تاریخ انتشار: ۱۱:۳۳ - ۲۸ تير ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

مسئولان برای آبرسانی به خوزستان چه وعده‌های داده‌اند؟ + جدول

از غیزانیه تا هورالعظیم، آنچه بر زمین مانده وعده‌های مسئولان است و آنچه باقی مانده تشنگی و خسارت گسترده مردم استان خوزستان است. چهارمین شب اعتراضات گسترده در خوزستان هم سپری شد. وعده‌ها چه زمانی قرار است اجرا شوند؟

هورالعظیم

رویداد۲۴ زینب غبیشاوی: اندک آبی در هورالعظیم جاری شد اما این همه آن چیزی نبود که بخاطرش مردم خوزستان چهارشبانه روز در خیابان‌های این استان فریاد «من تشنه‌ام» سر دادند. سید باقر موسوی، فعال محیط زیست با انتشار فیلمی از اوضاع این تالاب نوشت: «بالاخره یک ذره آبی هم به انتهای کرخه رسید! این مقدار آب بسیار ناچیز است و نمی‌تواند جلوی پیشروی فاجعه زیست محیطی هورالعظیم را بگیرد. امیدوارم حداقل ده برابر این اب در انشعابات کرخه  جاری شود تا بحران هورالعظیم خاتمه یابد. خبرهای خوب در راه است و امیدوارم واقعیت داشته باشد.»

بالاخره پس از سه شبانه روز تجمعات گسترده در سراسر خوزستان در اعتراض به بی‌آبی و بی‌برقی، مسئولان دریچه سدها را گشودند و اندک آبی در تالاب هورالعظیم که خشک شدنش مبدا آغاز اعتراضات گسترده در این استان بود، جاری شد. اما این اقدام که نتیجه موثری به دنبال ندارد قادر نخواهد بود جوابگوی حجم خسارت و بی آبی گسترده در استان خوزستان باشد و شاهد بودیم که اعتراضات در این استان برای چهارمین شب متوالی همچنان ادامه یافت.


بیشتربخوانید: ۴ نکته درباره تظاهرات خوزستان/ چه کسانی واقعیت اعتراضات خوزستان را تحریف می‌کنند؟


قریب به دو هفته است که استان خوزستان با اعتراضات ناشی از بی آبی و بی برقی در سطوح مختلف دست و پنجه نرم می‌کند. وضعیتی که سال‌هاست در این استان ادامه دارد اما در یک ماه اخیر تا جایی تشدید یافت که به بروز تنش آبی در این استان منجر و خسارات گسترده‌ای بر جای گذاشت. این خسارت شامل مرگ و میر دام‌ها و نخلستان‌ها در خوزستان بود که منبع اصلی تامین درآمد عده کثیری از مردم این استان را تشکیل می‌داد. خشک شدن تالاب‌ها و رودها در خوزستان به کمبود شدید آب شرب در بخشی گسترده‌ای از روستاها در این استان نیز منجر شد که خود دلیل دیگری برای به خیابان آمدن مردم این استان و شنیده شدن فریاد اعتراض آنها شد.

آنچه بر خوزستان می‌گذرد بی کفایتی مدیران در سطوح مختلف از دولت روحانی تا دولت احمدی نژاد را در بر می‌گیرد. روحانی هفت سال پیش وعده داده بود که دولت او مشکل آب مردم خوزستان را به سرعت و طی هفت هفته حل خواهد کرد. محمود احمدی نژاد نیز گفته بود که بايد ايران را بسازيم آنچنان كه خوزستان گل سر سبد ايران شود. حالا خوزستان نه تنها گل سرسبد ایران نشده بلکه هفت سال نیز از وعده هفت هفته‌ای روحانی می‌گذرد.

واکنش مسئولان و مدیران در کشور به اتفاقات خوزستان نیز از انکار و اجتناب تا صدور دستور رسیدگی فوری را شامل می‌شود. استاندار خوزستان در ابتدای اعتراضات به کل منکر اعتراض در این استان شد، رئیس قوه قضائیه خواستار رسیدگی فوری شد، رئیس جمهور منتخب با مسئولان استان تماس تلفنی برقرار کرد و حسن روحانی خواستار رسیدگی فوری به مطالبات مردم در این استان شد.

مسئولان استان خوزستان از نماینده ولی فقیه تا استاندار و فرماندارها تا مسئولان و مقامات در تهران همگی لب به اعتراض گشوده و خواستار رسیدگی فوری به موضوع و بررسی مطالبات مردم شدند. فرایندی که در قبال دیگر رخدادهای مشابه در گذشته نیز شاهد بودیم اما متاسفانه تجربه نشان می‌دهد آنچه بر زمین می‌ماند این وعده‌هاست و آنچه باقی می‌ماند خسارت گسترده و تشنگی مردم و دام‌ها و مزارع در این استان است.

وضعیت استان خوزستان پیش از آنکه به وعده و دستور فوری نیاز داشته باشد، به برنامه وریزی، تامین و ارتقای زیرساخت‌های مربوط به تامین آب شرب سالم و لوله کشی در شهرها و روستاهای این استان و همچنین توقف و اصلاح اجرای طرح‌های انتقال آب از این استان به دیگر شهرهای کشور نیاز دارد.

در این گزارش و جدول به وعده‌های مطرح شده از سوی مسئولان درباره تامین و بهبود آب در خوزستان اشاره کرده‌ایم. با نگاهی به این وعده‌ها می‌توان دریافت که در مدت چندسال اخیر چگونه حاصلخیزترین و پرآبترین استان ایران به تشنگی رسید در حالی که پیش بینی وضعیت در این استان کار دشواری نبود و می‌شد از وقوع آن جلوگیری کرد.

مسئولان برای آبرسانی به خوزستان چه وعده‌های داده‌اند؟ + جدول

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
0
3
خب این سدهای وامانده رو برای چی ساختن؟ اگه برای رفاه مردم نیست برای چیه؟ مردم دارن از خشکی داد می زنن ای خدا
نظرات شما
پیشخوان