تاریخ انتشار: ۱۰:۳۸ - ۳۰ خرداد ۱۴۰۰

قانون مالیات بر خانه‌های خالی

مالیات بر خانه‌های خالی یکی از مهم ترین ابزارهای قانونی است که در کنترل و اختصاص دادن بهینه مسکن در شرایطی که فاصله زیادی میان عرضه و تقاضا وجود دارد، می‌تواند کمک‌رسان شرایط فعلی بازار مسکن باشد.

قانون مالیات بر خانه‌های خالی

رویداد۲۴ مالیات بر خانه‌های خالی با فراز و فرودهای بسیار، در نهایت به قانون تبدیل شد و به مرحله اجرا رسید.

میزان مالیات بر واحدهای خالی

بر اساس قانونی که مجلس نوشته و به تایید شورای‌نگهبان نیز رسیده است، اگر خانه‌ای بیش از چهار ماه خالی بوده و ساکن نداشته باشد، پس از آن به ازای هر ماه در سال اول۶ برابر، سال دوم ۱۲ برابر و سال سوم ۱۸ برابر مشمول مالیات متعلق به اجاره خواهد شد.

به عنوان مثال، اگر یک واحد مسکونی با ودیعه ۵۰ میلیون تومان و اجاره ماهیانه ۲ میلیون تومان بیش از چهار ماه خالی بماند، در سال اول مشمول ۳۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان جریمه می‌شود.

البته این نوع مالیات به واحدهای کمتر از ۱۵۰ متر در تهران و واحدهای کمتر از ۲۰۰ متر در شهرستان‌ها تعلق نمی‌گیرد.


بیشتربخوانید: مشاوره حقوقی آنلاین/ اختیارات قانونی در معاملات را بشناسید


مالیات برای واحدهایی که بیش از ۱۲۰ روز خالی باشند

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص خانه‌های خالی و دریافت مالیات از آنها گفت:

“بر اساس قانون مالیات، اطلاعاتی که سرپرستان خانوار در سامانه املاک و اسکان ثبت می‌کنند، درصورتی مشمول مالیات واحد خالی نمی‌شود، که سرپرست خانوار مالک یک واحد در شهر محل سکونت و یک واحد نیز در شهر و یا روستایی غیر از شهر محل سکونت خود باشد.”

البته خانوارهایی که بیش از دو واحد مسکونی (یکی در شهر محل سکونت و دیگری در شهر و روستایی غیر از محل سکونت) داشته باشند و بیش از ۱۲۰ روز خالی باشد مشمول مالیات می‌شوند.

مالک بیش از ۵ واحد مسکونی

افرادی که بیش از ۵ واحد مسکونی خالی دارند، مهم نیست که واحدهای مسکونی در یک شهر یا در شهرهای مختلف باشد، به هر حال در صورتی که مالک بیش از ۵ واحد مسکونی خالی باشند، مشمول مالیات واحد خالی دو برابری می‌شوند.
یکی از مشکلات این روزهای مردم روند طولانی مراجعه به مراکز حقوقی برای دریافت مشاوره است؛ برای رفع این مشکل می‌توان از مشاوره حقوقی آنلاین استفاده کرد.

نظرات شما
پیشخوان