تاریخ انتشار: ۰۰:۵۴ - ۳۱ خرداد ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

حاشیه‌های جنجالی موضع انتخاباتی سردار وحید حقانیان / انتقاد اصولگرایان از مرد بانفوذی که با اعتبار بیت بازی کرد

روز گذشته سردار حقانیان بیانیه‌ای درباره انتخابات نوشت که این یادداشت بسیار مورد انتقاد اصولگرایان قرار گرفت. رویداد۲۴ به حاشیه‌های این موضوع پرداخته است.

سردار وحید حقانیان

رویداد۲۴ از آخرین باری که وحید حقانیان به صدر اخبار آمده بود، ۴ سال می‌گذرد و در این مدت به جز حضور سیاسیون در مراسم ختم پدرش خبری از او نبود. سردار حقانیان ۴ سال پیش در ماجرای زلزله سر پل ذهاب از جهانگیری انتقاد کرده بود که مسکن مهر را غیر استاندارد توصیف کرده بود: «خانه‌ دیگری که روی همان خط گسل بوده کامل آمده پایین، بنابراین این شلوغ‌بازی‌ها و سیاسی‌کاری‌ها… هر چیزی که سیاسی شود همین داستان‌ها در آن پیدا خواهد شد، سیاسی‌اش کردند، زود شروع کردند از مسکن مهر … خدا لعنت کند معاول اول رییس‌جمهور، آقای جهانگیری را اولین تخم لق سیاسی را ایشان گذاشت و زود اعلام کرد در جلسه اقتصاد مقاومتی که آقا مسکن مهر … اصلا چه ربطی دارد؟ مردم گرفتاری دارند تو شروع کردی از مسکن مهر… چه ارتباطی دارد؟»

لعنت سردار حقانیان به جهانگیری آن زمان بسیار بازخورد پیدا کرد و کار آنقدر بالا گرفت که دولت موضع‌گیری کرد و اصولگرایان لب به انتقاد گشودند و عاقبت حقانیان ناچار به عذرخواهی شد و ماجرا پایان یافت. حالا در سال ۱۴۰۰ یکبار دیگر وحید حقانیان به صدر اخبار بازگشته است؛ ظاهرا او قصد داشته به پیروزی رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری فضای الهیاتی بدهد و آن را ناشی از امداد غیبی بداند اما اندکی در محاسباتش اشتباه کرده و جوری گاف داده که همه از آن سخنان اینگونه برداشت کرده‌اند که مقصود حقانیان این بوده که «بررسی صلاحیت‌ها به گونه‌ای بوده که جمهوری اسلامی شانس آورده که سه کاندیدای دیگر انصراف نداده‌اند.»

این سخنان تلویحا این موضوع را به ذهن متبادر می‌کرد که ترکیب کاندیداها به نحوی بوده که رئیسی برنده شود و حالا شانس آورده‌اند که آنها خود را خرج انقلاب کردند. برخی سخنان سردار حقانیان را به لزوم تغییر در شورای نگهبان تفسیر کردند. این سخنان پس از سرمقاله عبدالله گنجی مدیر روزنامه جوان رسانه نزدیک به سپاه جدی‌تر مورد نقد قرار گرفت. گنجی نوشته بود «انتخابات در کشور ما به جهت روانی – اجتماعی پرهزینه است که حاکمیت باید علل آن را احصا و لحاظ کند.»

سخنان سردار حقانیان آنقدر به مذاق اصولگرایان تلخ آمده بود که خبرگزاری تسنیم یکی از مهمترین رسانه‌های دست راستی ایران به تندی به او تاخت و در یادداشتی که پر از کنایه بود، خطاب به او نوشت سخنانی که مطرح کرده ربطی به او نداشته و باید جایگاه خودش را بشناسد: «افرادی که مسئولیت‌های حقوقی مهمی در حد معاونت در این دفتر [دفتر رهبری] دارند، باید صرف‌نظر از تمام تمایلات و تحلیل‌ها و علاقمندی‌های خود، در یک نسبت معقول با شأن دفتر عمل کنند و از ورود به مسائلی که نیازی به آن نیست و یا می‌تواند دفتر رهبر معظم انقلاب را در معرض آسیب‌های بی‌جهت قرار دهد خودداری کنند.»

در بخش دیگری از مطلب تسنیم نوشته شده «جناب آقای حقانیان! غیر از آسیبی که ممکن است از قِبَل این دست اقدامات به دفتر رهبر معظم انقلاب وارد شود و آن را در مظان سوءتفاهم‌ها قرار دهد، پرسش مهم دیگر این است که نگارش چنین بیانیه‌ای و انتشار دادن آن در رسانه عمومی با ماموریت جایگاه مهم و متعالی چون معاونت ویژه دفتر رهبر معظم انقلاب چه تناسبی دارد؟»

تسنیم حتی حقانیان را تهدید کرده که اگر قرار است مواضع شخصی‌اش را که ممکن است به شخص رهبری منتسب شود، بیان کند بهتر است از کارش استعفا کند و آن وقت هر چه دوست دارد بگوید اما قبل از آن بهتر است هر چه سریع‌تر از این رویه خسارت‌بار دست بردارد.

واکنش‌ها به بیانیه سردار وحید حقانیان به یادداشت تند تسنیم ختم نشد. در خارج از کشور برخی این سخنان را مصداق دخالت بیت در انتخابات گرفتند به همین دلیل اصولگرایان و چهره‌های امنیتی توییتر انتقادات تندی علیه او مطرح کردند. علی قلهکی در توییتی نوشت: «وحید حقانیان گله‌مند است بابتِ اتفاقاتی؛ بیانیه اخیر او را نیز در جهتِ تخفیفِ پیروزی ابراهیم رییسی ببینید!»

فیلمی قدیمی از لحظه رای دادن رهبر انقلاب منتشر شد که در آن یکی از محافظین با سردار حقانیان صحبت می‌کند. معلوم نیست ماجرای فیلم چه بوده و آیا اختلافی وجود داشته یا خیر. اما همین فیلم نیز که توسط خبرگزاری فارس و با لوگوی این خبرگزاری منتشر شده بود، بسیار در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد و از احتمال اختلافات سخن می‌گفتند و توضیح می‌دادند که اختلاف قدیمی است.

هنوز معلوم نیست آن زمان اختلاف بر سر چه بوده، اما در شبکه‌های اجتماعی این تصاویر به بیانیه حقانیان گره زده شد و خواسته و ناخواسته ماجرا به دخالت در انتخابات تفسیر شد. یکی از کاربران نوشت: «بیانیه وحید حقانیان و حواشی‌اش بعد از نرخ مشارکت و درصد آرای باطله، مهم‌ترین اتفاق انتخابات امسال بود.»

البته برخی نوشتند که «نوشته وحید حقانیان کاملا جهت تفرقه افکنی است. به آن بها ندید.» این جمله زمانی هم از زبان احمد توکلی بیان شده بود که حقانیان به جهانگیری لعنت فرستاده بود. آن زمان توکلی از رسانه‌ها درخواست کرده بود به این موضوع دیگر نپردازند تا ماجرا تمام شود.

نکته عجیب‌تر یادداشت حقانیان آنجا بود که گفته بود اگر شرایط درست باشد، دولت رئیسی چهار سال دیگر نیز ادامه خواهد داشت، اما این بار با حضور حداکثری مردم: «... در صورتی که اینگونه شود در انتخابات چهار سال بعد با حضور حداکثری مردم و انتخاب دولت قوی و مردمی و اقبال دوباره به رئیس جمهور منتخب جدید روبرو خواهیم بود.»

وحید حقانیان کیست؟

سردار سید وحید حقانیان که با عنوان «سردار وحید» مشهور شده، معاون امور ویژه دفتر رهبر انقلاب است که اصالتا اهل اصفهان است. حقانیان در آبان ۱۳۹۸ توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم شد. 

سردار وحید چهره‌ای ناشناخته یا کمتر شناخته‌شده بود که پس از انتخابات سال ۸۸ نام او بسیار بیشتر از قبل مطرح شد. در آن سال وقتی مراسم تنفیذ دور دوم ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد برگزار می‌شد، او حکم تنفیذ را به رهبری تحویل داد و از آن زمان او برای افکار عمومی به چهره‌ای قابل پیگیری تبدیل شد و همه می‌پرسیدند در حالیکه حکم توسط یک مقام بلندپایه در حد رئیس جمهور قبلی به رهبری تحویل می‌شد، این فرد جدید کیست که چنین کاری انجام می‌دهد.

برخی چهره‌های سیاسی درباره حقانیان گفته‌اند که او به عنوان یک چهره بانفوذ، وظیفه ابلاغ تصمیمات رهبری به دستگاه‌ها و ایجاد هماهنگی میان آن‌ها را بر عهده دارد. در خاطرات ابوالفضل فاتح مشاور وقت میرحسین موسوی نام وحید حقانیان یکبار آورده شده است؛ آنجا که فاتح روایت کرد که »وقتی در شامگاه انتخابات پیام میرحسین موسوی را برای رهبری برده، وحید حقانیان پیام را دریافت کرده و گفته که از نظر دفتر رهبر، کار تمام شده و احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور است.»

در صفحه ویکی پدیای حقانیان گفته شده که او قبلا در گشت سپاه ثارالله بوده است. او در سال ۱۳۶۴ فرمانده گشت‌های انتظامی امنیتی سپاه پاسداران در تهران موسوم به گشت ثارالله شده است. او همچنین در جنگ ایران و عراق نیز حضور داشته و در سال ۱۳۶۶ در عملیات بیت‌المقدس ۳ از ناحیه شکم و پا مجروح شده است.

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
2
1
سردار وحید مخلص و زحمتکش انشااله سلامت باشن
نظرات شما
پیشخوان