تاریخ انتشار: ۱۸:۳۵ - ۲۲ تير ۱۴۰۰

انتقال پایگاه ارتش آمریکا از قطر به اردن برای فشار به ایران؟

ایالات متحده پایگاه‌های پراکنده خود را در قطر که زمانی انبار‌های پر از سلاح بودند و باقیمانده تجهیزات را به اردن منتقل می‌کند. گفتنی است به عقیده‌ی تحلیلگران این اقدام واشنگتن، آمریکا را در موضعی بهتر برای برخورد با ایران قرار می‌دهد و بیانگر اولویت‌های تغییر نظامی در منطقه است.

انتقال نظامیان آمریکا به اردنرویداد۲۴ استارز اند استریپز نوشت: ایالات متحده پایگاه های پراکنده خود را در قطر که زمانی انبارهای پر از سلاح بودند و باقیمانده تجهیزات را به اردن منتقل می کند. گفتنی است به عقیده ی تحلیلگران این اقدام واشنگتن، آمریکا را در موضعی بهتر برای برخورد با ایران قرار می دهد و بیانگر اولویت های تغییر نظامی در منطقه است.

در بیانیه ارتش که هفته گذشته منتشر شد، آمده است که رهبران نظامی آمریکا ماه گذشته اردوگاه ارتش آمریکا با نام Sayliyah-Main را به همراه کمپ Sayliyah-South و یک محل تأمین مهمات به نام فالکون Falcon را بستند.

اردوگاه Sayliyah به دلیل برنامه استراحت و بهبودی خود در بین بسیاری از اعضای خدمات شناخته شده بود. به طوری که به حدود 200000 نفر از نیروهای مستقر تعطیلات چهار روزه داده بود. این برنامه از سال 2002 تا 2011 اجرا می شد و به مسافران لذت بردن از ساحل و یا بازی گلف پیشنهاد می کرد.

در بیانیه ارتش آمده است که این اردوگاه همچنین با 27 انبار ذخیره سازی، نفربرهای زرهی و تجهیزات مختلف به عنوان یک منطقه پیش قراول برای تجهیزات ایالات متحده در خاورمیانه خدمت می کرد.

در بیانیه فرماندهی مرکزی ایالات متحده همچنین آمده است كه تجهیزات سه پایگاه و همچنین هیئت اعزامی مستقر در آنجا، هم اكنون بخشی از گروه پشتیبانی منطقه در اردن Area Support Group-Jordan)) است.

کامران بخاری، کارشناس امنیت ملی و سیاست گذاری با تمرکز بر منطقه در مرکز سیاست های جهانی مستقر در واشنگتن گفت: بستن پایگاه ها در قطر و انتقال آن به اردن می تواند به نفع ایالات متحده در اختلافات احتمالی با ایران باشد.

گفتنی است، دولت ترامپ توافق چندجانبه ی هسته ای را که در سال 2015 با ایران امضا شد، ترک کرد و محدودیت های تهران را ناکافی خواند. حال آنکه، در شرایط فعلی دولت بایدن از تمایل به مذاکره در مورد توافق با ایران برای اطمینان از عدم تولید سلاح هسته ای توسط این کشور خبر داده است.

انتقال سربازان آمریکایی به اردن خطر حملات موشکی در منطقه خلیج فارس از سوی شبه نظامیان را کاهش می دهد. بخاری گفت، تهدید به حمله موشکی به سربازان آمریکایی مانند حمله سال گذشته به پایگاه هوایی الاسد که بیش از 100 زخمی برجای گذاشت، یک ابزار مهم است.

بخاری گفت: شما تمایل دارید این اهرم فشار ایرانیان در مذاکره را انکار کنید. اما واقعیت این است که وقتی تهران سیگنال می دهد که پایگاه های شما را می تواند هدف موشک قرار دهد، در واقع از قدرت شما در پشت صحنه می کاهد.

بسته شدن سه پایگاه آمریکا در حالی صورت می گیرد که ایالات متحده در حال انتقال منابع خود از سراسر منطقه سنتکام است. این شامل عقب نشینی ایالات متحده از افغانستان پس از 20 سال حضور در آنجا و همچنین خارج کردن هشت باتری ضد موشک پاتریوت از عراق، کویت، اردن و عربستان سعودی است.


بیشتر بخوانید: اختلافات بایدن و نتانیاهو بر سر ایران؛ آنچه با سفر وزیر دفاع آمریکا به تل آویو فاش شد


هدف اعلام شده ی ایالات متحده هنگام خروج نیروها از افغانستان این است که واشنگتن قصد دارد به یک تغییر جهت نظامی از اقدامات ضد شورش و درگیری در خاورمیانه به رقابت با رقبای قدرتمند و هم سنخ خود مانند چین بپردازد.

اندرو واتکینز، تحلیلگر ارشد افغانستان در گروه بین المللی بحران به عنوان یک اتاق فکر غیر انتفاعی مستقر در بروکسل گفت: موضوع این است که بیایید این بار واقعاً شروع به چرخش در آسیا کنیم.

در بیانیه ارتش هفته گذشته آمده است که ایالات متحده به استفاده از پایگاه هوایی الودید در قطر به عنوان مرکز اصلی سنتکام ادامه خواهد داد.

منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ارتش آمریکا ، قطر
نظرات شما
پیشخوان