تاریخ انتشار: ۱۴:۴۴ - ۲۹ خرداد ۱۴۰۰

تشریح اقدامات وزارت خارجه در پی تعرض به رأی دهندگان ایرانی در خارج از کشور

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در گفتگویی و در پی حمله برخی افراد معاند به رأی دهندگان ایرانی در خارج از کشور و اقدامات صورت گرفته از سوی وزارت امور خارجه توضیحاتی را ارائه کرد.

تشریح اقدامات وزارت خارجه در پی تعرض به رأی دهندگان ایرانی در خارج از کشور

رویداد۲۴ سعید خطیب زاده در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه دیروز انتخابات بود و شهروندان ایرانی در خارج که برای رای دادن حضور پیدا کرده بودند دچار مشکل شدند، موضع وزارت امور خارجه در این رابطه چیست، گفت: بسم الله الرحمن الرحیم. در ابتدا ضمن تشکر از تمامی ایرانیانی که در سراسر عالم و اقصی نقاط این گیتی در تعیین سرنوشت خودشان و فرزندانشان از طریق صندوق‌های رای شرکت کردند، باید عرض کنم که در سفارتخانه‌ها و حوزه‌های اخذ رای در خارج از ایران انتخابات خوبی را داشتیم. البته در برخی کشور‌های اروپایی و حوزه‌های اخذ رای در آمریکا ما شاهد اقدامات آشوبگرانه توسط برخی از عناصر اجاره‌ای و توهین‌ها و آزار و اذیت‌هایی برای ایرانیان محترمی که تصمیم به رای دادن داشتند بودیم. بلافاصله در تمامی این کشور‌ها اعتراضات جدی و رسمی خودمان را توسط سفارت خانه هایمان به مقامات محلی و وزارت امور خارجه این کشور‌ها اعلام کردیم.

امروز هم با توجه به اتفاق بسیار بدی که دیروز در بیرمنگام انگلیس افتاد و شاهد ضرب و شتم یکی از ایرانیان در آنجا بودیم، سفیر انگلیس به وزارت امور خارجه احضار شد و اعتراض رسمی و جدی ما نسبت به کم و کاستی‌هایی که در تامین امنیت صندوق‌های اخذ رای و حوزه‌های رای گیری در این کشور بوده اعلام شد. واقعا این اتفاقاتی که ما شاهدش هستیم، در کشور‌هایی که ادعای مردم سالاری و دموکراسی دارند، قابل پذیرش نیست. همچنین در این احضار که توسط دستیار وزیر و مدیر کل غرب اروپای وزارت امور خارجه انجام شد، نسبت به بنگاه‌های دروغ پراکنی که در لندن مستقر هستندو قبل از انتخابات و در طول برگزاری انتخابات با هدف ایجاد فضای غیر دقیق، اخبار جعلی و گزارش‌های سوگیرانه منتشر نموده و امنیت روانی و آرامش رای دهندگان را با این گزارش‌ها هدف قرار می‌دادند، اعتراض کردیم. ما تا حصول نتیجه به ویژه در خصوص بانیان، مسببین و عاملان این توهین ها، آزار و اذیت‌ها و ضرب و شتم این بانوی محترم در انگلیس پیگیری‌های حقوقی خودمان را ادامه خواهیم داد.

خطیب زاده در پاسخ به اینکه ارزیابی شما از برگزاری انتخابات دیروز در کشور‌های دیگر با توجه به محدودیت‌ها و شرایطی که از نظر کرونایی وجود دارد چیست گفت: به واقع ما محدودیت‌های خیلی جدی داشتیم. در برخی از حوزه‌های رای گیری سفرای ما چند ماه با مقامات محلی گفتگو کردند تا ما بتوانیم انتخابات پر شور و مطمئنی را در این کشور‌ها برگزار کنیم. ما تقریبا در تمامی کشور‌هایی که برای برگزاری انتخابات هدف گذاری کرده بودیم و روابط داشتیم، این انتخابات برگزار شد. با دقت کامل آرا شمرده شده و آرای ماخوذه به مقامات در تهران اعلام شده است. من فکر می‌کنم یکبار دیگر ایرانیان در سراسر دنیا نشان دادند که برای کشور خود و سرنوشت هم میهنان خودشان به چه میزان ارزش قائل هستند. این‌ها ان شاالله به یک قدرت ملی برای تامین منافع عالیه مردم ایران و کشور تبدیل خواهد شد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان