تاریخ انتشار: ۰۹:۴۳ - ۱۳ تير ۱۴۰۰
با تفاهم میان گروه صنعتی ایران خودرو، راه آهن جمهوری اسلامی ایران و فرآب

با مشارکت تام، راه آهن تهران-گرمسار برقی می‌شود

تفاهم نامه برقی کردن مسیر ریلی حومه‌ای تهران-گرمسار میان راه آهن جمهوری اسلامی و شرکت‌های تام ایران‌خودرو و فرآب به صورت کنسرسیومی با حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیران عامل شرکت‌های ایران خودرو، راه‌آهن، تام‌ایران خودرو و فرآب به امضا رسید.

با مشارکت تام، راه آهن تهران-گرمسار برقی می‌شود

رویداد۲۴ قرار است منابع اجرایی این طرح بزرگ از طریق فاینانس تامین شود که کنسرسیوم فوق، اجرا و تسهیل آن را برعهده خواهد داشت.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در آیین امضای این تفاهم نامه، با بیان این‌که این همکاری مشترک در راستای انجام تکالیف قانونی در استفاده از زیر ساخت‌های حمل و نقل ریلی کشور و کاهش بهای تمام شده حمل و نقل و لجستیک مجموعه ایران خودرو است، بیان کرد: سال گذشته نیز تفاهم‌نامه دیگری را جهت استفاده از ایستگاه راه آهن «آپرین» به امضا رساندیم که در حال حاضر این مجموعه به یکی از بارانداز‌های ویژه و لجستیک ایران خودرو تبدیل شده است.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو تصریح کرد: امروز در موضوعاتی نظیر حمل بدنه، قطعه و نیز حوزه‌های مربوط به حمل کانتینر و امور بین المللی توانستیم از ظرفیت شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی بهره ببریم.

وی با اشاره به امضای تفاهم نامه طرح ساخت و تامین مالی برای برقی کردن راه آهن حومه‌ای تهران-گرمسار، ضمن این‌که شرکت تام ایران خودرو را از شرکت‌های بزرگ و راهبردی ایران خودرو برشمرد، تصریح کرد: این شرکت موارد مربوط به طراحی، ساخت، تولید و تجهیزات مربوط به خطوط صنعتی کشور را بر عهده دارد.

مقیمی افزود: شرکت تام با مجموعه فراب کنسرسیومی را با هدف استفاده از ظرفیت‌های داخلی و نگاه به توان داخل تشکیل دادند که می‌تواند به مجموعه حمل و نقل ریلی کشور کمک کند.

گفتنی است، طول مسیر پروژه حدود ۱۱۴ کیلومتر به صورت دو خطه و طول خط برقی احداثی ۲۶۰ کیلومتر خواهد بود و تمامی امور مربوط به مهندسی، طراحی، تامین، نصب و راه اندازی شامل امور سیگنالینگ، مخابرات (علایم الکتریکی)، احداث و جانمایی دکل ها، برق بالاسری، احداث پست برق، دپوی تعمیرات و پارکینگ، توسعه ایستگاه‌ها و تامین ناوگان (EMU) برقی خواهد بود.

با برقی کردن این خط علاوه بر این که سرعت قطار از ۱۲۰ به بالغ بر ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت خواهد رسید زمان مسافرت نیز از ۱۷۲ دقیقه به ۱۱۱ دقیقه کاهش خواهد یافت.

همچنین با توجه به این که بخش حمل و نقل با سهمی بالغ بر ۵۴ درصد عمده‌ترین مصرف کننده فرآورده‌های نفتی در کشور است، کاهش مصرف این سوخت به لحاظ زیست محیطی اهمیت فراوانی دارد. در این راستا در طول ۱۱۴ کیلومتری گرمسار ـ تهران، چنانچه به جای کشش دیزلی از کشش برقی استفاده شود، در افق طرح سالانه به میزان ۱۵۳ میلیون لیتر در مصرف گازوییل صرفه جویی می‌شود.

علاوه موارد یاد شده تنوع در منبع تولید انرژی، کمک به صنعت برق، کاهش آلودگی هوا، افزایش ظرفیت شبکه ریلی، قدرت بالا، افزایش جذب بار و مسافر، هزینه تعمیر و نگهداری پایین و عمر مفید بالا از دیگر مزایای برقی کردن این خط استراتژیک محسوب می‌شود.

این پروژه که با طرح توسعه آن ارزشی بالغ بر ۲۴۰ میلیون یورو دارد و قرار است طی ۲۴ ماه به انجام برسد، اولین پروژه‌ای خواهد بود که بعد از انقلاب از سوی یک شرکت داخلی در راه آهن برون شهری اجرا خواهد شد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان