تاریخ انتشار: ۱۱:۱۹ - ۱۴ تير ۱۴۰۰

آیا مهریه بخشیده شده را می‌توان پس گرفت؟

گاهی پیش می‌آید که خانمی به موجب سندی عادی یا سند رسمی، تمام یا بخشی از مهریه‌ خود را در حق شوهرش می‌بخشد. سؤالی که در این خصوص مطح می‌شود، این است که آیا چنین بخششی، قابلیت رجوع دارد یا خیر؟

آیا مهریه بخشیده شده را می‌توان پس گرفت؟

رویداد۲۴ برخی از مواقع زن‌ها مهریه خود را به شوهرشان می‌بخشند و بعد از مدتی به دنبال بازپس‌گیری آن می‌افتند که خود شرایطی دارد.

شرایط عدم امکان پس گرفتن مهریه بخشیده شده

زمانی که زن در خصوص مهریه، به مرد می‌گوید از نظر من تو دیگر تکلیفی برای پرداخت مهریه نخواهی داشت (تو را از پرداخت مهریه بری می‌کنم)، این موضوع باعث می‌شود تا تکلیف شوهر در ادای مهر به طور کلی ساقط شود. پس در این حالت زن حق پس گرفتن مهریه را ندارد.


بیشتر بخوانید: مشاوره حقوقی آنلاین/ مهریه به این زنان تعلق نمی‌گیرد!


شرایط امکان مطالبه مهریه بخشیده شده

  • زمانی است که زن در قبال طلاق، مهریه خود را به شوهر می‌بخشد.

بخشش مهر در طلاق‌های خلع و مبارات انجام می‌شود، خُلع و مُبارات دو نوع طلاق توافقی در فقه و حقوق اسلامی است که در آن زن با واگذاری مالی به شوهر از وی طلاق می‌گیرد.

این طلاق مربوط به زمانی است که زن از شوهر به قدری تنفر پیدا کرده باشد که حاضر شود با پرداخت پول از قید همسری وی ر‌ها شود.

این مال ممکن است مهریه زن یا معادل آن باشد، به همین جهت در فرهنگ عامه از عبارت «مهرم حلال و جانم آزاد» در اشاره به این نوع طلاق استفاده می‌کنند. بنابراین زن با پرداخت مالی به شوهر، از او می‌خواهد که طلاقش دهد.

اگر زن در ایام عده طلاق از بخشش خود رجوع کند، طلاق منتفی می‌شود. یعنی همچنان زن و شوهر محسوب می‌شوند و مثل این است که اصلا طلاقی صورت نگرفته است. پس در این حالت زن حق پس گرفتن مهریه را تا پایان مدت عده دارد.

  •  زمانی که زن مهریه خود را به شوهر هبه می‌کند. به این بیان که می‌گوید من مهر خود را به تو بخشیدم.

در این حالت است که همانند سایر اشکال هبه، تکلیف شوهر در پرداخت مهریه به طور کلی از بین نمی‌رود. چرا که زن می‌تواند تحت شرایطی مطالبه مهریه بخشیده شده خود را مجدد انجام دهد. خواه طلاق گرفته باشد یا نگرفته باشد.
یکی از مشکلات این روزهای مردم روند طولانی مراجعه به مراکز حقوقی برای دریافت مشاوره است؛ برای رفع این مشکل می‌توان از مشاوره حقوقی آنلاین استفاده کرد.

نظرات شما
پیشخوان