تاریخ انتشار: ۱۳:۲۸ - ۲۶ تير ۱۴۰۰

تصمیم ترامپ برای حمله به ایران در روزهای پایانی دولتش/ نیویورکر: یک ژنرال ترامپ را منصرف کرد

ترامپ در روزهای پایانی دولت خود می‌خواسته به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله کند اما ژنرال مارک میلی رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا او را از این اقدام منصرف کرده است.

نیویورکر: یک ژنرال ترامپ را از حمله ایران منصرف کرد

رویداد۲۴ دونالد ترامپ در روز‌های آخر ریاست جمهوری به تحریک بنیامین نتانیاهو نخست وزیر سابق اسراییل و جمعی از مشاوران و مقامات تندرو کابینه اش، تصمیم به حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران داشت، اما از سوی رییس ستاد ارتش آمریکا از انجام این اقدام منصرف شده است.

نشریه نیویورکر آمریکا با انتشار گزارشی افشا کرد که مقامات دولت ترامپ از جمله مایک پنس و مایک پمپئو طرفدار ایده حمله به ایران در هفته‌های پایانی دولت ترامپ بوده اند، اما ژنرال "مارک میلی" رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا به آن‌ها درباره چنین جنگی هشدار داده و آن‌ها را از این اقدام بازداشته است.

این افشاگری بخش‌هایی از کتاب جدیدی تحت عنوان " خودم به تنهایی درستش می‌کنم" درباره دوران ریاست جمهوری ترامپ است که قرار است سال آینده منتشر شود. این کتاب را "سوزان گلیسر" از نویسندگان نشریه نیویوکر در مصاحبه با افراد مختلف از جمله ژنرال مارک میلی جمع آوری و آماده انتشار کرده است.

به نوشته نیویورکر ژنرال میلی در جلسه‌ای در کاخ سفید که مایک پنس و پمپئو نیز در آن حضور داشته، از آن‌ها پرسیده چرا این قدر مشتاق به حمله ایران هستید؟ و در پاسخ مایک پنس به او گفته: "چون آن‌ها شیطان هستند. "


بیشتر بخوانید: مقام اروپایی: مذاکرات وین ممکن است از نیمه دوم ماه آگوست آغاز شود


ژنرال میلی که از تبعات حمله نظامی ایالات متحده به ایران نگران بوده، به ترامپ هشدار داده که هر گونه حمله نظامی به ایران در‌های یک "جنگ لعنتی" را به روی آمریکا خواهد گشود.

به نوشته گزارش نیویورکر در هفته‌های پس از شکست ترامپ در انتخابات نوامبر ۲۰۲۰ و دوره انتقالی برای تحویل قدرت به جو بایدن موضوع حمله به ایران بار‌ها در جلسات کاخ سفید به بحث و بررسی گذاشته شد و ژنرال میلی بیم آن را داشته که ترامپ برای اخلال در انتقال قدرت دست به یک ماچرا جویی نظامی علیه ایران بزند که کار به یک جنگ ویرانگر منطقه‌ای بکشد.

بر اساس این گزارش ژنرال میلی بر این باور بوده که ترامپ شخصا تمایلی به جنگ با ایران نداشته، اما از ایده حمله موشکی محدود در واکنش به آنچه که "اقدامات تحریک آمیز ایران علیه منافع آمریکا در منطقه " می‌دانسته، پشتیبانی می‌کرده است.

در جلسه‌ای که تنها هفده روز پیش از موعد تحلیف "جو بایدن" در کاخ سفید تشکیل شده موضوع پیشرفت‌های هسته‌ای ایران و گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای در این باره به بحث گذاشته شده و در این جلسه "مایک پمپئو" وزیر خارجه و "رابرت اوبرایان" مشاور امنیت ملی ترامپ به او گوشزد کرده اند که دیگر فرصتی برای حمله نظامی به ایران وجود ندارد.

در آن جلسه ژنرال میلی با تشریح مخاطرات و دستاورد‌های احتمالی حمله نظامی به ایران توانسته ترامپ را از حمله احتمالی منصرف کند.

به نوشته سوزان گلیسر در گزارش نشریه نیویورکر، ژنرال میلی در روز‌های پایانی دولت تراکپ از امکان وقوع دو سناریو نگران بود و می‌کوشید جلوی آن‌ها را بگیرد: نخست ایجاد آشوب داخلی به تحریک ترامپ برای کشاندن ارتش به خیابان‌های شهر‌های مختلف آمریکا و اخلال در انتقال قدرت و دیگری درگیر کردن کشور در یک ماجراجویی نظامی علیه ایران برای سرپوش گذاشتن به شکست انتخاباتی و جلوگیری از روند آرام و قانونی انتقال قدرت.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان