تاریخ انتشار: ۱۰:۱۵ - ۰۲ مرداد ۱۴۰۰

آیا با فوت زن مهریه ساقط مى‌شود؟

مطالبه مهریه همواره برای صاحب آن وجود دارد، حتی اگر زن در قید حیات نباشد.

تکلیف مهریه پس از فوت زن

رویداد۲۴ مهریه از جمله حقوق قانونی زن است و همین که عقد ازدواج صورت گرفت زن مالک مهریه می‌شود و این اجازه را خواهد داشت تا مهریه خود را از همسر درخواست کند.

با فوت زن مهریه ساقط می‌شود؟

طبق ماده ۹۴۰ قانون مدنی، هر یک از زن و شوهر پس از فوت دیگری از همدیگر ارث می‌برند. مهریه دین و بدهی شوهر است و تا زمانی که پرداخت نشده باشد موظف به پرداخت آن است.

 در صورت فوت زن، ورثه او این حق را دارند که از مرد تقاضا مهریه متوفی را داشته باشند و به عبارتی وراث، از مرد طلبکار می‌شوند.


بیشتر بخوانید: مشاوره حقوقی آنلاین/ مهریه به این زنان تعلق نمی‌گیرد!


مهریه‌ی زن متوفی به چه کسانی می‌رسد؟

وقتی زنی فوت می‌کند تمام حقوق و مطالبات او به ورثه‌اش می‌رسد. از جمله حقوق زن مهریه‌ی اوست که در زمان حیاتش از شوهر نگرفته باشد. یکی از دلایل اهمیت این موضوع این است که پدر و مادر زن از مهریه‌ی او ارث می‌برند.

برای محاسبه مهریه باید سهم شوهر از مبلغ مهر کسر شده و طبق سهم الارث پدر و مادر به آنها پرداخت ‌شود. اگر در ایام زناشویی دخول انجام نشده باشد، ورثه زن مالک نصف مهریه و اگر  دخول انجام شده باشد مالک تمام مهریه او هستند. شوهر و فرزندان نیز جزء ورثه می‌باشند و علاوه بر والدین زن از مهریه نیز ارث می‌برند.

مطالبه مهریه توسط وراث زن

برای رسیدن به این مطالبه، وراث زن با تنظیم دادخواست، مهریه زن متوفی را  نسبت به سهم‌الارث خود از شوهر او مطالبه می‌نمایند و ورثه زن باید مدارکی مثل گواهی انحصار وراثت و عقدنامه زن را نیز به دادگاه تقدیم نمایند.
یکی از مشکلات این روزهای مردم روند طولانی مراجعه به مراکز حقوقی برای دریافت مشاوره است؛ برای رفع این مشکل می‌توان از مشاوره حقوقی آنلاین استفاده کرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مشاوره حقوقی
نظرات شما
پیشخوان