تاریخ انتشار: ۱۰:۱۳ - ۲۰ تير ۱۴۰۰
نیروهای متخصص در صرافی‌های دیجیتال؛

نقش پلتفرم‌های رمز ارز ایرانی در توسعه کسب و کار فناورانه بومی

بدون شک یکی از مهمترین و شاید مهمترین عنصر توسعه فناوری بلاکچین در ایران پلتفرم‌های خدمات و معاملات رمز ارزها هستند.

قیمت روز ارزهای دیجیتال

رویداد۲۴ بی‌شک چالش «اشتغال»، مهمترین مساله این روزهای جوانان تحصیلکرده یا آموزش‌دیده و متخصص ایرانی است. همچنین افزایش رفاه، سطح کیفی زندگی مردم و بالارفتن امنیت روانی و اجتماعی کشور یکی از مهمترین دستاوردهای اشتغالزایی برای نیروی جوان و متخصص ایرانی است.

به همین دلیل مهمترین و اصلی‌ترین راهبردها و برنامه‌های حاکمیتی و ملی در راستای اشتغالزایی است.
پلتفرم‌های معتبر خدمات و معاملات رمز ارز ایرانی مثل اکسکوینو و کارآفرینان و سرمایه‌گذاران ایرانی حوزه ارز دیجیتال نقش غیر قابل انکاری در ایجاد محیط‌های درآمدزایی، توسعه کسب و کارهای بومی و اشتغال جوانان فنی و متخصص ایرانی به صورت مستقیم و غیر مستقیم داشته‌اند.
اکسکوینو، نوبیتکس، والکس، تبدیل، اکسیر و چند صرافی دیگر همچنین باعث شده‌اند که نیروی متخصص ایرانی در داخل کشور بماند و مهاجرت نکند.

چنانچه اکوسیستم رمزارز مورد حمایت حاکمیت قرار بگیرد و یا حداقل مورد عقوبت و سرکوب سیاست‌گذاران نباشد، زمینه برای اشتغالزایی بسیاری از افراد فراهم خواهد شد. حلقه‌های مختلف این اکوسیستم از جمله صرافی‌ها یا پلتفرم ها، شرکت‌های ارائه دهنده فناوری‌های زیرساختی و… همه از جمله مجموعه‌هایی هستند که می‌توانند با رشد و توسعه درست، زمینه را برای اشتغال جوانان بسیاری مساعد کنند.

کما اینکه اکنون بسیاری از شاغلین این حوزه، ممکن است به دلیل موقعیت متزلزل این صنعت در کشور، از تلاش برای پیشرفت در حوزه رمزارزها ناامید شده و این حوزه را ترک کنند و یا به کشورهای خارجی مهاجرت کنند.
کارشناسان معتقد هستند با بلوغ اکوسیستم رمزارز در داخل کشور، زمینه برای شکل‌گیری صدها کسب و کار در بخش‌های مختلفی از صنعت رمزارز و باقی ماندن چندین هزار نفر نیروی متخصص در کشور ایجاد شده و اثرات اقتصادی ملموسی بر جامعه خواهد گذاشت.

در اکوسیستم فعلی رمزارزهای کشور، چندین صرافی و پلتفرم داخلی راه اندازی شده‌اند که هر یک توانسته‌اند تا حد زیادی نیازهای مشتریان داخلی را در زمینه مبادله ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین، اتریوم و… برآورده کنند. صرافی‌های اکسکوینو، اکسیر، والکس، نوبیتکس و… تنها شماری از چندین صرافی رمزارزی هستند که در کشور فعالند.
این مجموعه‌ها توانسته‌اند داز فضای استارتاپی به مرور رشد کنند و تا امروز علی رغم تمامی محدودیت‌ها و مشکلات داخلی، خدمات قابل قبولی به کاربران ارائه دهند و برای چندین نیروی متخصص این حوزه اشتغال‌زایی کنند.

متناسب با نیازی که در سال‌های اخیر در بازار رمزرازها شکل گرفت، کسب و کارهایی پا به این حوزه گذاشته و به اندازه توان خود و علیرغم محدودیت‌های قانونی بسیار، توانسته‌اند ظرفیت‌های زیادی برای بهره‌مندی مخاطبان و سرمایه‌گذاران رمزارز کشور ایجاد کنند.

کارشناسان این حوزه معتقدند چنانچه تعلل سیاستگذاران در پرداختن به این حوزه و پذیرش ظرفیت‌های کسب و کارهای داخلی اکوسیستم رمزارز ادامه پیدا کند، پتانسیل‌های بسیار این صنعت برای افزایش رفاه اجتماعی و توسعه اقتصادی از دست رفته و منافع آن نصیب رقبا و پلتفرم‌های خارجی می‌شود.

همکاری با دانشگاه‌ها برای پرورش نیروی متخصص
چندی پیش نشست هم‌اندیشی برای توسعه صنعت بلاکچین و رمز ارزها در ایران، بین مجموعه اکسکوینو و دانشگاه صنعتی امیرکبیر، به میزبانی این دانشگاه برگزار شد. در این جلسه که اساتید، اعضای هیئت علمی و مدیران و نخبگان بلاک‌چین ایران حضور داشتند، طرفین بر لزوم پیوند محیط دانشگاهی و صنعت بلاک‌چین در کشور تاکید کردند تا بتوان هرچه سریعتر از ظرفیت‌های بالای این بخش برای اقتصاد کشور بهره برد.

همکاری مشترک سامانه اکسکوینو با دانشگاه امیرکبیر برای هم‌افزایی و تربیت نیروی انسانی متخصص در حوزه بلاک‌چین و رمز ارز خواهد بود. در این مسیر، پایان‌‌نامه‌های مشترک، انعقاد پروژه‌های تحقیقاتی، برگزاری کلاس‌های آموزشی، بورسیه دانشجویان توسط این هلدینگ انجام می‌شود.

فعالان این حوزه تاکید دارند که مورد توجه قرار دادن این ظرفیت‌ها می‌تواند بستری برای نظارت بهتر حاکمیت بر فعالیت‌های این حوزه ایجاد کند و با تشویق هدایت آزادانه و به دور از اجبار سرمایه‌های سرمایه گذاران ریسک‌هایی که متوجه دارایی‌های سرمایه گذاران داخلی است را کاهش دهد.

برچسب ها: ارز دیجیتال ، رمز ارز
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان