که الان واکسن کرونا می‌سازند و تحویل می‌دهند ۴، ۵، ۶ کشور هستند و ما هم جزو آن کشور‌هایی شدیم که سازنده واکسن هستیم.

رییس جمهوری گفت: من واقعا از شرکت‌های دانش‌بنیان قدردانی می‌کنم و از همه عزیزانی که سرمایه‌گذاری کردند و از دو واکسنی واکسن برکت، واکسن کوپاستور که برای تزریق به بازار می‌آید هر دوی این‌ها زحمات بسیار زیادی کشیدند.

روحانی عنوان کرد: همچنین برای دو یا سه واکسن دیگری که بعد‌ها خواهند آمد، تلاش بسیار گسترده و بزرگی انجام گرفت و این باعث افتخار ما است. ما حتی شاید بتوانیم چند ماه دیگر شرایطی پیدا کنیم که به اندازه نیاز داخلی استفاده کنیم و صادر هم بکنیم.

رییس جمهوری تصریح کرد: دولت دوازدهم در زمینه مسئله واکسن، تامین و تولید واکسن کار لازم را انجام داده است، کاری که برای دولت می‌ماند فقط تزریق واکسن است و فقط باید واکسیناسیون انجام گیرد وگرنه تولید روی خط افتاده و جلو می‌رود، تامین واکسن هم از کشور‌هایی که می‌توانستیم با آن‌ها قرارداد بستیم، پول دادیم و وارد می‌کنیم و می‌خریم البته آن‌ها کمی عقب هستند، اما به هر حال از آن‌ها می‌گیریم.

روحانی اظهار کرد: از ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزاری دوز که از کوواکس گرفتیم تا میلیون‌ها دوزی که از شرکت‌های دیگر مانند چینی، روسی و دیگران گرفتیم؛ بنابراین کار تامین و تولید الحمدالله انجام گرفته، کار مجاهدت و فداکاری هم پیشاپیش مدافعین سلامت انجام دادند و باز هم انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه مدافعین سلامت همیشه در خط مقدم هستند، گفت: درباره واکسن حرف‌های بسیار مطرح می‌شود. در همین جلسه هم گفته شد که به عنوان مثال یک استانی برایشان سخت است که واکسن تزریق کند. در دنیا هم همین‌طور است، همه می‌گویند در این شرایط باید از واکسن استفاده کرد. حالا ممکن است از هزار واکسنی که تزریق می‌شود یک مورد هم اشکالی پیش بیاید. به هر حال واکسن است، اما نفع واکسن با ضرر محتمل آن بسیار فاصله دارد و نفع آن بسیار زیاد است.

رییس جمهوری گفت: ما چاره‌ای نداریم باید از این واکسن استفاده کنیم و مسئولین بهداشتی ما هم همه چیز را برای مردم توضیح می‌دهند. الان مردمی که می‌آیند و واکسن‌های داخلی را تزریق می‌کنند، در این مرحله داوطلبانه می‌آیند و واکسن را می‌گیرند البته شرایط روز به روز بهتر می‌شود و این کار پیش می‌رود.

تزریق واکسنبه معنای مصونیت کامل نیست

روحانی با بیان اینکه واکسن به معنای مصونیت کامل نیست، گفت: برخی‌ها را دیده‌ام همین که دوز اول واکسن را می‌زنند می‌گویند من واکسن زده‌ام! حالا صبر کنید دوز دوم هم زده شود ببینید چه اتفاقی می‌افتد. حتی اگر دوز اول و دوم هر دو هم تزریق شده باشد، ما باز هم باید پروتکل‌های بهداشتی را مراعات کنیم به دلیل اینکه موتاسیون‌ها ما را نگران می‌کند. یعنی معلوم نیست این ویروس به همین صورت بماند. اول ویروس ووهان بود می‌گفتیم با این ووهانی کاری بکنیم، بعد دیدیم ووهانی خطرش کمتر شد، و یکی دیگر آمد، گفتند این ویروس انگلیسی است و همین ویروس انگلیسی مشکلات بسیاری برای ما ایجاد کرد.

رییس جمهوری تصریح کرد: در این مناظرات هم برخی‌ها متاسفانه نمی‌دانستند و اطلاعات آن‌ها خیلی ناقص بود. در ایام عید، ویروس انگلیسی کار ما را سخت کرد وگرنه ما مشکلی نداشتیم. اگر از خوزستان شروع نمی‌شد و در استان‌های دیگر ادامه پیدا نمی‌کرد ما عید امسال مشکل آنچنانی نداشتیم. این ویروس انگلیسی بود که برای ما مشکل درست کرد.

روحانی یادآور شد: البته مصوبه ما هم این بود که براساس همان مقررات در قرمز، زرد، نارنجی همه استاندارد‌ها مراعات شود. الان هم با ویروس هندی مواجه هستیم و ممکن است بعداً با ویروس دیگری مواجه شویم؛ بنابراین ما همچنان باید پروتکل‌ها، دستورالعمل‌ها و فاصله‌ها را مراعات کنیم تا به نقطه‌ای برسیم که نقطه قابل اطمینان برای زندگی مردم باشد.

وی اظهار کرد: تلاش دولت هم این است که کاری کنیم که در پایان تابستان امسال بتوانیم به همه آموزشگاه‌ها، مدارس و دانشگاه‌هایمان نوید دهیم که انشاالله برای سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ آموزش حضوری انجام گیرد و اقدامات لازم پیشاپیش انجام شود.

برچسب ها: حسن روحانی ، دولت
نظرات شما
پیشخوان