تاریخ انتشار: ۱۴:۴۴ - ۰۱ تير ۱۴۰۰

برای نجات حیات وحش شما هم محیط‌بان شوید

شرایط اورژانسی است. لطفاً به کمک محیط بانان بیایید و همه شما محیط بان باشید.

برای نجات حیات وحش شما هم محیط‌بان شویدرویداد۲۴ به گزارش پارما از خبرگزاری مهر، ایرج حشمتی*: پیش بینی شده است که امسال یکی از گرم‌ترین و خشک‌ترین سال‌هاست. قطعی برق و احتمال قطعی آب در بعضی شهر‌ها دیگر غافلگیرکننده نیست، اما در روز محیط بان باید از همه بخواهیم که «برای نجات حیات وحش لطفاً محیط بان شوید» شاید در نگاه اول بین خشکسالی و کم بارانی و محیط بانان نشود ربط مستقیمی پیدا کرد،

اما هنوز بهار تمام نشده تبعات این خشکسالی را در طبیعت می‌توان مشاهده کرد. بارش اندک باعث شده که علوفه کافی برای حیات وحش منطقه به ویژه آهو یافت نشود، آن‌ها در سطح گسترده‌تری مجبور به تقلا برای یافتن علوفه هستند.

این اتفاق علاوه بر اینکه آن‌ها را تشنه‌تر و خسته‌تر می‌کند وظیفه محیط بانان را هم دشوارتر می‌کند، چون باید نسبت به گذشته سطح بیشتری را مراقبت کنند و گشت‌های بیشتری داشته باشند.

گرچه محیط بانان با فداکاری و از خودگذشتگی تلاش می‌کنند از گنجینه جانوری محافظت کنند، اما با توجه به کمبود محیط بان، وسعت مناطق، کمبود خودرو و بنزین سازمانی و … فشار بسیار زیادی را تحمل می‌کنند.

از سوی دیگر کمبود علوفه باعث شده که دامداران هر روز دام‌های خود را در مناطق بیشتر رها کنند و سهم اندکی که متعلق به حیات وحش بود را استفاده کنند. این فشار بر مراتع وقتی همراه با انتقال بیماری از دام واکسینه نشده به حیات وحش همراه می‌شود عملاً یک قتل عام را رقم می‌زند.

آهوان گرسنه برای رفع گرسنگی به مزارع و جوامع محلی نزدیک می‌شوند و به شدت در معرض خطر شکار قرار می‌گیرند. از این گذشته کمبود آب باعث شده برخی از آهوان تازه به دنیا آمده از تشنگی بمیرند. این یک وضعیت فوق العاده و به صدا در آمدن زنگ هشدار است.

وقتی محیط بانان در هنگام گشت زنی با لاشه آهو، قوچ و میش، کل یا بز مواجه می‌شوند که به دلیل گرسنگی یا تشنگی جان خودشان را از دست داده‌اند امید و انرژی شأن تحلیل می‌رود، چون برای محافظت از این گونه‌ها سال‌ها و ماه‌ها به صورت شبانه روزی تلاش کرده‌اند و حالا به سادگی شاهد مرگ آن‌ها هستند.

توقع اینکه محیط بانان معجزه کنند غیرممکن است. ما برای نجات حیات وحش به آب و علوفه نیاز داریم در غیر این صورت تا پایان تابستان و آغاز بارندگی‌ها بخش زیادی از سرمایه جانوری منطقه از بین خواهد رفت و بازیابی آن نیازمند میلیارد‌ها تومان هزینه، سال‌ها زحمت و هزاران ساعت پایش و مراقبت محیط بانان است.

در این شرایط حساس از تمامی نهادها، خیران و دلسوزان محیط زیست تقاضا می‌کنیم به محیط بانان یاری برسانند. اگر قرار است کاری و کمکی انجام شود لازم است با همکاری و نظارت کارشناسان اداره کل محیط زیست استان که به جزئیات معضل اشراف کامل دارند، صورت گیرد.

به نمایندگی از همکاران محیط‌بانم از استاندار و دادستان محترم و سایر مسئولان ذیربط درخواست می‌کنم به جای تبریک این روز به محیط بانان در فضای مجازی، با اختصاص بودجه و اعتباراتی که برای محیط زیست تصویب شده است کمک کنند تا از این شرایط حساس گذر کنیم. این یک شرایط اورژانسی است. لطفاً به کمک محیطبانان بیایید و همه شما محیطبان باشید.

منبع: سازمان حفاظت محیط زیست

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان