تاریخ انتشار: ۱۰:۱۸ - ۲۰ تير ۱۴۰۰

مراقب اسناد و مدارک شناسايي خود باشيد!

سوءاستفاده از مدارک هویتی از جمله کارت ملی و یا شناسنامه یکی از بزرگ‌ترین موارد ایجاد کلاهبرداری و جعل اسناد است.

سوءاستفاده از مدارک شناسایی

رویداد۲۴ ودیعه گذاشتن اسناد و مدارک هویتی نزد دیگران به بهانه‌های مختلف یکی از مواردی بوده که باعث ایجاد جعل و سوءاستفاده‌های بی‌شماری شده است.

همان‌طور که بیان شد ودیعه گذاشتن اسناد و مدارک هویتی نزد دیگران به بهانه‌های مختلف یکی از موارد سوءاستفاده‌ است ولی گاهی به ناچار افراد مجبور به این کار می‌شوند:

مثلا زمانی که به عنوان یک مسافر به مسافرخانه یا هتلی مراجعه کرده، که لازمه اقامت در آن مکان ارائه مدرک شناسایی بوده که در این شرایط مجبور به دادن مدرک خواهند شد، ولی توصیه این است که از در اختیار قرار دادن مدارک هویتی خود در مواقع غیر ضروری به افراد جدا خودداری شود.

وقتی تصویر مدارک شناسایی یعنی همان کارت ملی و شناسنامه شما در اختیار سایرین قرار میٰ‌گیرد نیز احتمال سوء‌استفاده وجود دارد.

سوء استفاده از مدارک

سازمان ثبت احوال کشور، به عنوان سازمان حاکمیتی و زیر ساختی، یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های آن صدور اسناد هویتی برای تمام ایرانیان در نقاط مختلف دنیا بوده است اما حفظ این اسناد و مدارک هویتی به عهده خود شخص است.
 
مدیر کل اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور بیان می‌کند: اسناد هویتی فاقد هرگونه ارزش مادی بوده و به ودیعه گذاشتن شناسنامه و کارت ملی در هر مکانی برای صاحب شناسنامه و گیرنده آن جرم محسوب می‌شود.
بیشتر بخوانید: مشاوره حقوقی آنلاین/ دانستنی‌های حقوقی مهم چیست؟

 
برای حفظ این اسناد مهم، مردم باید از ودیعه گذاشتن اسناد هویتی و تابعیت خود نزد دیگران جدا خودداری کرده و هم‌چنین کسبه و افراد نیز از گرو گرفتن شناسنامه و کارت شناسایی ملی دیگران به عنوان ودیعه خودداری کنند.
 
هم‌چنین دست‌کاری در شناسنامه جرم تلقی شده و با توجه به اینکه افراد توسط این مدارک هویت و تابعیت خود را در هر شهری معرفی می‌کنند، پس باید نسبت به نگهداری این مدارک کوشا بوده تا مورد سوء‌استفاده افراد سودجو قرار نگیرند.

 مجازات سوءاستفاده از مدارک هویتی دیگران

اشخاصی که از مدارک افراد سوءاستفاده می‌کنند به حبس از ۹۱ روز تا یک سال و یا به پرداخت جزای نقدی از ۲۰۰۰۰۰ ریال تا ۱۰۰۰۰۰۰ ریال و یا به هر دو مجازات‌ محکوم می‌شوند.
یکی از مشکلات این روزهای مردم روند طولانی مراجعه به مراکز حقوقی برای دریافت مشاوره است؛ برای رفع این مشکل می‌توان از مشاوره حقوقی آنلاین استفاده کرد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان