تاریخ انتشار: ۱۵:۲۳ - ۲۹ خرداد ۱۴۰۰

هوشمندسازی پارک ملی گلستان برای مقابله با آتش‌سوزی

رییس گروه برنامه ریزی و پشتیبانی تجهیزات مناطق محیط زیست از هوشمند سازی بخشی از پارک گلستان خبر داد و گفت: تمام استان‌ها برای پیشگیری از آتش سوزی و مهار آتش در صورت وقوع آتش سوزی، آماده باش هستند.

هوشمندسازی پارک ملی گلستان برای مقابله با آتش‌سوزیرویداد۲۴ رضا حسن هراتی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، درمورد اقدامات صورت گرفته برای مهار آتش در صورت وقوع آتش سوزی در مناطق چهارگانه، گفت: در سال‌های گذشته هر سال با پدیده آتش سوزی مواجه بودیم.

از سال ۱۳۹۰ تا کنون آمار آتش سوزی‌ها نشان می‌دهد که هر ساله از اردیبهشت ماه به بعد آتش سوزی داریم.

وی تصریح کرد: آتش سوزی کشور ما در دو بخش دیده می‌شود. یکی در جنوب و جنوب غرب کشور در مناطق زاگرسی، مانند خوزستان، ایلام، کهکیلویه و بویر احمد، کردستان، چهار محال بختیاری و بوشهر با آتش سوزی مواجهیم که معمولا از اوایل اردیبهشت ماه تا اواخر آبان ماه در این مناطق آتش سوزی رخ می‌دهد.

رییس گروه برنامه ریزی و پشتیبانی تجهیزات مناطق محیط زیست ادامه داد: بخش دیگری از آتش سوزی‌ها مربوط به شمال کشور است که در اواخر خرداد ماه و اوایل تیر شروع می‌شود و تا اوایل دی ماه احتمال وقوع آتش سوزی است.

حسن هراتی تصریح کرد: به دلیل زیاد بودن رطوبت هوا در شمال کشور آتش سوزی در این مناطق با تاخیر شروع می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه نقاط بحرانی را شناسایی کردیم، گفت: هر سال با توجه به شرایط آب و هوایی کشور وضعیت را می‌سنجیم و از اواخر اسفندماه برنامه پیشگیری را شروع می‌کنیم. در اسفندماه گذشته نیز به همه استان‌ها ابلاغ کردیم که چه کار‌هایی باید انجام شود.

رییس گروه برنامه ریزی و پشتیبانی تجهیزات مناطق محیط زیست، مهمترین اقدام در برخورد با آتش سوزی را آماده باش تیم‌های واکنش سریع دانست و تاکید کرد: این تیم‌ها شناسایی و کار‌ها برنامه ریزی شده است بنابراین بر اساس دستورالعمل اقدام می‌کنند. در هر شهرستان یک فرمانده آتش تعیین شده است.

حسن هراتی با تاکید بر اینکه همه آمادگی کامل دارند و با دستگاه‌های مرتبط مانند سازمان جنگل ها، آتش نشانی، هلال احمر و راهنمایی رانندگی، هماهنگ هستند، گفت: با وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح نیز هماهنگ هستیم تا هر لحظه نیاز به بالگرد باشد، بالگرد برای اطفای حریق اعزام شود. یکی از مشکلات ما مربوط به بسکت آب بود که در سال جاری پیش بینی شده تا با تامین اعتبار تعداد زیادی بسکت خریداری شود.

وی با اشاره به آتش سوزی‌های رخ داده در سال جاری، گفت: آخرین آمار از حریق تا اول خرداد در مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست بیانگر وقوع آتش سوزی در ۱۲۷۰ هکتار اراضی است که ۱۲۰۰ هکتار از آن مربوط به استان فارس و مابقی به ترتیب خوزستان و کهکیلویه و ... می‌شود. وقتی آتش سوزی صورت می‌گیرد دو هفته حداقل زمان برای کنترل آتش نیاز دارد.

رییس گروه برنامه ریزی و پشتیبانی تجهیزات مناطق محیط زیست درمورد به کارگیری دانش روز در حفظ محیط زیست و مهار آتش، گفت: از دو سال پیش هوشمند سازی سیستم‌های حریق را آغاز کردیم. در این راستا پناهگاه حیات وحش دشت ناز در ساری به عنوان پایلوت انتخاب شد.

حسن هراتی افزود: شبکه هوشمند دوربین‌های حرارتی و مرئی را در دشت ناز برای کنترل حریق و پایش به کارگرفتیم. در سال ۱۳۹۸ نیز با تدبیر دکتر کلانتری و جهرمی تفاهم نامه‌ای امضا شد تا در پارک ملی گلستان از اینترنت اشیا استفاده شود؛ اقدامات لازم برای این کار همچنان ادامه دارد. میزان آتش سوزی را در بازه زمانی ۱۰ سال سنجیدیم که مشخص شد بیشترین آتش سوزی در ۳۸ کیلومتر صورت می‌گرفت.

منطقه از تنگه راه تا منطقه دشت به عنوان پایلوت تایید شد و ۱۲۰ سنسور حرارتی در آن کار گذاشته می‌شود.

وی افزود: سه دوربین حرارتی اطلاعات را در لحظه ارسال می‌کنند و در صورت آتش سوزی پیامک به صورت خودکار ارسال می‌شود. اگر مشکلی نباشد به زودی این پروژه را افتتاح می‌کنیم.

منبع: سازمان حفاظت محیط زیست

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: عکس روز ، تصاویر روز
نظرات شما
پیشخوان