تاریخ انتشار: ۱۰:۱۷ - ۱۱ تير ۱۴۰۰

قیمت دلار منتظر مدیران دولت جدید

در نخستین هفته تیر شاهد روند صعودی نرخ ارز و سکه در بازار بوده ایم و شاخص بورس بعد از مدت ها روند صعودی را حفظ کرد.

پیش‌بینی قیمت دلار

رویداد۲۴ بازار ارز سکه در نخستین هفته تیرماه روند رو به رشدی را داشتند و نرخ ارز کانال قیمتی جدیدی را تجربه کرد از سوی دیگر بازار سرمایه همچون هفته گذشته به روند صعودی خود ادامه داد البته در برخی از روزهای معاملات شاخص با افت معاملات خود را آغاز می کرد اما پس از چند ساعت این افت جبران می شد و جای خود را به رشد شاخص اختصاص داد.

سبز پوشی بورس ادامه دارد

شاخص بورس در اولین روز معاملات این هفته (پنجم تیر) با رشد ۱۳ هزار واحدی شروع به معاملات کرد و روی پله یک میلیون و ۲۲۵ هزار واحدی قرار گرفت. نماد‌های شستا، فولاد و تاپیکو بیش‌ترین تأثیر مثبت و نماد‌های خودرو، پترول و خساپا بیشترین اثر منفی را بر روند حرکت شاخص گذاشته‌اند.

    در آخرین روز معاملات شاخص با افت ۲۳۰ واحدی در ارتفاع یک میلیون و ۲۴۸ هزار واحد قرار گرفته است. البته این افت دیری نپایید که جای خودر را به روند صعودی داد و شاخص با رشد ۸ هزار و ۴۴۳ واحدی روی پله یک میلیون و ۲۵۶ هزار واحدی قرار گرفت. ارزش معاملات بورس به حدود رقم ۴ هزار و ۴۷۳ میلیارد تومان رسید. شستا، پارس و شتران سه نمادی بودند که بیشترین تاثیر را در شاخص داشتند. ومدیر، برکت، شستا سه نماد پر تراکنش در آخرین معاملات این هفته بود بودند.

    در این هفته دلار حدود هزار تومان افزایش قیمت داشت و از قیمت ۲۳ هزار و ۹۷۴ تومان به نرخ ۲۴ هزار و ۹۷۹ تومان رسید و یورو نیز از قیمت ۲۸ هزار و ۳۵۶ تومان به قیمت ۲۹ هزار و ۸۰۵ تومان افزایش یافت که این ارقام بیانگر افزایش یک هزار و ۴۵۰ تومان در این هفته است.

    سکه در کانال ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان ایستاد

    روند قیمت طلا و سکه همسو با نرخ ارز بود به طوری که سکه طرح جدید از قیمت ۱۰ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان به نرخ ۱۰ میلیون ۸۱۰ هزار تومان رسید که در این هفته ۳۶۰ تومان افزایش قیمت را تجربه کرد همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار از قیمت یک میلوین و ۴۴ هزار تومان به یک میلیون و ۷۰ هزار تومان رسید.


    بیشتر بخوانید: دلار زیر ۲۰ هزار تومان خطرناک است!


    قیمت سکه تحت تاثیر نرخ ارز است

    محمد کشتی آرای نائب رئیس دوم اتحادیه طلا و جواهر در گفت و گو با خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعیت قیمت سکه و طلا در نخستین هفته تیر ۱۴۰۰ گفت: در این هفته نرخ اونس جهانی روند کاهشی داشت و از نوسان زیادی برخوردار نبود و به طور متوسط حدودا دلار کاهش یافت ولی برخلاف کاهش قیمت اونس جهانی نرخ ارز روند افزایشی داشت و به طور متوسط هر دلار آمریکا که شاخص قیمت طلا و سکه است حدود یک هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرده است و در بازار آزاد از نرخ ۲۴ هزار تومان به کانال ۲۵ هزار تومانی رسید.

    کشتی آرای بیان کرد: افزایش نرخ ارز، تقاضا و داد و ستدها که در بازار ایجاد شد باعث شد که قیمت طلا و سکه روند صعودی داشته باشد به این صورت که قیمت سکه طرح قدیم حدود ۲۰۰ هزار تومان در این هفته گران شد همچنین سکه طرح جدید حدود ۲۷۰ هزار تومان افزایش نرخ را تجربه کرد

    او افزود: نیم سکه و ربع سکه حدود ۱۵۰ هزار تومان به قیمت آن ها افزوده شد از طرف دیگر سکه های یک گرمی حدود ۵۰ هزار تومان گران شد. هر مثقال طلا در آخرین معاملات این هفته به مبلغ ۴ میلیون و ۴۴۰ هزار تومان رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار با افزایش نرخ ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومانی همراه بود البته حباب سکه با افزایش ۹۰ هزار تومانی به ۳۵۰ هزار تومان رسید.

    این مقام مسئول تصریح کرد: در کوتاه مدت نرخ سکه و طلا متاثر از نتیجه مذاکرات وین است که نتیجه آن بر قیمت ارز تاثیر گذار خواهد بود و چون هنوز نتیجه مذاکرات مشخص و اعلام نشده است بازار روال حال حاضر را طی خواهد کرد بنابراین هرگونه اتفاق مثبت یا منفی در مذاکرات وین محقق شود می تواند بر نرخ ارز و طلا تاثیر بگذارد و هر گونه تغییری در نرخ ارز بر قیمت سکه و طلا هم تاثیرگذار است.

    نرخ دلار متاثر از دیدگاه‌های اقتصاد داخلی

     مسعود پیری کارشناس بازار ارز و طلا گفت: بعد از پایان سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری کارشناسان بر این باورند که آنچه از امروز برای بازار سرمایه اهمیت زیادی دارد، نوع نگاه تیم اقتصادی دولت جدید به این موضوعات اساسی است که در واقع بینش و نوع نگرش دولت را به اقتصاد می‌سازد.

    او بیان کرد: اگر در این شرایط مسئولان به سبک سال های قبل به سراغ سیاست ارز پاشی بروند کاهش نرخ ارز تا ۱۵ هزار تومان محتمل است برآورد می‌شود که میزان ذخایر ارزی کشور حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیارد دلار باشد، اگر این ذخایر همانند سال‌های قبل با ارز پاشی هدر رود می‌توان تا چند سال (حداکثر ۳ سال) نرخ ارز را در کشور کنترل کرد.

    اصلاح قیمت سهام شرکت ها در رشد بازار سرمایه تاثیر بسزایی داشت

    فردین آقا بزرگی کارشناس بازار سرمایه درباره روند شاخص بازار سرمایه در نخستین هفته تیر ۱۴۰۰ گفت: در یک ماه گذشته با توجه به نوسان هایی که بازار سرمایه پشت سر گذاشت در نهایت شاهد رشد بازار سرمایه بوده ایم که مهمترین علت این موضوع در ۴ماه گذشته اصلاح قیمت خوبی را در بازار داشته ایم. افزایش نسبت ورود پول حقیقی و صندوق های قابل معامله و روند صعودی حجم معاملات باعث شد علاقه مندی در بورس علی رغم وضعیت نابسامانی که در سال گذشته داشته ایم تاحدود زیادی افزایش یابد و اندکی از نگرانی ها کاسته شود.

    او افزود: یکی از ریسک هایی که در بازار مشهود بود بحث انتخابات ریاست جمهوری در دولت جدید و به دنبال آن تغییر نرخ ارز بود مسلما برنامه ریزی هایی که در ارتباط با افزایش نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی که در چند ماه گذشته علی رغم آمارهایی که ارائه می شد شاهد افزایش آن بوده ایم اما مواردی همچون نرخ بهره ، نرخ ارز ، تعیین ریاست جمهوری همراه با اصلاح قیمت در بازار زمینه حرکت مناسب در بورس را رقم زد.

    آقا بزرگی تصریح کرد: ناگفته نماند که ۲ دسته شرکت و صنایع در بورس وجود دارد که گروه اول شرکت هایی که اصلاح قیمت مناسبی در ۶ ماه گذشته داشته اند و متوسط این شرکت ها و صنایع در ۳ ماه گذشته ۲۰ درصد بوده است اما بر خلاف آن شرکت هایی که اصلاح قیمت مناسبی نداشته اند بافاصله بعد از ورود نقدینگی کماکان اثر این شرکت ها باعث می شود که دوگانگی در روند بازار به وجود بیاید اما در این ماه اخیر میزان اثر ورود نقدینگی در شرکت هایی که اصلاح قیمت شده اند بیشتر بود و سبب شد که بازار روند صعودی را در پیش بگیرد.

     تعیین تیم اقتصادی و تحویل دولت به ریاست جمهوری جدید ، ایجاد کابینه و رای اعتماد آن و اتخاد مدیران منتخب حدودا بیش از ۳ ماه زمانبر است و مهمترین گزینه ای که وجود دارد این است که گروه مشاوران و مدیران معرفی شده از طرف ریاست جمهوری منتخب نیروهای زبده و کار آزموده ای هستند که انتظار می رود کارگروه اقتصادی برآیند تفکرات و عملکردشان جهت منافع جمیع سهامداران و اقتصاد بازار سرمایه است.

    خبر های مرتبط
    خبر های مرتبط
    برچسب ها: قیمت دلار
    نظرات شما
    پیشخوان