تاریخ انتشار: ۱۴:۴۸ - ۱۴ تير ۱۴۰۰

بحران شدید در ذخایر خونی سیستان و بلوچستان

پایگاه‌های انتقال خون در سیستان و بلوچستان از ایمنی بسیار بالایی برخوردار هستند و هم استانی‌های عزیز نباید نگران آلوده شدن به ویروس کرونا در این مراکز باشند.

بحران شدید در ذخایر خونی سیستان و بلوچستان

رویداد۲۴ مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان گفت: ذخایر خونی این استان به دلیل نیاز و مصرف بالای خون در مراکز درمانی و همچنین کاهش آمار اهدای خون به شدت بحرانی است.

دکتر سهیلا خسروی روز دوشنبه در گفتگو با ایرنا اظهارداشت: با توجه به بحران کرونا در سیستان و بلوچستان و افزایش تعداد مرگ و میر و موارد ابتلا، میزان ذخایر خونی استان به شدت کاهش یافته است.

وی گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا در سایر نقاط کشور، واردات خون از سایر استان‌ها مقدور نیست و با شرایط ذخایر خونی در سیستان و بلوچستان حتی امکان پاسخگویی برای یکروز آن هم در شرایط عادی وجود ندارد و بیماران تالاسمی بدلیل کمبود خون در نوبت تزریق خون قرار دارند که این موضوع می‌تواند سلامت آنان را به خطر اندازد.

مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان افزود: از همشهریان عزیز درخواست می‌شود برای اهدای خون به پایگاه‌ها و مراکز انتقال خون در سراسر استان مراجعه کنند.

وی بیان کرد: پایگاه‌های انتقال خون در سیستان و بلوچستان از ایمنی بسیار بالایی برخوردار هستند و هم استانی‌های عزیز نباید نگران آلوده شدن به ویروس کرونا در این مراکز باشند.


 بیشتر بخوانید: ۷ اقدام فوری برای خروج سیستان و بلوچستان از بحران


خسروی گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون ۱۸ هزار و ۲۹۷ نفر برای اهدای خون به پایگاه‌ها و مراکز سازمان انتقال خون سیستان و بلوچستان مراجعه کردند که ۱۴ هزار و ۶۸۴ نفر از آنان موفق به اهدای خون شدند.

وی افزود: از مجموع اهدا کنندگان خون در سیستان و بلوچستان ۱۳ هزار و ۵۹۷ نفر مرد و هزار و ۸۷ نفر زن بودند.

مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان اظهارداشت: متوسط میانگین درخواست ماهانه خون و فرآورده‌های خونی استان ۱۲ هزارو ۲۸۴ واحد است.

وی گفت: میزان مصرف خون و فرآورده‌های خونی از ابتدای سال تاکنون ۳۶ هزار و ۸۵۳ کلیه خون و فرآورده‌ها، ۲۷ هزار و ۳۶۷ گلبول قرمز، چهار هزار و ۱۸۲ پلاکت و پنج هزار و ۳۰۴ فرآورده‌های پلاسمایی بوده است.

خسروی با اشاره به اینکه کمبود‌ها از پایگاه‌های معین در سطح کشور دریافت می‌شود، افزود: از ابتدای سال تاکنون ۱۲ هزار و ۴۸۴ واحد خون از سایر استان‌ها بویژه شهر‌های سمنان، بجنورد و بیرجند دریافت شده است.

وی بیان کرد: سه هزار و ۲۰۰ نفر بیمار تالاسمی موجود سیستان و بلوچستان ۶۸ درصد خون‌های اهدایی را مصرف می‌کنند.

مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان دارا بودن حداقل وزن ۵۰ کیلوگرم، نداشتن سابقه رفتار پرخطر، پایین نبودن فشار خون، دارا بودن حداقل ۱۸ سال تمام و حداکثر ۶۰ سال تمام، برخورداری از سلامت کامل و مبتلا نبودن به کم‌خونی را از شرایط لازم برای اهداکنندگان خون عنوان کرد.

به گزارش ایرنا از منظر کارشناسان در سیستان و بلوچستان با توجه به ثبت نشدن برخی ازدواج‌ها به صورت رسمی و در نتیجه عدم دریافت مشاوره و انجام نشدن آزمایش‌های قبل از ازدواج و همچنین وجود نگرش‌های منفی در زمینه سقط جنین همچنان روند رو به رشد تعداد مبتلایان به بیماری تالاسمی ماژور ادامه دارد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان