تاریخ انتشار: ۱۹:۲۳ - ۳۱ خرداد ۱۴۰۰

۱۵میلیارد دلار نفتِ فروشیِ ایران در زمین و دریا

تخمین ها حاکی از ذخیره 200 میلیون بشکه ای نفت و میعانات گازی آماده فروش ایران در روی زمین و دریا است.

نفتِ فروشیِ ایران

  رویداد۲۴ بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز برآورد کلی میزان ذخائر نفت و میعانات گازی ایران در انبارهای زمینی و روی دریا حدود 200 میلیون بشکه است.

رویترز در گزارشی به نقل از کارشناسان بازار جهانی نفت از آمادگی ایران برای بازگشت سریع به بازار جهانی نفت همزمان با رفع تحریم های نفتی و بانکی ایالات متحده آمریکا خبر داده است.

یک تاجر چینی به رویترز گفته ایران طی ماه های مه و ژوئن سال جاری (2 ماه گذشته ) فروش نفت خود به چین را کاهش داده با این امید که در صورت لغو تحریم های آمریکا و افزایش قیمت نفت در بازار جهانی در پی احیای بازار پس از کاهش بحران همه گیری کرونا، نفت را با قیمت بیشتری طی ماه های آینده بفروشد.

بر اساس تخمین رویترز ایران هم اکنون بیش از 120 میلیون بشکه نفت و میعانات گازی در انبارهای زمینی ذخیره کرده است. از این رقم حدود 30 تا 40 میلیون بشکه در انبارهای زمینی چین ذخیره شده است.

ایران همچنین بین 60 تا 80 میلیون بشکه نیز روی دریا و نفتکش ها ذخیره کرده که بسیاری از آنها در بنادر کشورهای آسیایی خریدار نفت ایران آماده تخلیه هستند.

مجموع تخمینی نفت و میعانات گازی ذخیره شده ایران در دریا و زمین بین 180 تا 200 میلیون بشکه است که می تواند طی 6 ماه آینده دستکم روزانه 1 میلیون بشکه نفت مازاد را روانه بازار جهانی کند. این میزان ذخائر طی 2 سال گذشته از میادین نفتی و گازی استخراج و با توجه به عدم خریدار ذخیره شده است.

قیمت نفت طی هفته های گذشته و در پی بهبود چشم انداز واکسیناسیون جهانی کرونا رو به افزایش گذاشته و تقاضای خرید کشورها افزایش یافته است.

در صورت تخمین قیمت 75 دلار برای هر بشکه،ارزش بشکه های نفتی آماده فروش ایران بیش از 15 میلیارد دلار است که می تواند با لغو تحریم های نفتی و بانکی در اختیار تهران قرار گیرد.

"سارا وخشوری" از کارشناسان بازار جهانی انرژی به رویترز گفته است:" ما انتظار داریم ظرف 3 ماه از زمان لغو تحریم ها ظرفیت تولید روزانه نفت ایران بین 500 تا 700 هزار بشکه در روز افزایش یابد و در طی بازه زمانی 6 ماه تا یکسال پس از لغو تحریم ها، ایران بین 1 تا 1.2 میلیون بشکه نفت به ظرفیت تولید خود اضافه کند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: نفت ، گاز
نظرات شما
پیشخوان