تاریخ انتشار: ۱۰:۳۴ - ۱۱ تير ۱۴۰۰

ورزش کنید تا کرونا نگیرید

کارشناس سلامت میانسالان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: فعالیت بدنی و ورزش منظم و استاندارد میزان ابتلا به ویروس کرونا را در افراد کاهش می دهد.

راه های پیشگیری از ویروس کرونا

رویداد۲۴ نرگس باباخانی اظهار داشت: یکی از عوامل خطر در ابتلا به کرونا و بستری شدن در بیمارستان چاقی و اضافه وزن است به گونه ای که طبق مطالعات افراد دارای اضافه وزن ۲ برابر بیشتر از افراد دارای وزن متعادل در معرض بستری شدن در بیمارستان در صورت ابتلا به ویروس کرونا هستند.

وی اضافه کرد: بنابراین ورزش و فعالیت بدنی با افزودن به توان قلبی و تنفسی و تاثیر بر کاهش اضافه وزن و چاقی به عنوان یکی از عوامل وخامت کرونا در کنترل بیماری کووید ۱۹ موثر است.

    کارشناس سلامت میانسالان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان بیان کرد: انجام فعالیت بدنی با روش‌های مختلف از جمله پیاده روی، دوچرخه سواری، کارهای خانه، ورزش و تفریحات فعال نظیر فوتبال و بازی‌های بومی محلی مناسب است.

    باباخانی افزود: فعالیت بدنی در فرایند کار مانند کار بدنی در کشاورزی، حمل وسایل همچنین فعالیت بدنی با شدت متوسط شامل فعالیت هایی که حداقل ۱۰ دقیقه به طور مداوم طول بکشد و موجب افزایش اندک تنفس و ضربان قلب شود نیز توصیه می شود.

    وی با تاکید بر ضرورت اجتناب از فعالیت‌های بدنی با شدت بالا گفت: فرد تا چند ساعت پس از انجام ورزش و فعالیت بدنی با شدت بالا دچار افت ایمنی می شود یعنی ورزش شدید به ویژه در باشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی شلوغ و فضای بسته در شرایط بیماری کرونا دارای مضراتی بیشتر از فواید آن است که این روزها باید از آن پرهیز شود.

    کارشناس سلامت میانسالان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار داشت: با توجه به احتمال ابتلا به بیماری کرونا در مکان‌های پُر تردد انجام فعالیت بدنی در محیط‌های عمومی مانند باشگاه‌ها و پارک‌ها مگر با رعایت ضوابط خاص توصیه نمی شود بنابراین بهترین مکان برای انجام فعالیت بدنی در منزل و یک اتاق با تهویه مناسب است.


    بیشتر بخوانید: کرونا به کدام اعضای بدن آسیب جدی‌تری می‌زند؟


    باباخانی درباره مراحل انجام فعالیت بدنی نیز بیان کرد: گرم کردن بدن به مدت ۱۰ دقیقه قبل از آغاز فعالیت بدنی با انجام حرکات کششی و فعالیت هوازی ملایم مثل پیاده روی و سرد کردن پس از انجام فعالیت بدنی شامل ورزش سبک و حرکات کششی به مدت ۱۰ دقیقه باید مورد توجه قرار گیرد.

    وی توصیه کرد: حرکات کششی سه تا چهار نوبت تکرار و هر بار با نگه داشتن به مدت ۱۵ تا ۳۰ ثانیه صورت گیرد و برنامه اصلی فعالیت بدنی بین ۲۰ تا ۶۰ دقیقه فعالیت هوازی شامل پیاده روی درجا، طناب زدن، استفاده از تردمیل، اسکی فضایی، دوچرخه ثابت و ورزش‌های قدرتی باشد.

    کارشناس سلامت میانسالان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان علائم خطر در حین انجام فعالیت ورزشی در دوره همه گیری کرونا را تب و درد بدن، تنگی نفس در حال استراحت، درد قفسه سینه، تغییرات ناگهانی ضربان قلب، سرفه خشک، تنگی نفس نامناسب و احساس ناخوشی حین ورزش دانست و تاکید کرد: در صورت داشتن هر یک از علائم باید فعالیت بدنی قطع و با یک پزشک مشورت شود.

    باباخانی اظهار داشت: همه گیری کرونا بیش از پیش نشان داد که فعالیت بدنی نه تنها در پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر بلکه در تقویت سیستم ایمنی برای مقابله با بیماری‌های عفونی نیز باید جدی گرفته شود.

    وی افزود: نقش فعالیت بدنی منظم در پیشگیری و درمان بیماری های غیر واگیر ازجمله بیماری های قلبی، سکته مغزی، دیابت و سرطان‌های پستان و روده بزرگ، فشار خون بالا، ارتقا سلامت روان، تأخیر در آغاز زوال عقل و بهبود کیفیت زندگی برکسی پوشیده نیست.

    وی اضافه کرد: نقش فعالیت بدنی با شدت متوسط در بالا بردن ایمنی و مقابله بدن در بیماری ها بسیار موثر است و در مطالعات ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش نرخ عفونت های تنفسی ویروسی در افرادی که فعالیت بدنی با شدت متوسط دارند، مشاهده شده است.

    منبع: ایرنا
    خبر های مرتبط
    خبر های مرتبط
    نظرات شما
    پیشخوان