تاریخ انتشار: ۱۰:۳۸ - ۰۳ تير ۱۴۰۰

مواردی که باعث توقیف خودرو شما می‌شود

تخلفات راهنمایی و رانندگی درجات مختلفی دارند و به همین جهت، واکنش پلیس در برابر این تخلفات همیشه یکسان نیست.

مواردی که باعث توقیف خودرو شما می‌شود!

رویداد۲۴ تخلفات راهنمایی و رانندگی از رایج‌ترین تخلفاتی هستند که در جامعه‌ واقع می‌شوند. رایج بودن این تخلفات با احتمال ایجاد خطرات جانی شدید همراه است.

موارد توقیف خودرو

 تأخیر در پرداخت جریمه و بی‌توجهی به ابلاغ‌های مربوط

طبق ماده‌ ۸ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، اگر متخلف ظرف مدت چهار ماه از تاریخ ابلاغ برگ جریمه، جریمه‌‌ مربوط را پرداخت نکند، پلیس راهور با اخطار کتبی به او ابلاغ می‌کند که یک ماه برای پرداخت جریمه مهلت دارد. در صورتی که این مهلت به پایان برسد و متخلف باز هم جریمه را نپردازد، هم گواهی‌نامه‌ او ضبط می‌شود و هم پلاک وسیله نقلیه تا زمان پرداخت جریمه در سامانه‌ راهنمایی و رانندگی توقیف می‌گردد.

 به همراه نداشتن مدارک در هنگام رانندگی

طبق ماده ۹ این قانون، رانندگان موظفند هنگام رانندگی؛ گواهی‌نامه، کارت خودرو و بیمه‌نامه‌ معتبر شخص ثالث و هم‌چنین برگه‌ معاینه‌ فنی (برای خودروهایی که بیش از ۵ سال از تولید آن‌ها می‌گذرد) به همراه داشته باشند و در صورت مطالبه‌ مأموران راهنمایی و رانندگی آن را ارائه نمایند. حال اگر راننده هیچ‌کدام از مدارک ذکرشده را همراه خود نداشته باشد، مأموران راهنمایی و رانندگی می‌توانند تا زمان ارائه‌ مدارک، خودرو را متوقف نمایند.


بیشتر بخوانید: مشاوره حقوقی آنلاین/ قوانین تصادف با عابر پیاده


 وجود عیب و نقص فنی مؤثر در وسیله‌ نقلیه

مطابق بند الف ماده‌ ۱۰ قانون ذکر شده، اگر وسیله نقلیه دارای عیب و نقص فنی مؤثر بوده و احتمال ایجاد خطر یا وقوع تصادف وجود داشته باشد، وسیله نقلیه به تعمیرگاه اعزام می‌شود.

 رانندگی بدون داشتن گواهی‌نامه

رانندگی بدون پروانه مطابق ماده ۷۲۳ قانون مجازات اسلامی جرم است و برای بار اول جزای نقدی و برای دفعات بعد، مجازات حبس دارد.

نحوه‌ ترخیص وسیله نقلیه در صورت توقیف یا انتقال

در صورت توقیف وسایل نقلیه، برای ترخیص لازم است که کلیه‌ جریمه‌ها پرداخت شده و مفاصاحساب تسلیم شود و اصل رسید خودرو یا دستور مقام قضایی نیز ارائه گردد. هم‌چنین اگر احتمال قوی در خصوص عدم مالکیت راننده وجود داشته باشد، ارائه‌ مدارکی که اثبات‌کننده‌ مالکیت باشد نیز ضروری است.
یکی از مشکلات این روزهای مردم روند طولانی مراجعه به مراکز حقوقی برای دریافت مشاوره است؛ برای رفع این مشکل می‌توان از مشاوره حقوقی آنلاین استفاده کرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان