تاریخ انتشار: ۱۲:۴۸ - ۳۰ تير ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد‌۲۴ گزارش می‌دهد؛

داستان تکراری یک بی‌سلیقگی/ چرا لباس ورزشکاران المپیک توکیو کنار گذاشته شد؟

انتخاب یک لباسِ مناسب برای ورزشکاران تیم ایرانی حاضر در المپیک آنقدر دشوار است که پس از دو سال هزینه و بررسی، در نهایت باید طرحی نامناسب در شکل و طرح انتخاب و سپس به دلیل اعتراض مردم کنار گذاشته شود؟ چرا مسئولان در یک تصمیم‌گیری ساده نیز درمانده‌اند؟

لباس کاروان المپیک

رویداد۲۴ زینب غبیشاوی: مانتوی بلند فیروزه‌ای رنگ با طراحی غیراصولی و کت شلوار سورمه‌ای رنگ! لباسی ناهمگون، بدرنگ، نامرغوب و با طراحی بسیار ضعیف! که به عنوان لباس ایران در رژه المپیک توکیو انتخاب شد. طبق گفته وزارت ورزش و جوانان این طراحی از بین ۲۹۹ طرح برای کاروان المپیک ایران انتخاب شده است؛ انتخابی که در نهایت به دلیل اعتراض و واکنش گسترده منفی مردم به آن، حذف شد و قرار شد تیم ایران در رژه المپیک ۲۰۲۱ ژاپن با همان ست ورزشی حاضر شود. این روایتی از یک داستان غم‌انگیز است که هر چهار سال یک بار تکرار می‌شود. مبلغ هنگفتی هزینه می‌شود، طرحی در نهایت بدسلیقگی انتخاب می‌شود، مردم اعتراض می کنند و ...

چرا لباس ورزشکاران المپیک توکیو جنجالی شد؟

در اسفند ماه سال ۹۷ کمیته المپیک با انتشار فراخوانی از طراحان لباس و تولیدکنندگان پوشاک دعوت کرد تا ایده‌های خود را برای لباسی که قرار است ورزشکاران ایران در مراسم رژه المپیک توکیو به تن کنند، ارائه دهند. این کمیته برای نشان دادن جدیت خود، در بیانیه‌اش نوشت: «مد بر اساس تفکرات فرهنگی، اجتماعی، اقلیمی و اقتصادی خلق می‌شود. معرفی این نماد‌ها با فرهنگ غنی ایرانی همراه با هویت ایرانی و ترویج الگو‌های بومی و ملی، از اصلی‌ترین شاخص‌های توسعه به شمار می‌رود»

زمانی که وزارت ورزش اعلام کرد از بین بیش از ۳۰۰ طرح این طرح نهایی انتخاب شده است، برخی از طراحان حاضر در این فراخوان تصاویر طرح‌های پیشنهادی خود را که در داوری رد شده بود در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند. پس از انتشار این تصاویر، کاربران در فضای مجازی این سوال را مطرح کردند که چرا برخی از این طرح‌های مناسب و قابل قبول به عنوان پوشش نهایی ورزشکاران انتخاب نشده است؟ شاید هم قرار بوده این طرح‌ها دیده نشوند!

طرح‌های لباس المپیک که قبول نشدند

لباس تیم المپیک

المپیک توکیو

لباس المپیک

دبیر کلی ملی المپیک در واکنش به انتقادات از لباسی که برای حضور ورزشکاران ایرانی در میدان جهانی المپیک انتخاب شده است، گفت: «۸۰ میلیون ایرانی هستیم و هر کسی یک سلیقه دارد»

در نهایت لباسی که انتخاب و از آن رونمایی شد کنار گذاشته شد و قرار شد ورزشکاران یک دست لباس ورزشی بپوشند. در لباس ورزشی کاروان ایران از هیچ طرح و رنگ خاصی استفاده نشده و حتی نارضایتی ورزشکاران را هم به همراه داشت. یکی از بانوان ورزشکار اعزامی در فرودگاه گفته بود کاروان آمپول‌زن‌های اعزامی هستیم یا ورزشکاران اعزامی؟

داستان تکراری بدسلیقگی لباس‌های المپیک

انتخاب لباس کاروان ایران برای المپیک در چند سال گذشته همواره مورد مناقشه مردم و مسئولان بوده است. در المپیک ریو نیز لباس تیم ایران برای المپیک حاشیه‌ساز شده بود. پیراهن آجری‌رنگ با کت آبی و شلوار سورمه‌ای برای مردان و مانتو و شلوارهایی با همین رنگ‌ها برای بانوان؛ پایین مانتوی بانوان گلدوزی ضعیفی هم داشت. پس از رونمایی از آن لباس‌ها رسانه‌ها و کاربران در فضای مجازی به شدت نسبت به تصمیم‌گیری سازمان ورزش در انتخاب پوشش ورزشکاران ایرانی انتقاد شد.

وزارت ورزش و کمیته المپیک ایران تبلیغات گسترده‌ای برای تغییر و تحول لباس‌ها داده بودند اما با رونمایی از این لباس‌ها در مراسم بدرقه کاروان اعزامی ایران به المپیک ریو، مشخص شد در این دوره کیفیت لباس‌ها به مراتب ضعیف‌تر، طراحی غیراصولی‌تر و ناهماهنگی میان لباس بانوان و آقایان بیشتر از گذشته است.

در نهایت بدون اعلام رسمی کمیته ملی المپیک طراحی لباس‌های کاروان ورزشی ایران در برزیل به کامران بختیاری طراح لباس واگذار شد. سرانجام ورزشکاران ایرانی با کت و شلوار و مانتو و شلوارهایی به رنگ پرچم ایران در افتتاحیه مسابقات حاضر شدند.

درحالی که همه ورزشکاران از سراسر دنیا در این رویداد ورزشی حضور دارند و رژه می‌روند و با پوشش خود، طراحی و زیبایی به کار رفته در آن را که عمدتا برگرفته از پرچم کشورشان است را به رخ همگان می‌کشند، هنوز مشخص نیست که چرا ایران تا این اندازه اصرار به بدسلیقگی و استفاده از بدترین پارچه و بدترین رنگ و طراحی را دارد. آنهم در کشوری که طراحان و خیاطان بسیار حرفه‌ای حضور دارند و می‌توانند کمک کننده باشند.


بیشتر بخوانید: چرا لباس‌های ورزشکاران المپیکی ایران حاشیه‌ساز می‌شود؟


واکنش‌ها به لباس ورزشکاران ایرانی در المپیک 

به گزارش رویداد‌۲۴ کاربران در شبکه‌های اجتماعی نیز دست به انتشار لباس کاروان سایر کشور‌ها زدند و آن‌ها را با لباس تیم اعزامی ایران مقایسه کردند. محمد کاربر توییتر در نقد این لباس‌ها نوشت: «‏این‌ها کادر درمان یا بیماران یک بیمارستان نیستند. شاهد رونمایی از لباس کاروان اعزامی به #المپیک توکیو‬⁩ هستید؛ همینقدر عاری از هویت...» دیگری نوشت: «‏این لباس فقط به درد گروه کودک صداوسیما می‌خورد نه المپیک!»

کاربران دیگری هم با انتشار عکس رژه تیم ورزشکاران ایران در المپیک ۱۹۹۰ که در آن زنان با چادر بودند، نوشتند که «ما از این وضعیت به اینجا رسیدیم، زیاد ایراد نگیرید.»

رژه المپیک چادر

برخی از کاربران نیز تصاویری از رژه حضور کاروان ایران در المپیک پیش از انقلاب منتشر کردند.

وزارت ورزش و جوانان

برخی دیگر هم با انتشار تصاویر لباس کاروان ایران در المپیک ادوار مختلف، نوشتند در جایی که همه کشور‌ها در رقابتند تا صنعت مد خود را نشان دهند، ایران همواره با روندی غیرعادی، سعی در آبر‌وریزی در این رویداد مهم و بزرگ دارد. یکی از خبرنگاران در توییتر به نقل از یکی از تولیدگنندگان لباس کاروان نوشت: «‏رنگ لباس کاروان را سلطانی‌فر‬⁩د به عنوان ⁧‫ وزیر ورزش‬⁩ در یک جلسه به همه‌ ما تکلیف کرد. نظر صریح ایشان بود که ما هم گفتیم چشم!»

پژمان راهبر سردبیر ورزش سه نیز با انتقاد از وضعیت رخ داده برای لباس ورزشکاران ایرانی حاضر در المپیک توکیو نوشت: «‏اینکه با وجود یکسال تاخیر در برگزاری المپیک بازهم ورزشکاران ایران رو با چنین لباس‌هایی به توکیو بفرستند چیز عجیبی نیست. علت اصلی فقط یک چیز است. فقدان اون زیبایی شناسی و فهمش در مغز و روح بخش زیادی از مدیران عزیزمان که واقعا فرق زشت و زیبا رو درک نمی‌کنند. حالا لباس باشد یا ساختمان.»

کاربر دیگری هم با مقایسه عکس لباس کاروان ایران و استرالیا نوشت در حساب کاربری خود نوشت: «کاش ما اصلا المپیک نرویم! جشن تکلیف است مگر!» برخی دیگر هم با انتقاد از لباس‌های طراحی شده و هزینه گزافی که در مقابل آن دریافت شده انتقاد تندی کردند و از وجود فساد نبود تخصص در این حوزه صحبت کردند.

نکته قابل تامل دیگر، این بود که هیچ زمانی برای عکاسی حرفه‌ای از لباس‌ها نگذاشته بودند و ورزشکاران در فرودگاه امام خمینی و قبل از اعزام به ژاپن در کنار پارچه سفیدی که بسیار چروک بود ایستادند و با لباس خود عکس گرفتند. چروک بودن پارچه پشت صحنه در کنار لباس‌هایی که نه رنگ داشتند و نه طرح، کلکسیون بدسلیقگی برخی از مسئولان در کشور از انتخاب لباس تا نحوه برخورد و پاسخگویی را تکمیل کرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
0
1
داستان یک خبر بی اهمیت برای مردم ایران
نظرات شما
نظرسنجی
پیش‌بینی شما از آینده قیمت دلار چیست؟
پیشخوان