تاریخ انتشار: ۰۹:۵۶ - ۱۶ تير ۱۴۰۰

نکات کاربردی درباره رانندگی بدون گواهینامه

تعداد افراد زیادی هستند که بدون داشتن گواهینامه، اقدام به رانندگی می کنند. این مورد یکی از اتفاقاتی است که در حال حاضر، زیاد رخ می‌دهد و پیامدهای قانونی بسیاری نیز دارد.

تصادف بدون داشتن گواهینامه قتل عمد است؟

رویداد۲۴ داشتن گواهینامه اولین شرط برای رانندگی است و بر اساس قانون فردی که بدون داشتن گواهینامه پشت فرمان خودرو بنشیند و رانندگی کند، کاری غیرقانونی انجام داده است.

تصادف بدون داشتن گواهینامه قتل عمد است؟

متاسفانه بسیاری از افرادی که از قوانین آگاه نیستند، می‌گویند اگر کسی گواهینامه رانندگی نداشته باشد و با فردی تصادف کند که سبب مرگ او شود قتل عمد انجام داده است.

اما در واقع باید گفت که این ادعا به هیچ وجه صحت قانونی ندارد و اینکه فردی بدون داشتن گواهینامه اقدام به رانندگی کرده و با فردی تصادف کند که منجر به فوت او شود قتل عمد انجام نداده است.

گاهی اوقات این سوال پیش می‌آید که اگر بدون داشتن گواهینامه با فردی تصادف کنیم، آیا مرتکب جرمی بیشتر شده‌ایم یا خیر؟

در پاسخ به این سوال نیز باید گفت: اگر بدون داشتن گواهینامه منجر به تصادف شویم مقصر نیستیم، زیرا شرایط  حادثه را طبق قوانین راهنمایی و رانندگی، کارشناسان تعیین می‌کنند.

اگر طبق قوانین مقصر نبودیم و علت وقوع تصادف، طرف مقابل بود، تنها جرم ما رانندگی بدون گواهینامه است.

مجازات راننده بدون گواهینامه در تصادفات

مطابق ماده ۷۲۳ قانون تعزیرات اسلامی: “هر کس بدون گواهینامه رسمی اقدام به رانندگی و یا تصدی وسایل موتوری که مستلزم داشتن گواهینامه مخصوص است، بنماید و همچنین هرکس که به موجب حکم دادگاه از رانندگی وسایل نقلیه موتوری ممنوع باشد به رانندگی وسائل مزبور مبادرت ورزد، برای بار اول به حبس تعزیری تا دو ماه یا جزای نقدی تا یک میلیون ریال و یا هر دو مجازات و در صورت ارتکاب مجدد، به دو ماه تا شش ماه حبس محکوم خواهد شد.”

مطابق بند ج ماده ۱۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی: در صورتی‌ که راننده بدون داشتن گواهینامه مبادرت به رانندگی نماید، وسیله نقلیه متوقف و راننده به مرجع قضائی معرفی می‌گردد.

اگر فردی با رانندگی بدون گواهینامه مقصر حادثه‌ای شود و علت تصادفی باشد که منجر به صدمات بدنی شود، دادگاه مکلف است مجازات وی را تشدید کند و می‌تواند وی را برای مدت یک تا پنج سال از رانندگی محروم کند.
یکی از مشکلات این روزهای مردم روند طولانی مراجعه به مراکز حقوقی برای دریافت مشاوره است؛ برای رفع این مشکل می‌توان از مشاوره حقوقی آنلاین استفاده کرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مشاوره حقوقی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان