تاریخ انتشار: ۱۱:۴۹ - ۰۲ تير ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

جهان در خوف و رجا/ بازتاب اولین کنفرانس خبری رئیسی

اولین نشست خبری ابراهیم رئیسی با حضور تقریبا تمام نماینده‌های رسانه‌های آمریکا و اروپا برگزار شد و اظهارات رئیس جمهور منتخب مردم ایران غرب را در پیش بینی استراتژی‌های سیاست خارجی او به ویژه در حوزه برجام به تردید انداخت.

نشست خبری رئیسی

رویداد۲۴ نشست خبری رئیسی با رسانه‌های داخلی و خارجی روز دوشنبه برگزار شد. رئیسی در پاسخ به سوال خبرنگاران خارجی که بیشترین نگرانی را نسبت به آینده سیاست خارجی ایران داشتند، رویکرد‌های خود در قبال برجام، رابطه با منطقه و تعامل با ایرانیان خارج از کشور را اعلام کرد.

نتیجه این اعلام نظر چیزی نبود جز برداشت متکثر رسانه‌های جهان از آینده روابط خارجی ایران در دوران ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی. نشریه پولیتیکو در یادداشتی با اشاره به اظهارات رئیسی نوشت: «انتخاب رئیس جمهور جدید در ایران، معضلی پیش روی جو بایدن است. با انتخاب رئیسی دولت بایدن با فشار مضاعفی برای برداشتن تحریم‌ها علیه رئیسی (که به اتهام‌های حقوق بشری تحت تحریم است) و مذاکره با ایران برای احیای برجام مواجه خواهد بود.»

رئیسی سد غیر قابل عبوری برای احیای برجام نیست

این نشریه ابراز امیدواری کرده و نوشته با همه مشکلاتی که بر سر راه وجود دارد، برخی مقامات آمریکایی هستند که معتقدند انتخاب رئیسی سد غیر قابل عبوری برای احیای برجام نیست. از یک طرف رئیسی نسبت به احیای برجام ابراز رضایت کرده، اما زمان‌بندی فعلی چالش‌هایی دارد؛ اگر دو کشور قبل از روی کار آمدن رئیسی به توافق برسند، رئیسی دولت قبل را در عدم دستیابی به مزایای اقتصادی مقصر خواهد دانست. اگر ایران به یک رونق اقتصادی در نتیجه بازگشت به برجام برسد، رئیسی می‌تواند اعتبار آن را از آن خود کند.


بیشتر بخوانید: انتخابات ایران در رسانه‌های جهان/ ابراهیم رئیسی نتیجه سیاست فشار حداکثری ترامپ است؟


خط قرمز مذاکره موشکی و منطقه‌ای

به گزارش رویداد۲۴ نشریه وال استریت ژورنال، اما خیلی ناامیدتر از پولیتیکوست. این نشریه آمریکایی با اشاره به نشست خبری رئیسی نوشته «فاز دو گفتگو‌های برجامی شکست خورد» وال استریت ژورنال به بخش‌هایی از اظهارات رئیسی در مورد عدم مذاکره بر سر برنامه‌های موشکی و منطقه‌ای اشاره کرده و گفته با اینکه رئیسی تا مرداد رئیس جمهور رسمی نخواهد بود، اما او اعلام کرده دولتش قرار نیست در مورد برنامه‌های موشک بالستیک و منطقه مذاکره‌ای داشته باشد.

بر اساس این یادداشت دولت بایدن ایده فاز دوم مذاکرات را در سر داشت و قرار بود بعد از بازگشت به برجام آن را دنبال کند. آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا گفته بود آن‌ها به دنبال توافق قوی‌تر و طولانی ترند. در توافق برجام موضوع برنامه موشک بالستیک مغفول مانده بود. توافق همچنین اشاره‌ای به برنامه‌های منطقه‌ای ایران نداشت.

این رسانه نوشته در واقع رئیسی با بازگشت به توافق هسته‌ای اوباما می‌خواهد انبار‌های سلاح خود را تقویت کند و برنامه‌های منطقه‌ای‌اش را توسعه دهد. بایدن باید از انتخاب رئیسی به عنوان بهانه‌ای برای حفظ تحریم‌ها تا زمانی که ایران برنامه‌های موشکی و منطقه‌ای‌اش را متوقف کند بهره ببرد.

نگرانی از آینده روابط ایران و آمریکا

سی بی اس آمریکا که نماینده‌اش را برای پوشش نشست خبری رئیسی به ایران اعزام کرده بود نیز گزارشی درباره این نشست نوشته و گفته رئیس جمهور منتخب مردم ایران وقت را برای تبیین رویکرد‌های خود تلف نکرد و صراحتا اعلام کرد قصد ندارد با جو بایدن به هیچ وجه دیدار داشته باشد. این رسانه نوشته ایران در دوران رئیسی جایگاه جنگ طلب‌تری در جهان خواهد داشت.

بیزینس اینسایدر یک بار دیگر با اشاره به اظهارات رئیسی در نشست خبری، انتخاب او را نتیجه تحریم‌های ترامپ خواند. این رسانه نوشته رئیسی تا مرداد رئیس جمهور رسمی نخواهد بود، اما از الان نشان داده که علاقه‌ای به دیپلماسی با آمریکا ندارد. او نشست رو در رو با بایدن را رد کرده و گفته قرار نیست درباره برنامه موشکی و منطقه‌ای کشور با کسی مذاکره کند. بیزینس اینسایدر ابراهیم رئیسی را یکی از تندروترین روسای جمهور ایران در سال‌های اخیر خوانده که دردسری برای بایدن خواهد بود.

نشریه وکس هم ابراهیم رئیسی را با توجه به اظهاراتش در نشست خبری یک رئیس جمهور تندرو خوانده، اما ابراز امیدواری کرده که روی کار آمدن او تغییر بنیادینی در رویکرد ایران در قبال آمریکا ایجاد نکند.

واشنگتن پست ضمن تندرو خواندن ابراهیم رئیسی، معنای انتخاب او برای آینده توافق هسته‌ای را شرح داده است. این رسانه نوشته «روی کار آمدن رئیسی به معنای آغاز دورانی جدید در رویکرد‌های سیاست داخلی و خارجی ایران است. هیچ مساله‌ای حساس‌تر از بازگشت به برجام پیش روی رئیسی وجود ندارد. مذاکرات احیای برجام ممکن است تا روی کار آمدن رئیسی به پایان نرسد.»

به گزارش واشنگتن شاید روی کار آمدن رئیسی به منزله مرگ برجام نباشد، اما این تحول می‌تواند اجرای برجام را مشکل کند و موانع بیشتری را بر سر راه مذاکرات بعدی ایجاد کند.

این رسانه ابراز امیدواری کرده که با روی کار آمدن رئیسی ایران از برجام خارج نشود و بعید است که او مذاکرات وین را از ریل خارج کند چرا که قدرت ریاست جمهوری در ایران به ویژه در حوزه سیاست خارجی محدود است. همان طور که روحانی به تنهایی نمی‌توانست در مورد برجام تصمیم بگیرد، رئیسی هم نمی‌تواند. تا زمانی که بیت رهبری از برجام حمایت می‌کند، رئیسی هم قادر است این مذاکرات دیپلماتیک را پیش ببرد.

مقایسه روحانی و رئیسی

نیویورک تایمز در گزارش خود روحانی را با رئیسی مقایسه کرده و گفته در حالی که ابراهیم رئیسی گفته در مورد ظرفیت‌های نظامی کشور حاضر نیست با کسی مذاکره کند، روحانی گفته بود در هر موردی که به نفع مردم و کشورش باشد حاضر است پای میز مذاکره بنشیند.

این رسانه با اشاره به نهایی شدن توافقات در وین گفته اگر توافق قبل از روی کار آمدن رئیسی حاصل شود او دولت را در یک رونق اقتصادی ناشی از لغو تحریم‌ها تحویل خواهد گرفت.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
علیرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
0
0
باسلام؛خطاب به مدیرومسوولین سایت رویداد۲۴:چنان ارتیترخبری 《جهان!درخوف ورجا!!》در سواستفاده ازعنوان خبری اطلاع رسانی میکنیدکه هنوزآقای رئیسی سرکارنیامده معلوم است نیت وقصدچه راهبردی راپیش خواهیدگرفت!برای شستشوی مغزی درمسیراشتباهتان هم ،مستندبهانه هایتان راازواکنش ورویکردرسانه های غربی که دشمنی شان بامامردم ایران به وصوح وآشکاراست،بهره میبرید!شماازخون شهدا،ایثارگاران،جانبازان،منافع مردم وانقلاب وبیانات رهبری معطم دفاع میکنیدیادرزمین غربی ها وهیزم آتش شدن برای نفاق درجامعه؟؟؟!حسن روحانی یاهرشخص دیگری هم برای منافع ملت ایران ،مجازومختاربه نادیده گرفتن امنیت ایران وایرانیان درموضوع دفاعی وموشکی و...نمیباشدونمیتواندباشد،مگرمنافع وامنیت یک کشوربدون ابزاردفاعی امکان پذیراست،که درآخراین شانتاژخبریتان ،هیاهوبه راه انداخته اید؟!مگرملت ایران نادان واحمقندکه ازچنین خزئولات ومکردریاوه گویی بکارگیری میکنید؟!اگرشعوربه داشتن عقل سالم است وشخصیت انسان به ایمان،تقوا وحیا وادب،که برویدفکری به حالتان کنیدکه این مردم پیروخدا،دین،اهل البیت(س)،آقاومولایشان صاحب الزمان(عج)،رهبری فقیه ومکتب شهداهستندوبخوبی میدانندکه ایمان ،تقواوحیادرفرهنگ اسلام است نه فحشاخانه غرب وحشی وبدحجابهای زمانه،پس ازخداوندسبحان بترسیم وازدین اسلام واوامرقرآن وقانون ایران اسلامی دفاع کنیم،باتشکر
نادر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
0
1
الان که مردم خودمون در خوف و خوف و خوف و بدون رجا به سر می‌برند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
0
0
البته رویداد تا شما هستی احتیاج به تحلیل نیویورک تایمز و سی بی اس و وال استریت ژورنال و ..... نیست فعلا باید غضنفر را بچسبیم و حریف را ول کنیم
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان